- Berg en Dal wordt een Green Destination.
Green Destinations is een tool om duurzaamheid en toerisme te verbinden. Vanuit toeristisch oogpunt biedt het kansen om ons te positioneren en verder te ontwikkelen als groene, duurzame bestemming en daarmee een nieuwe doelgroep te bereiken. Vanuit duurzaamheid biedt het kansen om de toeristische sector te motiveren en activeren om te verduurzamen met aandacht voor de thema’s milieu, mens, landschap, cultuur.
Op 27 september 2018 ontvingen we een Green Destinations Award. Met de aanbevelingen die hieruit volgen, gaan we in 2019 aan de slag.
We willen een startbijeenkomst organiseren waarin we samen met de (regionale) evenementenorganisaties kijken hoe we onze evenementen kunnen verduurzamen.
- We ontvangen een groot aantal bezoekers in verband met Market Garden 2019.
We organiseren in samenwerking met lokale en regionale organisaties diverse evenementen en activiteiten die veel bezoekers aantrekken, niet allen tijdens "75 jaar vrijheid", maar ook daarna.
We spannen ons extra in om de polder nauw te betrekken door plaatsen en verhalen zichtbaar te maken.
We bieden de basisscholen een educatieprogramma aan met verhalen uit de oorlog en excursies in onze gemeente.
We plaatsen borden met informatie over de Tweede Wereldoorlog in respectievelijk Beek, Leuth, Millingen en Heilig Landstichting.
- Er is een fiets- voetveerverbinding tussen Ooij en Bemmel
Dit is een burgerinitiatief vanuit de gemeente Lingewaard. Op dit moment loopt er een onderzoek naar de haalbaarheid van zo’n verbinding. Als dit positief wordt afgerond, dan willen we in mei 2019 starten met een fiets-voetveerverbinding (seizoen mei tot oktober).
- Fietsers weten onze gemeente te vinden.
Wij blijven jaarlijks ons fietsroutenetwerk verbeteren en uitbreiden. Dit ten behoeve van toerisme, maar ook voor verbetering van woon- werkverkeer. We gaan de fietsverbinding Dennenkamp – Driestenenpad/Gellelloan aanleggen in 2020. Voor verdere acties op dit vlak zie onder programma 'Onze buurt'.
- We zetten in op behoud van onze musea.
Voor het Bevrijdingsmuseum is reeds geld gereserveerd. Daar waar mogelijk faciliteren wij het bevrijdingsmuseum zodat het museum tijdig kan worden geopend voorafgaande aan de herdenkingen in 2019.
Met Orientalis voeren wij nadere gesprekken om te komen tot een haalbaar plan tot behoud van dit (te vernieuwen) museum. Daarna kan bekeken worden in hoeverre de gemeente (en andere overheden) hieraan moeten bijdragen.
- Toeristen die zorg nodig hebben, kunnen op vakantie in onze gemeente.
Toeristen die zorg nodig hebben, hebben de keuze uit verschillende vakantie arrangementen in Berg en Dal (“Zorgeloos op vakantie in het Rijk van Nijmegen”). We werken in dit traject nauw samen met de regio Rijk van Nijmegen.
We brengen de geschikte accommodaties en attracties via een (landelijk) systeem in kaart.
We laten een toegankelijkheidsscan uitvoeren en gaan aan de hand hiervan met de toeristische bedrijven deze (nog) toegankelijker maken.
We onderzoeken de financieringsmogelijkheden bij de provincie, de Euregio en bij andere partijen.
In de openbare ruimte worden vanaf 2019 aanpassingen gedaan, zodat onze gemeente toegankelijker wordt (zie ook Programma 'Onze buurt').
- Wandelaars weten onze gemeente te vinden.
We doen mee aan de wedstrijd “wandelgemeente van het jaar”. Dat betekent dat onze wandelwebsite in 2019 klaar is, we de wandelmogelijkheden en routes in beeld hebben zodat bij meldingen beheerders meteen kunnen optreden. We geven uitvoering aan het communicatieplan "Regie op wandelen".
We realiseren een aantal dorpsommetjes samen met inwoners uit de dorpen.
We zorgen ervoor dat er ook routes en/of wandelmogelijkheden toegankelijk zijn voor minder validen.
- Toeristen weten waarom ze Berg en Dal moeten bezoeken.
De informatiefolder met bezienswaardigheden is in 2019 klaar. We delen actief het ontwikkelde promotiemateriaal (films, foto’s) via toeristische ondernemers, RBT KAN en STER.
We investeren in Duitse markbewerking en trekken daarmee Duitse toeristen.
We hebben geïnvesteerd in een informatie- en promotietoolkit voor ondernemers.
In 2019 evalueren we of ondernemers deze goed gebruiken of dat er aanpassingen nodig zijn.
We promoten vóór het toeristisch seizoen de complete folder met aanbod van Berg en Dal.
- In de periode 2017-2020 stijgen de toeristische bestedingen met 4%.
Ook het aantal toeristische bezoeken en overnachtingen willen we laten stijgen met 4%.
In 2019 vindt er een periodiek regionaal onderzoek plaats naar de bestedingen in het Rijk van Nijmegen en kunnen we zien of en in welke mate de bestedingen zijn gestegen.