- Zorgorganisaties denken actief mee over kwalitatief goede, toegankelijke en betaalbare zorg.
Met de WMO en jeugdhulp organisaties die werkzaam zijn voor Berg en Dal vormen we een netwerk, waarin we gezamenlijk werken aan kwalitatief goede, toegankelijke en betaalbare zorg. Zorg die op elkaar afgestemd is. In 2019 staat de uitbouw van de relatie met hen centraal om te komen tot goede afspraken over goede betaalbare zorgverlening. We maken met hen een plan waarin we vastleggen wat we willen bereiken, hoe we dat gaan doen en wat de rolverdeling is.
- De relatie met verwijzers naar zorg verbetert.
(Huis)artsen en gezinsvoogden verwijzen inwoners voor hulp en zorg naar het Sociaal Team, maar ook naar bijvoorbeeld jeugdhulp. Dit laatste is vaak duurdere en wat zwaardere hulp. Ons streven is inwoners goed te helpen, maar ook goedkoper als dat kan. De eerste stap in de hulpverlening is daarbij van grote invloed. Goed contact en overleg met verwijzers is daarom heel belangrijk. In 2019 werken we daarom aan het verbeteren van het netwerk en onze relatie met zorg- en hulpverleners in Berg en Dal. Zij krijgen daarbij inzicht onze gemeentelijke doelstellingen, het gemeentelijk beleid en de financiën. Het doel is om meer grip op de kosten te krijgen.
- De verbeteringen uit de evaluatie van de sociale teams zijn uitgevoerd.
De sociale wijkteams zijn in 2017 geëvalueerd. Ook is in 2017 een onderzoek uitgevoerd naar de gemeentelijke organisatie. Werkwijze en personele inzet zijn hierbij nader onderzocht. De evaluatie en het onderzoek hebben geleid tot een veranderingstraject van de sociale teams. Dit verandertraject is in 2018 gestart en loopt ook in 2019 door.
Daarnaast heeft de evaluatie een aantal verbeterpunten opgeleverd. In 2019 werken we verder aan deze verbeteringen. Bijvoorbeeld het beter monitoren van ontwikkelingen en resultaten. Het aanbod van voorzieningen stemmen we beter af op de vragen en behoeften van de inwoners in onze gemeente.
- Zorg en ondersteuning is beschikbaar op die plekken waar onze inwoners het nodig hebben.
Hulp en ondersteuning zetten we zo dicht mogelijk bij huis in. Dus op de scholen, kulturhuzen, wijkcentra, dorpskernen, huisartsen, in de gezinnen en bij de mensen thuis. Aanbieders zetten hun hulpverleners in daar waar de doelgroep zich bevindt. Hierdoor is zorg toegankelijker, wordt er sneller gesignaleerd en hulp ingezet. Dat scheelt ook in de kosten. We gaan door met het bieden van jeugdzorg op school. We onderzoeken of we praktijkondersteuners in kunnen zetten bij huisartsen. We organiseren overleg en bijeenkomsten met professionals en inwoners (sociale teams, aanbieders, scholen etc) om de sociale kaart van Berg en Dal goed in beeld te krijgen. De positieve ervaringen over zorg dichtbij uit pilot wijkgericht Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ), die in 2018 in de kern Groesbeek werd uitgevoerd, passen we toe in de rest van de gemeente.
- Wij helpen mantelzorgers, zodat zij de zorg voor hun naasten kunnen blijven bieden.
Het steunpunt Mantelzorg Berg en Dal staat klaar voor mantelzorgers in onze gemeente. Kijk hiervoor op www.mantelzorgbergendal.nl.
In 2018 is een nieuwe nota mantelzorg opgesteld, samen met vrijwilligers van Mantelzorg Berg en Dal. Hierin staat hoe wij de komende jaren onze mantelzorgers ondersteunen om zo de positie van de mantelzorger enigszins te verlichten. Dit kan door bijvoorbeeld respijtzorg (vervangende zorg) aan te bieden, informatieavonden te organiseren maar ook door ontmoetingen tot stand te brengen tussen mantelzorgers onderling of activiteiten voor ontspanning. Want, mantelzorgers willen graag (h)erkend worden, een luisterend oor vinden en informatie krijgen over allerlei onderwerpen waar mantelzorgers mee te maken krijgen.
Samen met Mantelzorg Berg en Dal willen we in 2019 meer jonge en werkende mantelzorgers vinden. Ook staat in 2019 respijtzorg beter op de rit. Mantelzorg Berg en Dal blijft actief om voldoende vrijwilligers met specialistische kennis aan hen te binden en te vinden
- Inwoners kunnen de weg vinden in het zorglandschap.
Niet iedereen weet even makkelijk de weg naar passende ondersteuning/zorg of andere voorzieningen te vinden. Het stelsel is voor veel mensen ingewikkeld. We maken dit makkelijker door onder andere informatie te verstrekken over de sociale teams en wat er van hen verwacht kan worden. Via internet, social media, website, de lokale krant en folders verstrekken we meer informatie over ondersteuning, zorg en de Sociale Teams. Er komt een digitale sociale kaart. Dit is een digitale wegwijzer naar hulp bij inkomen, werk, wonen, welzijn en zorg in onze gemeente of regio. Daarnaast gaan we in 2019 onderzoeken wat de huidige behoefte aan cliëntondersteuning is en of dit nog aansluit bij het bestaande aanbod.
- We helpen inwoners zichzelf te redden.
Voorkomen is beter dan genezen. We helpen inwoners met informatie over activiteiten, cursussen en voorzieningen. Ook organiseren we groepsactiviteiten over onderwerpen waar veel vragen over zijn. We ondersteunen mensen die te maken krijgen met dementie, eenzaamheid, zingeving of psychische problemen. Bijvoorbeeld door cursussen of informatiebijeenkomsten te organiseren. We versterken de samenwerking tussen mensen. Bijvoorbeeld door groepen deskundige vrijwilligers te ondersteunen die mensen helpen.
- De hulp en ondersteuning die u krijgt voldoet aan de wettelijke (kwaliteits-)eisen.
Hulp en ondersteuning moeten van goede kwaliteit zijn en op een goede manier ingezet worden. Niet alleen voor de hulp die u krijgt, maar ook voor de medewerkers in de sociale teams, Veilig Thuis en de aanbieders die samen met u kijken wat er nodig is. Samen met bijvoorbeeld huisartsen, uitvoerders en aanbieders werken we aan het verbeteren van de kwaliteit, maar ook aan het voorkomen van fraude. In 2019 zetten we in op verdere verbetering van de kwaliteit en de controle of er ook echt kwalitatief goede zorg geleverd wordt.