Begroting 2019

Overhead

Doelen & resultaten

Beleidsindicatoren

Wat is overhead?
De commissie BBV legt de overhead uit als alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Het primaire proces zijn de kerntaken van de gemeente. Dit zijn de producten en diensten waar de inwoner mee geholpen wordt. Alle kosten die gemaakt worden bij de sturing en ondersteuning hiervan zijn dus overheadkosten.

In de begroting worden de kosten zoveel mogelijk verzameld op het programma waar ze bij horen. De overheadkosten worden niet verdeeld over de programma's. Deze kosten worden verzameld op een apart overzicht overhead en zijn daarmee beter zichtbaar.

Welke indeling?
In de regelgeving is de overhead verdeeld in vier hoofdgroepen.

  1. Loonkosten overhead
    Het gaat hier om de loonkosten van:
    1. Leidinggevenden in het primaire proces
    2. Financiën, toezicht en controle
    3. P&O
    4. Inkoopfunctie
    5. Communicatiefunctie
    6. Juridische zaken
    7. Bestuurszaken en bestuursondersteuning
    8. Informatievoorziening en automatisering
    9. Documentaire informatie voorziening (DIV) / informatiebeheer
    10. Facilitaire Zaken en huisvesting
    11. Managementondersteuning in het primaire proces
  1. ICT-kosten
    Dit zijn bijvoorbeeld de computers, intranet, applicatiebeheer en de Windows software.
  2. Huisvestingskosten
    De onderhoudskosten en kapitaallasten (rente en afschrijving) van bijvoorbeeld het gemeentehuis horen hier ook bij.
  3. Uitbestedingskosten bedrijfsvoering
    Het gaat hier om uitbesteding van reguliere overheadtaken (bijv. schoonmaak) of inhuur van overheadpersoneel.

Overhead in cijfers:

Voor de gemeente Berg en Dal leidt dit tot de volgende ramingen, die we opgenomen hebben in onze begroting:

Bedragen x € 1.000

Overhead

2018

2019

1. Loonkosten overhead

-6.316

-5.907

2. ICT-kosten

-1.947

-2.029

3. Huisvestingskosten

-611

-546

4. Uitbestedingskosten bedrijfsvoering

-694

-613

Totaal

-9.568

-9.095

Toerekening aan projecten/grondexploitatie

286

254

Overhead ten laste van exploitatie

-9.282

-8.841

ad 1 Loonkosten overhead
In deze raming zijn naast de directe loonkosten ook opgenomen:
- de kosten van participatiebanen;
- diverse kosten, waaronder opleidingen, abonnementen, vakliteratuur en lidmaatschappen.

ad 2 ICT-kosten
In deze raming zijn onder meer opgenomen:
- kosten van onderhoud software;
- leasekosten van de PC's;
- bijdrage aan de IRVN (ICT Rijk van Nijmegen).

ad 3 Huisvestingskosten
In deze raming zijn opgenomen:
- kosten gemeentehuis in Groesbeek;
- kosten voormalige gemeentehuis in Ubbergen.

ad 4 Uitbestedingskosten bedrijfsvoering
In deze raming zijn opgenomen:
- stelpost inhuur
- stelpost flexibele schil
Een stelpost is een raming/reservering voor uitgaven waarvan we nog niet weten waar die precies thuishoren. Een voorbeeld hiervan is de stelpost voor inhuur. Deze wordt ingezet als vervanging bij uitval van een zieke medewerker of bij het opvangen van werkzaamheden als er een vacature niet kan worden ingevuld. Bij de raming van zo'n stelpost inhuur weten wij wel vooraf dat het nodig is maar niet door welke afdelingen dit budget ingezet gaat worden. We kunnen daarom deze ramingen niet vooraf toerekenen aan de programma's. Dat is de reden dat deze meegenomen zijn in de overhead.
Daarnaast is er een flexibele schil, dat zijn middelen (mensen en geld) die we vanuit de flexibele schil inzetten om goed in te kunnen spelen op externe ontwikkelingen.

Toerekening aan projecten/grondexploitatie
Een deel van de overheadkosten kan worden toegerekend aan de projecten/grondexploitatie. Deze overheadkosten drukken daardoor niet op het begrotingssaldo.

Opslag overhead
De overheadkosten worden niet verdeeld, maar moeten in de begroting apart zichtbaar gemaakt worden. Dat gebeurt in dit programma.
De kosten die we doorrekenen aan de programma's mogen alleen nog maar zogenaamde directe kosten zijn en dat is overhead niet.

Bij het berekenen van kostendekkendheid (bij tarieven) mogen we echter wel een opslag voor overhead meenemen, zodat de kosten juist en volledig zijn. De kosten worden dan verhoogd met een percentage voor de overhead.

Daarnaast is het mogelijk om de overhead uit te drukken als percentage van de formatie.

Opslagpercentage (op basis van euro's)

Zoals hierboven aangegeven bedragen onze overheadkosten in totaal € 9.102 (x 1.000).
De direct toegerekende loonkosten bedragen in totaal € 8.661 (x 1.000).

Het opslagpercentage is dan 9.102 / 8.661 x 100% = 105,10%.

Dit betekent dat we de directe loonkosten verhogen met 105,10%, zodat de overhead juist meegenomen wordt.

Percentage formatie (op basis van fte's)

Kijken we naar de formatie (hoeveel personeel overhead is er opgenomen in de begroting ten opzichte van het totaal), dan komen we tot de volgende berekening (1 fte is één fulltime medewerker):

Onze totale formatie is 187,46 fte (exclusief flexibele schil).
Hiervan heeft 65,54 fte (verspreid over de hele organisatie) betrekking op overhead.

Het percentage overhead van de formatie is dan 65,54 fte / 187,46 fte = 35%.

Dit betekent dat 35% van onze formatie belast is met overheadwerkzaamheden. Dit percentage is ongeveer gelijk aan de voorgaande jaren (2017: 35% en 2018: 34%).
In 2017 hebben we een benchmark uitgevoerd en daaruit bleek dat wij onder het gemiddelde zitten voor wat betreft kosten voor overhead.

Voor meer informatie over de organisatie en de bedrijfsvoering verwijzen wij je naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

De beleidsindicatoren moeten we verplicht opnemen in de begroting volgens de Bbv. De gegevens en een toelichting op de beleidsindicatoren zijn te vinden op de website Waarstaatjegemeente.nl. Daarnaast kunt u daar cijfers van andere gemeenten vinden. De cijfers zijn afkomstig van verschillende overheidsorganisaties. Deze cijfers zijn soms niet actueel en kunnen ieder moment wijzigen. Wij hebben in deze begroting de gegevens per 1 september 2018 opgenomen.

Indicator

Rekening 2017

Begroting 2018

Begroting 2019

Apparaatskosten

Gemeente

475

495

527

Provincie

Nederland

Eenheid:

Kosten per inwoner

Bron:

Eigen begroting

Toelichting:

Berekening: € 18.308 (x 1.000) / 34.700 inwoners = € 527.
Apparaatskosten (ofwel organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (salarissen), organisatie-, huisvesting-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken. Apparaatskosten zijn dus alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.

Bezetting

Gemeente

5,0

4,9

4,9

Provincie

Nederland

Eenheid:

Fte per 1.000 inwoners

Bron:

Eigen gegevens

Toelichting:

Berekening: 170,19 fte / (34.700 inwoners / 1.000) = 4,9. De bezetting is de werkelijke invulling van de werkplekken.

Formatie

Gemeente

5,2

5,3

5,4

Provincie

Nederland

Eenheid:

Fte per 1.000 inwoners

Bron:

Eigen gegevens

Toelichting:

Berekening: 187,46 fte / (34.700 inwoners / 1.000) = 5,4. De formatie is het aantal werkplekken volgens het formatieplan.

Externe inhuur

Gemeente

9,5

5,9

9,6

Provincie

Nederland

Eenheid:

Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen

Bron:

Eigen begroting

Toelichting:

Berekening: € 1.409 / (€ 13.215 + € 1.409) x 100% = 9,6%.

Overhead

Gemeente

9,35

10,76

10,35

Provincie

Nederland

Eenheid:

% van totale lasten

Bron:

Eigen begroting

Toelichting:

Berekening: € 9.102 / € 87.938 x 100% = 10,35%. De totale lasten zijn alle lasten, exclusief de stortingen in reserves.