Begroting 2019

Bijlagen

Sorteren op
  • Raadsvoorstel

                           Raadsvoorstel

    Griffiersnummer:

    B53

    Onderwerp:

    Programmabegroting 2019

    Datum B&W-vergadering

    25 september 2018

    Datum raadsvergadering

    1 november 2018

    Datum carrousel:

    nvt omdat 4 oktober toelichting wordt gegeven

    Portefeuillehouder:

    S.G.P. Fleuren

    Ambtenaar:

    R.M.A. Jilisen

    Telefoonnummer:

    14024

    E-mailadres:

    R.Jilisen@bergendal.nl

    Zaaknummer:

    Z-18-69073

    Documentnummer:

    VB/Raad/18/00696

    Aan de gemeenteraad,

    Voorstel

    1. De programmabegroting 2019 vast te stellen inclusief:
      1. De meerjarenraming 2020-2022
      2. Het meerjareninvesteringsplan 2019-2022
      3. Het kader voor de subsidies
    2. Het resterende saldo 2019 van € 4.000 toe te voegen aan de algemene reserve.
    1. Inleiding

    Wij bieden u de Programmabegroting 2019 in digitale vorm aan. Deze begroting is beschikbaar via http://progammavan.bergendal.nl/.

    De begroting is gebaseerd op de kaders, die zijn opgenomen in de Kadernota 2019 en is structureel sluitend. Wij hebben ten opzichte van de Kadernota 2019 nog diverse ramingen aangepast. Verder is in deze begroting nog geen rekening gehouden met de septembercirculaire. Deze was op het moment van opstellen van de begroting 2019 nog niet beschikbaar.

    De meerjarenbegroting is na vaststelling van de begroting als volgt:

    Hoe is het proces van de totstandkoming van deze begroting verlopen?
    U heeft de kadernota 2019 niet behandeld in de vergadering van 5 juli 2018. De Kadernota staat nu geagendeerd voor de vergadering van 27 september 2018. Wij hebben de begroting 2019 gebouwd op de kaders die in de kadernota 2019 zijn voorgesteld. De kadernota 2019 was niet sluitend zoals u in de tabel kunt zien. Wij vinden het belangrijk om u een sluitende begroting voor te leggen. Daarom hebben we binnen onze portefeuilles bekeken, waar mogelijkheden zijn om de begroting toch sluitend te maken.
    We zijn blij dat dit toch is gelukt en we dus een sluitende begroting kunnen voorleggen.

    1. Beoogd effect

    Op grond van de Gemeentewet moeten wij de programmabegroting vóór 15 november van het jaar voorafgaande aan het begrotingsjaar aan Gedeputeerde Staten aan te bieden. We hebben de doelen en resultaten opnieuw geformuleerd. De basis van de nieuwe doelen en resultaten ligt in het coalitieprogramma “Duurzaam verder bouwen”.

    1. Argumenten

    1.1 De gemeente is financieel gezond
    Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om de begroting vast te stellen. Hierbij willen wij een financieel gezonde gemeente zijn met structureel sluitende begrotingen.

    1.2 Apart voorstel voor investeringen is mogelijk
    In deze begroting zijn investeringen voor het jaar 2019 en verder opgenomen. Als uw raad van bepaalde nieuwe investeringen een apart voorstel voor goedkeuring van het investeringskrediet wil ontvangen, dan moet u dat bij de begrotingsbehandeling aangeven. Wij verwijzen hierbij naar de door uw raad vastgestelde Financiële verordening Berg en Dal 2017, artikel 5. Daar staan de afspraken met betrekking tot de investeringen in het meerjareninvesteringsplan bij de begroting.

    1.3 Kader subsidies
    Met het vaststellen van het kader voor de gemeentelijke subsidies voorkomen wij open-einde regelingen. De ramingen hebben we gebaseerd op onze deelverordeningen en/of op de betreffende begrotingsposten 2019.

    1. Kanttekening

    a. Stelpost onderuitputting
    We hebben net zoals in de begroting 2018 een stelpost van € 500.000 voor onderuitputting opgenomen. Aanleiding hiervoor is het feit dat wij bij het opstellen van de jaarstukken (achteraf) ieder jaar weer een overschot hebben. Dit overschot heeft vaak incidentele oorzaken, die vooraf niet aan te wijzen zijn. Door deze stelpost op te nemen in de begroting houden vooraf rekening met deze onderuitputting.

    b. Bijdrage reserve rekeningresultaten
    Onze begroting is structureel sluitend. Dit betekent dat we de structurele lasten kunnen opvangen met de structurele baten. Onder deze structurele baten hebben we ook de jaarlijkse bijdrage uit de reserve rekeningresultaten van € 622.000 opgenomen.

    c. Notitie “Grip op kosten in het sociaal domein”
    De notitie “Grip op kosten in het sociaal domein” stond geagendeerd voor de raad van 27 september 2018. Deze notitie is van de agenda van deze datum afgehaald en behandelen we nu later. Uit deze notatie blijkt dat de bezuinigingen meer opleveren dan de taakstellende opdracht uit de kadernota 2019. Hieronder geven we dit weer.

    In de begroting 2019 is de taakstellende bezuiniging van de Kadernota 2019 verwerkt. De te realiseren bezuinigingen uit deze notitie zijn niet verwerkt in de begroting 2019. Dit omdat deze bezuinigingen zijn gebaseerd op aannames en wij onder meer afhankelijk zijn van de medewerking van externe partijen. In 2019 informeren wij u over de daadwerkelijke realisatie van deze bezuinigingen en passen wij de begrotingsbedragen aan.

    d. Taakstelling op afval ten laste van algemene reserve
    In de begroting hebben we de afvalstoffenheffing niet kostendekkend verwerkt. Dit wil zeggen dat de kosten voor het ophalen en verwerken van ons afval duurder zijn dan de opbrengsten die we verwachten. Onze uitgangspunten zijn:

    1. De vervuiler betaalt.
    2. De afvalstoffenheffing is 100% kostendekkend.
    3. De lasten voor de inwoners houden we zo laag mogelijk.

    We moeten hiervoor wel maatregelen nemen. Dat betekent dat we misschien ons serviceniveau verlagen. Een andere keuze is, dat we de kosten voor het afvoeren van afval verhogen. Er zijn daarnaast nog meer knoppen om aan te draaien.
    In 2019 lossen we dit op door een bedrag van onze spaarrekening (de algemene reserve) te halen. Voor de behandeling van de Kadernota 2020 gaan we met u in gesprek over de oplossingsrichtingen.

    e. Weerstandsratio
    In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing is een weerstandsratio opgenomen van 12,05 opgenomen. Bij de beoordeling van de risico’s weten we in sommige gevallen niet hoe hoog het financiële risico en de kans daarop zijn. Maar we weten wel dat we een risico lopen. Dit hebben we aangegeven met “p.m.”. Deze risico’s tellen niet mee in de risicoscores. De werkelijke ratio kan daardoor lager zijn.

    f. Septembercirculaire 2018
    We hebben de cijfers van de septembercirculaire niet in de begroting opgenomen. De circulaire was te laat beschikbaar om nog te verwerken in de begroting. Wij berekenen de gevolgen van de septembercirculaire op korte termijn door. Leidt dit tot belangrijke verschillen, dan brengen wij u hiervan zo snel mogelijk op de hoogte.

    1. Financiële onderbouwing

    Zoals hiervoor al aangegeven is de begroting structureel sluitend: structurele lasten vangen we op met structurele baten. Voor een vergelijking met de begroting 2018 verwijzen we u naar de financiële toelichting per programma in de begroting.

    In de begroting is een weerstandsratio (hoe gezond is de gemeente) opgenomen van 12,05.
    Als we de (vaste) algemene reserve met bijvoorbeeld € 1.000.000 verlagen, komt de gewijzigde weerstandsratio uit op 11,67. Dit is nog altijd een uitstekende score. We nodigen u uit om in 2019 met voorstellen te komen, waarbij we de algemene reserve inzetten om belangrijke (grote) projecten in onze gemeente mogelijk te maken. Zo bereiken we samen onze ambities.

    1. Communicatie

    Na vaststelling van de Programmabegroting 2019 bieden wij deze aan de Provincie aan (dit moet voor 15 november). De kaders voor de subsidies maken we na vaststelling bekend in het Gemeentenieuws.

    1. Aanpak/uitvoering

    Over de voortgang van de Programmabegroting 2019 rapporteren wij u via de voorjaars- en najaarsnota. In de jaarstukken 2019 leggen wij vervolgens verantwoording af. Dit doen wij zowel inhoudelijk als financieel.

    Burgemeester en wethouders van gemeente Berg en Dal

    De secretaris,

    De burgemeester,

    E.W.J. van der Velde

    mr. M. Slinkman

    Bijlagen digitaal ter inzage

    • Begroting 2019 en meerjarenbegroting

    Bijlage ter inzage griffier

    Raadsbesluit

    De raad van de gemeente Berg en Dal;

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 25 september 2018.

    overwegende dat in de vergadering amendementen zijn aangenomen over wateroverlast, de bibliotheek en jeugdparticipatie;

    b e s l u i t  :

    1. Een bedrag van 460.000 beschikbaar te stellen:
      1. Voor extra maatregelen om wateroverlast tegen te gaan € 400.000;
      2. Om de bezuiniging op de bibliotheek van € 50.000 voor 2019 te schrappen;
      3. Voor invulling van nieuwe vormen van jeugdparticipatie € 10.000.
    2. De financiële gevolgen te verwerken in de 1 e begrotingswijziging 2019;
    3. De programmabegroting 2019 vast te stellen inclusief:

    3.1 De meerjarenraming 2020-2022
    3.2 Het meerjareninvesteringsplan 2019-2022
    3.3 Het kader voor de subsidies

    1. Het resterende saldo 2019 van € 4.000 toe te voegen aan de algemene reserve.

    Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Berg en Dal
    op 1 november 2018.

    De raadsgriffier,         De voorzitter,

    J.A.M. van Workum

    mr. M. Slinkman

                           Raadsvoorstel

    Griffiersnummer:

    B59

    Onderwerp:

    1e wijziging Programmabegroting 2019 Berg en Dal

    Datum B&W-vergadering

    23 oktober 2018

    Datum raadsvergadering

    1 november 2018

    Datum carrousel:

    nvt

    Portefeuillehouder:

    S.G.P. Fleuren

    Ambtenaar:

    J.M.G. Jeurissen

    Telefoonnummer:

    14024

    E-mailadres:

    H.Jeurissen@bergendal.nl

    Zaaknummer:

    Z-18-69073

    Documentnummer:

    VB/Raad/18/00723

    Aan de gemeenteraad,

    Voorstel

    De 1e wijziging van de Programmabegroting 2019 vast te stellen en het voordelig resultaat na de 1e wijziging van € 474.000 toe te voegen aan de algemene reserve.

    1. Inleiding
    Wij hebben u eind september 2018 de Programmabegroting 2019 aangeboden.
    Hierna is nieuwe informatie over een drietal onderwerpen beschikbaar gekomen die leidt tot  aanpassing van diverse begrotingsbedragen. Deze onderwerpen zijn:

    • Bijstelling rijksuitkering 2019 bijstandsuitkeringen
    • Kosten Huishoudelijke hulp
    • Septembercirculaire 2018.

    Deze ontwikkelingen zijn de reden voor deze begrotingswijziging.

    2. Beoogd effect
    Een zo juist, volledig en actueel mogelijk inzicht geven in de ramingen in de begroting 2019.

    3. Argumenten
    De genoemde ontwikkelingen leiden tot het volgend Financieel MeerjarenPerspectief (FMP).

    Hieronder vindt u een nadere toelichting op deze cijfers.

    1. Deze cijfers staan in de programmabegroting 2019 die u is aangeboden.
    1. Tot voor kort was de rijksuitkering niet voldoende om onze bijstandsuitgaven te dekken. In de raming voor 2019 hebben we rekening gehouden met een aanvullende rijksuitkering (vangnetuitkering). De berekening van deze aanvullende uitkering is als volgt: bijstandsuitgaven -/- eigen risico(drempel) -/- rijksuitkering.

    Na aanbieding van de begroting aan de raad is nieuwe informatie ontvangen:

    1. Het aantal uitkeringsgerechtigden is met ongeveer 40 personen gedaald. Hierdoor dalen de uitkeringslasten met € 553.000 (V).
    2. Het rijk past een andere verdeling van de rijksmiddelen toe. Hierdoor stijgt de rijksuitkering met € 912.000 (V).

    Door deze mutaties kunnen we geen aanspraak meer maken op de vangnetuitkering van € 693.000 (N). Per saldo leveren deze mutaties een voordeel van € 772.000.

         De totale bijstandsuitgaven zijn hierna € 150.000 hoger dan de rijksuitkering. Dit
         bedrag komt voor eigen rekening van de gemeente (eigen risico).

    1. In 2017 heeft het rijk besloten dat gemeenten een reëel tarief moeten betalen voor Huishoudelijke Hulp. Voor onze gemeente geldt dit vanaf 2018, omdat toen het contract voor Huishoudelijke Hulp is verlengd. Daarnaast is er op 1 april 2018 een cao-loonsverhoging doorgevoerd voor verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg. Per 1 juni 2019 stijgen de lonen nog eens met 4%. Het reële tarief en de loonstijging volgens de cao zorgen voor een verhoging van de huidige tarieven.

    We verwachten dat dit € 182.000 meer gaat kosten in 2019. Vanaf 2020 zijn de extra kosten € 222.000. Daarmee komt het totale budget voor huishoudelijk hulp in 2019 in onze begroting uit op € 2.342.000.

    4a.   De septembercirculaire 2018 leidt tot een aanpassing van de algemene uitkering die we van het rijk ontvangen. Het rijk verwacht dat het de komende jaren minder uitgeeft. Omdat de algemene uitkering is gekoppeld aan de rijksuitgaven, ontvangen we een lagere algemene uitkering van het rijk.

    4b.       Het effect van de mutaties op het sociaal domein voor onze begroting is in 2019 € 15.000 (nummers 4b en 4b1) en volgende jaren € 65.000 voordelig. Het tekort op het sociaal domein van € 971.000 daalt hierdoor structureel tot € 906.000. Dit voordeel  realiseren we doordat de academische functie van Karakter nu landelijk wordt gefinancierd. Voorheen moest onze regio dit betalen. In 2019 is het voordeel slechts      € 15.000, omdat we eenmalig extra meebetalen aan de uitvoeringskosten PGB van de Sociale Verzekeringsbank.

    Het tekort op het sociaal domein bouwen we in 4 jaar af tot 0. Dit doen we in stappen van 25% per jaar. Omdat het tekort daalt, ramen we een lager bedrag voor de te realiseren ombuigingen (nummer 4b2; 25% in 2019, 50% in 2020, 75% in 2021 en 100% daarna). Het resterend tekort dekken we in de jaren 2019 tot en met 2021 door aanwending van de algemene reserve ( nummer 4b3;75%-50%-25%). Omdat het tekort op het sociaal domein daalt, ramen we ook een lagere bijdrage uit de algemene reserve.

    4c1.    Met ingang van 2019 ontvangen gemeenten de rijksmiddelen voor het rijksvaccinatieprogramma via de algemene uitkering. Voorheen ontvingen de GGD’s deze middelen. Tegenover deze uitkering staat een hogere bijdrage aan de GGD. Per saldo heeft deze mutatie dus geen invloed op het begrotingssaldo.

    4c2.     Het rijk had een budget oplopend tot € 60 miljoen beschikbaar gesteld om alle peuters de gelegenheid te geven naar een voorschoolse voorziening te gaan. Berekend was dat het hierbij zou gaan om 40.000 peuters. Uit de eerste meting blijkt dat deze groep veel kleiner is, namelijk 11.400 peuters. Het rijksbudget is nu vastgesteld op € 30 miljoen. Dit betekent dat we een lagere rijksuitkering krijgen. Tegelijk verlagen we onze raming aan de uitgavenkant met dezelfde bedragen. Ook in onze gemeente hebben wij het extra bedrag niet nodig. Per saldo heeft deze mutatie heeft geen invloed op het begrotingssaldo.

    4c3.    De rijksmiddelen voor reïntegratietrajecten zijn bijgesteld. Deze middelen sluizen we door naar het werkbedrijf. Per saldo heeft deze mutatie dus geen invloed op het begrotingssaldo.

    1. Deze cijfers geven het nieuwe begrotingssaldo weer na deze mutaties.

    4. Kanttekening
    N.v.t.

    5. Financiële onderbouwing
    Deze begrotingswijziging laat een positief saldo van € 470.000 zien. Dit bedrag is het verschil tussen het geactualiseerd FMP van € 474.000 (nummer  5 van de tabel) en het saldo van het FMP van de programmabegroting van € 4.000 (nummer 1). Omdat we in de programmabegroting het bedrag van € 4.000 storten in de algemene reserve, stellen wij u nu ook voor om € 474.000 toe te voegen aan de algemene reserve.

    6. Communicatie
    N.v.t.

    7. Aanpak/uitvoering
    Na vaststelling zenden wij deze begrotingswijziging samen met de Programmabegroting 2019 naar de provincie (toezichthouder).

    Burgemeester en wethouders van gemeente Berg en Dal

    De secretaris,

    De burgemeester,

    E.W.J. van der Velde

    mr. M. Slinkman

    Bijlagen digitaal ter inzage
    Bijlage ter inzage griffier

    Raadsbesluit

    De raad van de gemeente Berg en Dal;

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 oktober 2018.

    overwegende dat de    Bijstelling rijksuitkering 2019 bijstandsuitkeringen, een verplichte reële bijdrage in de kosten Huishoudelijke hulp en de Septembercirculaire 2018 effect hebben op de begroting 2019;

    deze ontwikkelingen niet bekend waren bij de opstelling van de begroting 2019 en leiden tot een positief saldo van 470.000 extra;

    dat bij de behandeling van de begroting 2019 besloten is een bedrag van 460.000 beschikbaar te stellen:

      1. Voor extra maatregelen om wateroverlast tegen te gaan € 400.000;
      2. Om de bezuiniging op de bibliotheek van € 50.000 voor 2019 te schrappen;
      3. Voor invulling van nieuwe vormen van jeugdparticipatie € 10.000.

    b e s l u i t  :

    De 1e wijziging van de Programmabegroting 2019 vast te stellen en het voordelig resultaat na de 1e wijziging van € 14.000 toe te voegen aan de algemene reserve.

    Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Berg en Dal
    op 1 november 2018,

    De raadsgriffier,         De voorzitter,

    J.A.M. van Workum

    mr. M. Slinkman

  • MeerjarenInvesteringsPlan

    Project

    Onderdeel

    Looptijd

    Jaar inv.

    Bruto inv.

    Bijdrage

    Netto inv.

    KL2019

    KL2020

    KL2021

    KL2022

    Programma 5: Overhead

    Materieel

    5.1

    Aanschaf materieel 2019

    8

    2019

    184.000

    -

    184.000

    -

    12.880

    37.320

    26.861

    5.2

    Aanschaf materieel 2020

    8

    2020

    158.500

    -

    158.500

    -

    -

    11.095

    23.457

    5.3

    Aanschaf materieel 2021

    8

    2021

    46.000

    -

    46.000

    -

    -

    -

    3.220

    5.4

    Aanschaf materieel 2022

    8

    2022

    232.000

    -

    232.000

    -

    -

    -

    -

    Totaal Materieel

    620.500

    -

    620.500

    -

    12.880

    48.415

    53.538

    Werkplaats

    5.5

    Verbouwing gemeentewerf

    25

    2019

    275.000

    -

    275.000

    -

    7.563

    15.272

    15.103

    Totaal werkplaats

    275.000

    -

    275.000

    -

    7.563

    15.272

    15.103

    Totaal programma 5 Overhead

    895.500

    -

    895.500

    -

    20.443

    63.687

    68.641

    Programma 1: Inwoner

    1.1

    Adaptieve school: aanpassing huisvesting

    2019

    pm

    -

    1.2

    Verduurzaming Kulturhus Millingen

    Uitvoering

    15

    2020

    750.000

    -

    750.000

    -

    -

    30.625

    62.661

    Totaal programma 1 Inwoner

    750.000

    -

    750.000

    -

    -

    30.625

    62.661

    Programma 2: Onze buurt (wegen/openbaar groen/waterlossingen)

    2.1

    Aanleg tijdelijke opslag depot

    Voorbereiding

    25

    2019

    5.000

    -

    5.000

    -

    138

    278

    270

    Uitvoering

    25

    2021

    267.000

    -

    267.000

    -

    -

    -

    7.343

    2.2

    Reconstructie Ravelstraat

    Uitvoering

    25

    2020

    135.000

    -

    135.000

    -

    -

    3.713

    7.345

    2.3

    Verbreding Meerwijkselaan

    Voorbereiding

    25

    2019

    65.000

    -

    65.000

    -

    1.788

    3.536

    3.498

    Uitvoering

    25

    2021

    585.000

    170.000

    415.000

    -

    -

    -

    22.328

    2.4

    Upgraden watergang Hulsbeek

    Uitvoering

    25

    2019

    112.500

    -

    112.500

    -

    3.094

    6.248

    6.054

    2.5

    Schoolroute Marktplein Groesbeek-Nijmeegsebaan

    Uitvoering

    25

    2020

    900.000

    -

    900.000

    -

    -

    24.750

    48.420

    2.6

    Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019

    Uitvoering

    25

    2019

    600.000

    -

    600.000

    -

    16.500

    33.320

    32.953

    2.7

    Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2020-2028

    Uitvoering

    25

    2020-2028

    4.800.000

    -

    4.800.000

    -

    -

    16.500

    33.320

    2.8

    Mobiliteitsvisie

    Uitvoering

    25

    2020-2022

    1.465.000

    -

    1.465.000

    -

    -

    42.000

    78.818

    2.9

    Reconstructie Hoflaan Oost

    Voorbereiding

    25

    2019

    52.000

    -

    52.000

    -

    1.430

    2.888

    2.798

    Uitvoering

    25

    2020

    416.000

    -

    416.000

    -

    -

    11.440

    22.380

    2.10

    Reconstructie Gooiseweg Zuid

    Voorbereiding

    25

    2019

    109.000

    -

    109.000

    -

    2.998

    6.053

    5.866

    Uitvoering

    25

    2020

    887.000

    -

    887.000

    -

    -

    24.393

    48.254

    2.11

    Reconstructie Wisselpad

    Voorbereiding

    25

    2020

    22.000

    -

    22.000

    -

    -

    605

    1.197

    Uitvoering

    25

    2021

    179.000

    -

    179.000

    -

    -

    -

    4.923

    2.12

    Reconstructie Gooiseweg Noord

    Voorbereiding

    25

    2019

    72.000

    -

    72.000

    -

    1.980

    3.998

    3.874

    Uitvoering

    25

    2020

    577.000

    -

    577.000

    -

    -

    15.868

    31.390

    2.13

    Bypass riolering Nassaulaan-Pr.Christinalaan

    Voorbereiding

    25

    2020

    35.000

    -

    35.000

    -

    -

    963

    1.905

    Uitvoering

    25

    2021

    278.000

    -

    278.000

    -

    -

    -

    7.645

    2.14

    Reconstructie Parallelweg Ubbergen

    Uitvoering

    25

    2019

    377.000

    -

    377.000

    -

    10.368

    20.936

    20.284

    2.15

    Reconstructie Pr.Hendrikstraat-Kon.Wilhelminastr.Ooij

    Uitvoering

    25

    2019

    357.000

    -

    357.000

    -

    9.818

    19.825

    19.208

    2.16

    Reconstructie Waterstraat Beek (klimaatmaatregelen)

    Uitvoering

    25

    2019

    200.000

    -

    200.000

    -

    5.500

    11.107

    10.760

    2.17

    Centrumgebied Ooij (og Reinier van Ooijplein)

    Voorbereiding

    25

    2021

    247.500

    -

    247.500

    -

    -

    -

    6.806

    2.18

    Aanleg fietsverbinding Dennenkamp-Driestenenpad

    Uitvoering

    25

    2020

    17.000

    -

    -

    -

    -

    468

    926

    2.19

    Wateroverlast Wilgstraat-Kruksebaan en buurtsuper

    Uitvoering

    25

    2019

    225.000

    -

    225.000

    -

    6.188

    12.495

    12.357

    2.20

    Waterberging Knapheideweg

    Uitvoering

    25

    2019

    150.000

    -

    150.000

    -

    4.125

    8.330

    8.238

    2.21

    Waterafvoer Beek

    Voorbereiding

    25

    2019

    62.500

    -

    62.500

    -

    1.719

    3.471

    3.433

    Uitvoering

    25

    2019

    250.000

    -

    250.000

    -

    6.875

    13.883

    13.730

    2.22

    Wateropvang Keteldal

    Uitvoering

    25

    2021

    200.000

    -

    200.000

    -

    -

    -

    5.500

    2.23

    Afkoppelen daken Heilig Landstichting

    Uitvoering

    25

    2021-2024

    1.200.000

    -

    1.200.000

    -

    -

    -

    8.250

    2.24

    Renovatie "water werkt"Beek

    Voorbereiding

    25

    2019

    90.000

    -

    90.000

    -

    2.475

    4.998

    4.943

    Uitvoering

    25

    2019

    150.000

    -

    150.000

    -

    4.125

    8.330

    8.238

    2.25

    TOP Ooij

    Grondaankoop

    25

    2020

    100.000

    -

    100.000

    -

    -

    750

    1.500

    Uitvoering

    25

    2021

    500.000

    -

    500.000

    -

    -

    -

    13.750

    2.26

    Wegwzh.vervangen riolering/duiker Bredeweg

    Uitvoering

    25

    2022

    250.000

    -

    250.000

    -

    -

    -

    -

    2.27

    Burg.Ottenhoffstraat (Dries-Stekkenberg)

    Uitvoering

    25

    2022

    400.000

    -

    400.000

    -

    -

    -

    -

    2.28

    Zevenheuvelenweg

    Uitvoering

    25

    2023

    300.000

    -

    300.000

    -

    -

    -

    -

    2.29

    Reconstructie Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat

    Uitvoering

    25

    2020

    342.000

    -

    342.000

    -

    -

    9.405

    18.992

    2.30

    Vergroenen Leuth

    Voorbereiding

    25

    2019

    10.000

    -

    10.000

    -

    275

    555

    549

    Uitvoering

    25

    2020

    100.000

    -

    100.000

    -

    -

    2.750

    5.553

    2.31

    Aanleg fietspad Leuth

    Uitvoering

    25

    2020

    125.000

    -

    125.000

    -

    -

    3.438

    6.942

    Totaal programma 2: Onze buurt (wegen/openbaar groen/waterlossingen)

    17.214.500

    170.000

    17.027.500

    -

    79.396

    317.294

    540.540

    Programma 2: Onze buurt (riolering/rioolgemalen)

    2.32

    Aanleg regenwaterriool Ravelstraat

    Uitvoering

    50

    2020

    180.000

    -

    180.000

    -

    -

    3.150

    6.246

    2.33

    Verbetermaatregelen Groesbeek Noord

    Uitvoering

    50

    2019

    169.000

    -

    169.000

    -

    2.958

    5.924

    5.814

    2.34

    Vergroten transportriool Breedeweg/Bruuk

    Voorbereiding

    50

    2019

    37.500

    -

    37.500

    -

    656

    1.315

    1.290

    Uitvoering

    50

    2020

    337.500

    -

    337.500

    -

    -

    5.906

    11.711

    2.35

    Regenwateroverlast centrum Groesbeek

    Afvoerbuis Burg.Ottenhoffstr.

    50

    2019

    75.000

    -

    75.000

    -

    1.313

    2.629

    2.582

    2.36

    Rioolvervanging Vissenbuurt Ooij

    Uitvoering

    50

    2019

    760.000

    -

    760.000

    -

    13.300

    26.641

    26.144

    2.37

    Vervanging riolering Binnenveld

    Uitvoering

    50

    2019

    315.000

    -

    315.000

    -

    5.513

    11.042

    10.838

    2.38

    Reconstructie Hoflaan Oost

    Voorbereiding

    50

    2019

    28.000

    -

    28.000

    -

    490

    982

    964

    Uitvoering

    50

    2020

    224.000

    -

    224.000

    -

    -

    3.920

    7.773

    2.39

    Reconstructie Gooiseweg Zuid

    Voorbereiding

    50

    2019

    59.000

    -

    59.000

    -

    1.033

    2.068

    2.030

    Uitvoering

    50

    2020

    475.000

    -

    475.000

    -

    -

    8.313

    16.484

    2.40

    Reconstructie Wisselpad

    Voorbereiding

    50

    2020

    12.000

    -

    12.000

    -

    -

    210

    416

    Uitvoering

    50

    2021

    95.000

    -

    95.000

    -

    -

    -

    1.663

    2.41

    Reconstructie Gooiseweg Noord

    Voorbereiding

    50

    2019

    38.000

    -

    38.000

    -

    665

    1.332

    1.308

    Uitvoering

    50

    2020

    310.000

    -

    310.000

    -

    -

    5.425

    10.757

    2.42

    Bypass riolering Nassaulaan-Pr.Christinalaan

    Voorbereiding

    50

    2020

    18.000

    -

    18.000

    -

    -

    315

    625

    Uitvoering

    50

    2021

    150.000

    -

    150.000

    -

    -

    -

    2.625

    2.43

    Reconstructie Parallelweg Ubbergen

    Uitvoering

    50

    2019

    203.000

    -

    203.000

    -

    3.553

    7.116

    694

    2.44

    Reconstructie Pr.Hendrikstraat-Kon.Wilhelminastraat Ooij

    Uitvoering

    50

    2019

    190.000

    -

    190.000

    -

    3.325

    6.660

    6.536

    2.45

    Vervangen M+E gemalen diverse locaties 2019

    Uitvoering

    15

    2019

    157.000

    -

    157.000

    -

    9.028

    18.809

    18.561

    2.46

    Vervangen riolering/duiker Bredeweg

    Voorbereiding

    50

    2021

    50.000

    -

    50.000

    -

    -

    -

    875

    Uitvoering

    50

    2022

    150.000

    -

    150.000

    -

    -

    -

    -

    2.47

    Relinen riolering Lijsterbesstraat en afkoppelen HWA

    Voorbereiding

    50

    2021

    10.000

    -

    10.000

    -

    -

    -

    175

    Uitvoering

    50

    2022

    90.000

    -

    90.000

    -

    -

    -

    -

    2.48

    Burg.Ottenhoffstraat (Dries-Stekkenberg)

    Voorbereiding

    50

    2021

    50.000

    -

    50.000

    -

    -

    -

    875

    Uitvoering

    50

    2022

    800.000

    -

    800.000

    -

    -

    -

    -

    2.49

    Zevenheuvelenweg

    Voorbereiding

    50

    2022

    25.000

    -

    25.000

    -

    -

    -

    -

    Uitvoering

    50

    2023

    375.000

    -

    375.000

    -

    -

    -

    -

    2.50

    Reconstructie Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat( De Horst)

    Uitvoering

    50

    2020

    238.000

    -

    238.000

    -

    -

    4.165

    8.343

    2.51

    Wylerbergpark en Groot Berg en Dal

    Voorbereiding

    50

    2022

    10.000

    -

    10.000

    -

    -

    -

    -

    Uitvoering

    50

    2023

    170.000

    -

    170.000

    -

    -

    -

    -

    2.52

    Vervanging riool Esdoornstraat Beek

    Uitvoering (aanvulling)

    50

    2019

    165.000

    -

    165.000

    -

    5.775

    5.726

    5.676

    Totaal programma 2: Onze buurt (riolering/rioolgemalen)

    5.966.000

    -

    5.966.000

    -

    47.609

    121.648

    151.005

    Programma 2: Onze buurt (sportaccommodaties)

    2.53

    Sportaccommodaties

    Vervanging kleedkamers

    40

    2020-2021

    1.461.328

    -

    1.461.328

    -

    -

    20.645

    53.862

    2.54

    Sportaccommodaties

    Vervanging velden

    20

    2020-2023

    1.775.023

    -

    1.775.023

    -

    -

    72.365

    142.993

    Gr.Boys: led-verlichting

    25

    2019

    37.440

    -

    37.440

    -

    2.059

    2.037

    2.014

    2.55

    Tennisaccommodaties

    SVO: ombouw 2 banen ondergr.

    30

    2019

    33.225

    -

    33.225

    -

    1.606

    1.589

    1.573

    SVO: ombouw 2 banen kunstgras

    10

    2019

    38.850

    -

    38.850

    -

    4.468

    4.409

    4.351

    SVO: led-verlichting

    25

    2019

    11.241

    -

    11.241

    -

    618

    612

    605

    TV Groesbeek:led-verlichting

    25

    2019

    27.172

    -

    27.172

    -

    1.494

    1.478

    1.462

    TV Groesbeek:banen toplaag

    10

    2019

    124.312

    -

    124.312

    -

    14.296

    14.109

    13.923

    Aanpassing/vervanging

    20

    2020-2022

    921.530

    -

    921.530

    -

    -

    20.752

    43.708

    Totaal programma 2: Onze buurt (sportaccommodaties)

    4.430.121

    -

    4.430.121

    -

    24.541

    137.996

    264.491

    Hieronder zijn de op het MIP opgenomen investeringen kort toegelicht.

    Programma Overhead
    5.1/ 5.2/ 5.3/ 5.4 Aanschaf materieel 2019, 2020, 2021 en 2022
    Dit betreft de vervanging en/of aanschaf van materieel bij de buitendienst. Het gaat om de aanschaf van auto's, materieel om te vegen en zout te strooien.

    5.5 Verbouwing gemeentewerf Groesbeek
    Er is sprake van nieuwe ARBO-eisen en een te krappe kleedruimte voor de groter gegroeide personeelsbezetting. Daarom is een verbouwing van de werf noodzakelijk. De kosten hiervan ramen we op € 275.000.

    Programma 1: Inwoner
    1.1 Adaptieve school: aanpassing huisvesting
    Dit betreft een inwonersinitiatief. Zij willen in Berg en Dal een nieuwe vorm van onderwijs lanceren. Daarvoor is draagvlak. De gemeente is verplicht hen van huisvesting te voorzien. We zijn bezig een geschikte locatie te vinden.

    1.2 Verduurzaming Kulturhus Millingen
    Het Kulturhus in Millingen heeft duurzaamheidslabel F. De ambitie van de gemeente Berg en Dal is minimaal label B. Hiervoor moeten we flink investeren in het dak, W-installaties, gedeeltelijk HR++ glas en spouwmuurisolatie. De investering staat voor het jaar 2020. Voordat we deze investering uitvoeren, willen we eerst een breed onderzoek naar de toekomst van onze kulturhuzen. Dit sluit aan bij de vervolgfase van het accommodatiebeleid.

    Programma 2: Onze buurt: wegen/openbaar groen/waterlossingen
    2.1 Aanleg tijdelijk opslag depot
    Tijdens werken komt vaak grond en andere materiaal vrij. Er is geen terrein voor opslag waar wij deze materialen tijdelijk kwijt kunnen. Voorheen brachten wij materiaal naar de waterzuivering (betonbak van Waterschap) aan de Heikant. De bak moet vrij blijven voor waterberging. Daardoor is het niet meer mogelijk om daar materiaal op te slaan. We zoeken hiervoor nog een geschikte locatie.

    2.2 Reconstructie Ravelstraat Millingen aan de Rijn
    Aanleiding voor dit project is de ondergrondse inrichting (riolering). De rijbaan bestaat gedeeltelijk uit asfaltverharding en heeft een sobere uitstraling. Dit komt onder andere door de parkeervakken van grauw/grijze stenen. De rijbaan heeft ook haar technische levensduur bereikt. De vervanging van het gemengde riool en de aanleg van een apart hemelwaterriool, is de aanleiding om de complete straat (van gevel tot gevel) te reconstrueren.

    2.3 Verbreding Meerwijkselaan Heilig Landstichting
    De Meerwijkselaan is aan groot onderhoud toe. In het verleden is gekozen voor één rijbaan met aan weerszijden een asfalt rammelstrook. Doel van deze strook is de snelheid van het verkeer te drukken. Deze stroken geven (geluids-)overlast. We willen we de weg verbreden en tegelijkertijd de rammelstroken laten vervallen.

    2.4 Upgraden watergang Hulsbeek Groesbeek
    De Hulsbeek is samen met de Groesbeek aangewezen als een SED-watergang. Dit is een watergang met specifiek ecologische doelstellingen. Dit betekent dat wij de kwaliteit van het water op peil moeten houden en in sommige gevallen zelfs moeten verbeteren. De Groesbeek is reeds geheel natuurvriendelijk ingericht en kan het overtollige water bij hevige regenbuien afvoeren. Bij de Hulsbeek zijn dezelfde zaken/doelstellingen aan de orde. De uitvoering van dit project is gestart. Hierover zijn afspraken gemaakt met Waterschap Rivierenland.

    2.5 Schoolroute Marktplein Groesbeek - Nijmeegsebaan
    Op dit moment ontbreekt een bewegwijzerde, comfortabele en veilige fietsroute tussen het centrum van Groesbeek (via de noordelijke woonwijken) naar de hoofdfietsroute van/naar Nijmegen. Dit project betreft een onderzoek naar de mogelijkheden van een goede fietsroute tussen de Nijmeegsebaan en het centrum van Groesbeek. Zie ook 2.27.

    2.6/ 2.7 Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019-2028
    Een aantal asfaltwegen binnen de bebouwde kom zijn in slechte staat/ aan het einde van de levensduur. We gaan deze wegen de komende 10 jaar vervangen. Het asfalt vervangen we door elementverharding. Het gaat hier om wegen in  woonwijken (30 km/uur).

    2.8 Mobiliteitsvisie
    Wij doen een nieuw, breed opgezet mobiliteitsonderzoek waarbij de raad de kaders en vraagstelling vast stelt. Hierbij kijken we naar vervoer over de weg (auto, fiets, lopend, OV) en via het water en naar bestaande wegen en nieuwe mogelijkheden.
    Voor een betere veiligheid van schoolgaande kinderen is het gewenst om het stukje weg tussen de Hoflaan en de Mariëndaalseweg (naast basisscholen Adelbrecht-Windekind en Carolus) om te bouwen tot een volwaardig fietspad.

    2.9 Reconstructie Hoflaan Oost Groesbeek
    Begin 2014 is de riolering rondom de Hoflaan visueel geïnspecteerd bij een reguliere inspectie. Daaruit is gebleken dat diverse strengen in de Hoflaan dusdanig beschadigd zijn dat ze aan vernieuwing toe zijn. Het gaat om het stuk tussen de Mariëndaalseweg en de basisscholen. Ook is de asfaltverharding niet al te best meer. Daarnaast biedt vervanging van de strengen de mogelijkheid tot aanleg van gescheiden riolering. Hierdoor kunnen wij de openbare ruimte afkoppelen.

    2.10 Reconstructie zijwegen Gooiseweg Zuid Groesbeek
    Naast vervanging van de ondergrondse infra (riolering, zie ook 2.39), is de asfaltverharding op de wegen ten zuiden van de Gooiseweg ook aan vervanging toe. De riolering ligt grotendeels in de voetpaden. Dat is onwenselijk. In combinatie met vervanging van de riolering, reconstrueren we ook de wegen ten zuiden van de Gooiseweg.

    2.11 Reconstructie Wisselpad Groesbeek
    In 2017 zijn de Hoflaan en Mariëndaalseweg (grotendeels) ingericht als 'Erftoegangsweg +'. Waar mogelijk is een profiel van zes meter breed in het asfalt toegepast. Dit is opgebouwd uit een tweezijdige fietsstrook van twee meter breed en daartussen een rijbaan van ook twee meter breed. De wens is om dit profiel door te zetten tot de kruising Spoorlaan – Nijverheidsweg. Aan de kant van de woningen vervangen we daarbij het voetpad. Daarbij handhaven wij een minimale voetpadbreedte van vier tegels (1,20m exclusief band). Zie ook 2.40.

    2.12 Reconstructie zijwegen Gooiseweg Noord Groesbeek
    De ondergrondse infra in de Frieselaan, Drentselaan, Vermeerweg, Frans Halsweg en Aelbert Cuypweg is aan vernieuwing toe. Zie ook 2.41. Ook de technische levensduur van de bestaande verharding is bereikt. Daarnaast biedt vervanging de mogelijkheid tot aanleg van gescheiden riolering. Daardoor kan de openbare ruimte afgekoppeld worden. In combinatie met vervanging van de riolering, reconstrueren we ook de wegen ten noorden van de Gooiseweg.

    2.13 Bypass riolering Nassaulaan - Prinses Christinalaan Berg en Dal
    Ondergronds gaat de infrastructuur stevig op de schop. Zie ook 2.42. Ook hier geldt dat de bovengrondse inrichting wat betreft de kwaliteit te wensen overlaat. Vooralsnog gaan we uit van herstraten van de aanwezige elementenverharding en handhaving van de halfverharding in de Prinses Christinalaan.
    Voor de Nassaulaan gaan we uit van een volledige reconstructie. Het gaat om het stuk tussen de Oude Kleefsebaan en Prins Bernhardlaan. We vervangen het asfalt door elementenverharding. Voor de voetpaden, parkeervakken en dergelijke in de Nassaulaan maken we gebruik van nieuwe materialen (geen herstraten).

    2.14 Reconstructie Parallelweg Ubbergen
    Dit stukje weg maakt onderdeel uit van de hoofdfietsroute tussen Nijmegen en Millingen aan de Rijn (fietsstructuurvisie). Het is gewenst om het fietscomfort en de –veiligheid te vergroten. In combinatie met vervanging van de riolering, reconstrueren we ook de weg.
    Zie ook 2.43.

    2.15 Reconstructie Prins Hendrikstraat - Koningin Wilhelminastraat Ooij
    We vervangen het riool volledig. Zie ook 2.44. Daarnaast is de bovengrondse inrichting erg sober en is er een gebrek aan parkeerplaatsen. Vandaar dat we ook gekozen hebben voor een volledige reconstructie van de weg.

    2.16 Reconstructie Waterstraat Beek (klimaatmaatregelen)
    We gaan maatregelen nemen om bij hevige regenval de wateroverlast te verminderen.

    2.17 Centrumgebied Ooij (omgeving Reinier van Ooijplein)
    We gaan een gebiedsvisie opstellen voor Ooij in nauw overleg met de bewoners. Daarbij maken we een uitvoeringsplan voor het centrumgebied.

    2.18 Aanleg fietsverbinding Dennenkamp - Driestenenpad Groesbeek
    Dit plan voorziet in een extra fietspad door een toeristisch interessant gebied. Daarnaast vormt het een comfortabele fietsverbinding tussen de Wylerbaan en het gebied rond De Horst.

    2.19 Wateroverlast Wilgstraat- Kruksebaan en buurtsuper Groesbeek
    Door extreme regenval is de parkeerplaats Wilgstraat-Kruksebaan al twee keer ondergelopen met bijna een meter water. Dit willen we structureel oplossen.
    Daarnaast gaan we aanpassingen doen rondom de buurtsuper Bredeweg-St.Antoniusweg. Over de waterafvoer hebben we een mondeling akkoord met Waterschap Rivierenland.

    2.20 Waterberging Knapheideweg Groesbeek Breedeweg
    Aanleg van een wateropvang die het water vanaf “Klein Amerika” opvangt en afvoert naar de retentievoorziening aan de Knapheideweg- Zandbaan/Hemeltje. Dit doen we samen met Waterschap Rivierenland. We hebben allebei een aandeel van 50% in de kosten.

    2.21 Waterafvoer Beek
    Aanleg “watersnelwegen”. Het water uit het Keteldal kunnen we relatief eenvoudig via de Lindenstraat afvoeren naar de groene ruimte tussen de huizen en de N325. Hiervoor moeten we aanpassingen maken in het straatprofiel. Het water uit het Elzendal kunnen we afvoeren via het tracé Waterstraat, Bongerdstraat, Colonel Ekmanstraat en Reigerstraat. Over de waterafvoer hebben we een mondeling akkoord met Waterschap Rivierenland.

    2.22 Wateropvang Keteldal Beek
    De stuwwal droogt langzaam uit. In het Keteldal bestaat de mogelijkheid om water op te vangen en te laten infiltreren in de bodem. Overeenkomsten met grondeigenaren zijn hiervoor noodzakelijk.

    2.23 Afkoppelen daken Heilig Landstichting
    Bij hevige regenval ontstaat wateroverlast op het laagste punt (Andreaslaan). De oorzaak hiervan is dat te veel hemelwater op de riolering komt, waardoor vervuild water overstort op straat (er zijn daar geen sloten). Omdat de openbare wegen al voor 90% zijn afgekoppeld biedt dit ook geen uitkomst meer. Het probleem is op te lossen door alle daken in Heilig Landstichting af te koppelen en water te infiltreren in de tuinen. Eerst willen we dit doen op vrijwillige basis en met subsidie. Later verplichten wij dit via een “hemelwater-verordening Heilig Landstichting”. De looptijd hiervan is 10 jaar.

    2.24 Renovatie "water werkt" Beek
    20 jaar geleden zijn de natuurlijke beken in Beek en Ubbergen weer zichtbaar gemaakt. Dit is destijds met veel subsidie aangelegd. De totale kosten bedroegen toen 2 miljoen gulden. Het systeem raakt in verval. Er is een plan gemaakt om alle gemetselde natuurstenen goten voor verval te behoeden. Voor de watervoerende functie is dit systeem essentieel. Landelijk wordt “water werkt” als schoolvoorbeeld genoemd van modern beekbeheer. Samen met “het Groeske” en “de Groesbeek” wordt het regelmatig bezocht door bestuurders en waterdeskundigen uit Nederland.

    2.25 TOP Ooij
    Om de Ooijpolder toeristisch goed te ontsluiten zijn TOP’s (Toeristisch OpstapPunten) nodig. De voormalige gemeenteraad van Ubbergen heeft hiertoe besloten en het is ook opgenomen in de Mobiliteitsvisie Berg en Dal. Aan het einde van de Hubertusweg ligt een zeer geschikte kavel. Deze is bereikbaar via de Bouwkamp. Wij verkennen de mogelijkheden voor grondaankoop van Staatsbosbeheer (ongeveer 1 hectare).

    2.26 Vervangen riolering/ duiker Groesbeek (Breedeweg)
    Het asfalt op de Bredeweg is slecht. We gaan tegelijk met het vervangen van de riolering/ duiker de weg vervangen. Het betreft het gedeelte van de Bredeweg vanaf de St. Antoniusweg tot en met huisnummer 94.

    2.27 Burgemeester Ottenhofstraat (Dries-Stekkenberg) Groesbeek
    Het weggedeelte van de Dries- Stekkenberg en Burgemeester Ottenhofstraat (het gedeelte vanaf de Margrietstraat tot aan de Molenweg/Dorpsstraat) is aan vervanging toe. We onderzoeken de mogelijkheden voor een combinatie met het project schoolroute Marktplein Groesbeek - Nijmeegsebaan (2.5).

    2.28 Zevenheuvelenweg Groesbeek
    De Zevenheuvelenweg is aan vervanging toe. Het gaat om het weggedeelte vanaf de Burgemeester Ottenhofstraat tot aan de Nieuweweg.

    2.29 Reconstructie Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat Groesbeek wegen (de Horst)
    In combinatie met vervanging van de riolering gaan we ook de wegen reconstrueren. Zie ook 2.13.

    2.30 Vergroenen Leuth
    Ooij en Leuth zijn twee versteende kerkdorpen. Voor Ooij gaan we een omgevingsplan opstellen. Voor Leuth willen we het steense karakter doorbreken, door samen met de inwoners een plan te maken.

    2.31 Aanleg fietspad Leuth
    Dit jaar starten we een variantenstudie voor het fietspad Plezenburgsestraat-Leutherstrasse, ten zuiden van de kern Leuth. Hiervoor is in de begroting 2018 € 50.000 beschikbaar gesteld. De totale kosten voor de bestemmingsplanprocedure, grondaankoop en aanlegkosten ramen we op € 500.000.

    Programma 2: Onze buurt: riolering/rioolgemalen
    2.32 Aanleg regenwaterriool Ravelstraat Millingen aan de Rijn
    De voorbereiding is gestart. Het werk bestaat uit het verlengen van een regenwaterriool. We koppelen hierdoor het regenwaterriool in 't Gengske en de Zeelandsestraat aan elkaar.

    2.33 Verbetermaatregelen Groesbeek Noord
    We zijn een nieuw basis rioleringsplan Groesbeek Noord aan het opstellen. Hierin nemen we verbetermaatregelen op voor aanpassingen aan de riolering in Groesbeek Noord.

    2.34 Vergroten transportriool Groesbeek Breedeweg/ Bruuk
    Vanaf de Parachutistenstraat tot aan de waterzuivering in de Bruuk gaan we het transportriool vergroten. De reden hiervan is het verminderen van wateroverlast.

    2.35 Regenwateroverlast centrum Groesbeek
    We gaan de duiker onder de oude Jan Linders vergroten.

    2.36 Rioolvervanging Vissenbuurt Ooij
    Het huidige rioolstelsel is aan vervanging toe gelet op leeftijd en kwaliteit.

    2.37 Vervanging riolering Binnenveld Groesbeek
    Het huidige rioolstelsel is aan vervanging toe gelet op leeftijd en kwaliteit.

    2.38 Reconstructie Hoflaan Oost Groesbeek
    We vervangen de oude riolering in combinatie met de reconstructie van de weg. Het oude stelsel vervangen we door een dubbel stelsel (schoon en vuil water). Dit doen we ook om ook wateroverlast te verminderen.

    2.39 Reconstructie zijwegen Gooiseweg Zuid Groesbeek
    Een aantal strengen in de Rembrandtweg, Jozef Israëlweg, Jan Steenweg, Breitnerweg, Pieter de Hooghweg en Vincent van Goghweg zijn dusdanig beschadigd dat ze aan vervanging toe zijn. Ook ligt de riolering grotendeels in de voetpaden. Dat is onwenselijk. Daarnaast biedt vervanging de mogelijkheid tot de aanleg van gescheiden riolering. Daardoor kunnen wij de openbare ruimte afkoppelen.
    We vervangen de oude riolering in combinatie met een reconstructie van de wegen ten zuiden van de Gooiseweg (zie ook 2.10).

    2.40 Reconstructie Wisselpad Groesbeek
    We vervangen de oude riolering in combinatie met een reconstructie van de weg.

    2.41 Reconstructie zijwegen Gooiseweg Noord Groesbeek
    Nagenoeg alle strengen in de Frieselaan, Drentselaan, Vermeerweg, Frans Halsweg en Aelbert Cuypweg vertonen dusdanige schades dat ze aan vernieuwing toe zijn. Daarnaast biedt vervanging de mogelijkheid tot aanleg van gescheiden riolering. Daardoor kunnen we de openbare ruimte afkoppelen. We vervangen de oude riolering in combinatie met een reconstructie van de wegen ten noorden van de Gooiseweg (zie ook 2.12).

    2.42 Bypass riolering Nassaulaan - Prinses Christinalaan Berg en Dal
    In het kader van het verminderen van wateroverlast in Nijmegen-Oost passen wij het rioolstelsel aan. Door een bypass te maken kan het regenwater naar de infiltratie bassin aan de Nassaulaan. Zie ook 2.13.

    2.43 Reconstructie Parallelweg Ubbergen
    De riolering aan de Parallelweg ligt in particuliere tuinen en is slechte staat. We gaan de riolering verleggen naar openbaar terrein. Zie ook 2.14.

    2.44 Reconstructie Prins Hendrikstraat - Koningin Wilhelminastraat Ooij
    Het riool is van 1964 en verkeerd in slechte staat. We hebben gekozen voor een volledige reconstructie van het riool. Redenen hiervoor zijn de ongelukkige ligging, weinig afschot (zelfs tegenschot), te hoge ligging en vele insteken/inlaten. We vervangen de oude riolering in combinatie met een reconstructie van de wegen. Zie ook 2.15.

    2.45 Vervangen M+E gemalen diverse locaties 2019
    We vervangen de mechanische en elektrische onderdelen van diverse rioolgemalen. Dit gebeurt op basis van de leeftijd en onderhoudsstatus van de rioolgemalen.

    2.46 Vervangen riolering/ duiker Groesbeek (Breedeweg)
    In 2018 is een rioolinspectie uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat het hemelwaterriool van de Bredeweg aan vernieuwing toe is. Onder de grond bestaat een ongewenste situatie door diversiteit aan materiaal en diameters van buizen. Met wegbeheer is overlegd om het geheel vanaf de Sint Anthoniusweg tot aan huisnummer 91 opnieuw in te richten. Zowel het hemelwaterriool als de weg vernieuwen wij.

    2.47 Relinen riolering Lijsterbesstraat en afkoppelen HWA Groesbeek (Breedeweg)
    In 2018 is een rioolinspectie uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat het riool in de Lijsterbesstraat (Breedeweg) aan vernieuwing toe is. Het betreft het gedeelte vanaf de Kruksebaan tot en met het Hemeltje. De weg is nog in goede conditie. Het riool kan gerelined worden. Relinen is het vanuit de binnenkant vernieuwen van het riool.
    Daarnaast stellen we voor om de verbinding tussen de riolering op het Hemeltje dicht te zetten.  Kolken in de openbare ruimte willen we afkoppelen zodat water kan infiltreren in de bodem.

    2.48 Burgemeester Ottenhofstraat (Dries-Stekkenberg) Groesbeek
    Het gaat om het riool tussen Dries-Stekkenberg en Burgemeester Ottenhofstraat/ Margrietstraat tot aan de Molenweg/Dorpsstraat. We stellen voor dit gedeelte af te koppelen, zodat het water kan infiltreren in de grond. Daarvoor willen we infiltratieriolen aanleggen en de bestaande riolering vervangen. Het stuk riolering tussen de Bosstraat en de Molenweg/Dorpsstraat kunnen we relinen (vanuit de binnenkant vernieuwen) in plaats van vervangen.

    2.49 Zevenheuvelenweg Groesbeek
    We willen de Zevenheuvelenweg (van de Burgemeester Ottenhofstraat tot aan de Nieuweweg) afkoppelen, zodat het water kan infiltreren in de ondergrond. De bestaande riolering en putten gaan we relinen. De kolken koppelen wij af door middel van verticale infiltratieputten.

    2.50 Reconstructie Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat Groesbeek riolering (de Horst)
    In de genoemde straten is de waterleiding de afgelopen jaren zeer regelmatig gesprongen. Als gevolg daarvan raakte de laatste keer ook de gasleiding lek. Vitens heeft het plan om de waterleiding in 2020 volledig te vervangen. Het huidige gemengde riool gaan we vervangen voor gescheiden riool. Zie ook 2.18.

    2.51 Wylerbergpark en Groot Berg en Dal
    We gaan de hemelwaterafvoer afkoppelen van het Wylerbergpark. Dit werk bestaat uit het opheffen van de afvoerleiding van Groot Berg en Dal door het bos en het opheffen van de afvoerleiding van Wylerbergpark door het bos.

    2.52 Vervanging riool Esdoornstraat Beek
    Op deze locatie vervangen wij het riool omdat deze slecht is. Tevens hebben wij aandacht voor de waterproblematiek in deze wijk. Het riool ligt nu onder de bomen en die verplaatsen wij naar het midden van de weg. In de aangepaste groenstrook planten wij nieuwe bomen. Omdat wij voor het vervangen van het riool de weg open breken, moeten we ook het straatwerk opnieuw leggen. In principe gebruiken we hiervoor bestaande materialen.

    Programma Onze buurt: overige
    2.53/2.54/2.55 Sportaccommodaties en Tennisaccommodaties
    Er is een meerjarig vervangingsschema gemaakt voor alle sportvelden en kleedkamers. We hebben een prognose gemaakt voor de komende jaren. Sportverenigingen moeten een aanvraag indienen voor een investeringsbijdrage.

  • Reserves en voorzieningen

    Bedragen x € 1.000

    Nummer

    Naam reserve

    Stand

    Mutaties 2019

    Stand

    Mutaties 2020

    Stand

    Mutaties 2021

    Stand

    Mutaties 2022

    Stand

    1-1-2019

    Onttrekking

    Toevoeging

    31-12-2019

    Onttrekking

    Toevoeging

    31-12-2020

    Onttrekking

    Toevoeging

    31-12-2021

    Onttrekking

    Toevoeging

    31-12-2022

    1. Reserves

    1.1. Algemene reserves

    891400000

    Algemene Reserve vrij aanwendbaar

    12.302

    -1.706

    185

    10.781

    -527

    162

    10.415

    -254

    156

    10.318

    -11

    155

    10.462

    891400010

    Vaste Algemene reserve

    17.220

    -

    -

    17.220

    -

    -

    17.220

    -

    -

    17.220

    -

    -

    17.220

    899000000

    Reserve rekeningresultaat

    2.495

    -624

    -

    1.871

    -624

    -

    1.247

    -624

    -

    624

    -624

    -

    -

    899000000

    Saldo vorig dienstjaar

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    899000000

    Saldo huidig dienstjaar

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    Totaal 1.1. Algemene reserves

    32.016

    -2.329

    185

    29.871

    -1.151

    162

    28.882

    -878

    156

    28.161

    -635

    155

    27.681

    1.2. Bestemmingsreserves

    -

    -

    -

    821400000

    Bestemmingsreserve exploitatietekort parkeergarage Dorpsstraat

    316

    -120

    -

    196

    -120

    -

    76

    -76

    -

    -

    -

    -

    -

    821400020

    Reserve verv.investering parkeergarage Dorpsstraat

    107

    -

    36

    143

    -

    36

    179

    -

    36

    215

    -

    36

    250

    853000000

    Bestemmingsreserve Onderhoud Gymzalen

    249

    -

    36

    285

    -

    36

    321

    -

    36

    357

    -

    36

    393

    853100010

    Bestemmingsreserve Attributen sportcomplexen

    219

    -37

    22

    203

    -

    22

    225

    -

    22

    247

    -

    22

    270

    854000000

    Bestemmingsreserve Aankoop kunstwerken

    84

    -

    -

    84

    -

    -

    84

    -

    -

    84

    -

    -

    84

    855000010

    Bestemmingsreserve Natuur en Landschap

    124

    -

    -

    124

    -

    -

    124

    -

    -

    124

    -

    -

    124

    855000020

    Bestemmingsreserve Groenblauwe diensten

    1.657

    -73

    25

    1.609

    -73

    24

    1.561

    -73

    23

    1.512

    -73

    23

    1.462

    866100000

    Reserve jeugd en Wmo

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    867000000

    Bestemmingsreserve Exploitatietekort Kulturhus den Ienloop

    136

    -16

    -

    120

    -15

    -

    105

    -45

    -

    59

    -59

    -

    -

    872000000

    Bestemmingsreserve aanpak extreme wateroverlast

    500

    -500

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    882200000

    Bestemmingsreserve egalisatiebijdrage O.D.R.N

    40

    -40

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    892200000

    Bestemmingsreserve Lopende projecten (gelabeld)

    646

    -

    20

    666

    -

    20

    686

    -

    20

    706

    -

    20

    726

    896000000

    Bestemmingsreserve Kapitaallasten

    16.136

    -740

    779

    16.175

    -752

    243

    15.666

    -758

    235

    15.143

    -750

    227

    14.620

    896000030

    Bestemmingsreserve Opleidingen personeel

    174

    -

    -

    174

    -

    -

    174

    -

    -

    174

    -

    -

    174

    Totaal 1.2. Bestemmingsreserves

    20.388

    -1.526

    918

    19.780

    -960

    380

    19.200

    -952

    372

    18.621

    -882

    364

    18.103

    Totaal 1. Reserves

    52.404

    -3.855

    1.102

    49.651

    -2.111

    542

    48.083

    -1.829

    528

    46.782

    -1.516

    519

    45.785

    Bedragen x € 1.000

    Nummer

    Naam voorziening

    Stand

    Mutaties 2019

    Stand

    Mutaties 2020

    Stand

    Mutaties 2021

    Stand

    Mutaties 2022

    Stand

    1-1-2019

    Onttrekking

    Toevoeging

    31-12-2019

    Onttrekking

    Toevoeging

    31-12-2020

    Onttrekking

    Toevoeging

    31-12-2021

    Onttrekking

    Toevoeging

    31-12-2022

    2. Voorzieningen

    2.1. Voorzieningen t.b.v. verplichtingen e/o risico's

    800100000

    Voorziening Pens.verpl.vm wethouders

    3.755

    -

    120

    3.875

    -

    120

    3.995

    -

    120

    4.115

    -

    120

    4.235

    800100010

    Voorziening Wachtgeldverpl.vm wethouders

    264

    -149

    -

    115

    -106

    -

    9

    -9

    -

    -

    -

    -

    -

    896000010

    Voorziening (voormalig) personeel

    197

    -

    -

    197

    -

    -

    197

    -

    -

    197

    -

    -

    197

    Totaal 2.1. Voorzieningen t.b.v. verplichtingen e/o risico's

    4.215

    -149

    120

    4.187

    -106

    120

    4.201

    -9

    120

    4.312

    -

    120

    4.432

    2.2. Voorzieningen t.b.v. lastenegalisatie

    850300000

    Voorziening Onderhoud gemeentewerf

    158

    -12

    24

    170

    -11

    24

    183

    -20

    24

    187

    -16

    24

    196

    850600000

    Voorziening Onderhoud gemeentehuis

    438

    -66

    93

    465

    -98

    93

    459

    -51

    93

    501

    -250

    93

    343

    800300000

    Voorziening Onderhoud Trouwzaal (M)

    17

    -11

    3

    9

    -1

    3

    11

    -2

    3

    12

    -0

    3

    15

    821000000

    Voorziening Onderhoud wegen

    300

    -1.503

    1.343

    140

    -1.113

    1.343

    370

    -370

    1.343

    1.343

    -1.200

    1.343

    1.486

    821010000

    Voorziening Openbare Verlichting

    10

    -292

    292

    10

    -295

    292

    7

    -280

    292

    19

    -290

    292

    21

    853001000

    Voorziening Onderhoud Heuvelland

    31

    -76

    33

    -12

    -33

    33

    -13

    -27

    33

    -7

    -70

    33

    -44

    853001010

    Voorziening Onderhoud Biga

    45

    -12

    3

    36

    -30

    3

    9

    -62

    3

    -50

    -12

    3

    -59

    853001020

    Voorziening Onderhoud Sporthal De Duffelt

    191

    -42

    61

    210

    -9

    61

    262

    -46

    61

    277

    -29

    61

    308

    853001030

    Voorziening Onderhoud Dispel/Til (U)

    16

    -1

    3

    18

    -2

    3

    19

    -1

    3

    21

    -1

    3

    23

    853002000

    Voorziening Onderhoud De Lubert

    36

    -11

    30

    55

    -47

    30

    38

    -12

    30

    56

    -11

    30

    75

    853010000

    Voorziening onderhoud kunst en oorlogsmonumenten

    48

    -24

    16

    39

    -11

    16

    44

    -10

    16

    50

    -28

    16

    38

    854000010

    Voorziening Onderhoud Waco-glider

    17

    -0

    -

    16

    -0

    -

    16

    -0

    -

    16

    -0

    -

    16

    854100010

    Voorziening Onderhoud N.H. Kerk

    0

    -1

    0

    -0

    -1

    0

    -1

    -1

    0

    -1

    -1

    0

    -2

    854100020

    Voorziening Onderhoud kasteelmuur

    1

    -1

    0

    1

    -0

    0

    1

    -0

    0

    1

    -0

    0

    1

    854100030

    Voorziening Onderhoud trafo Wercheren

    2

    -0

    -

    1

    -1

    -

    1

    -0

    -

    1

    -1

    -

    -1

    855000000

    Voorziening Onderhoud Aquaduct

    14

    -2

    3

    15

    -2

    3

    17

    -2

    3

    18

    -2

    3

    20

    856000000

    Voorziening Recreatievoorzieningen (U)

    12

    -

    -

    12

    -

    -

    12

    -

    -

    12

    -

    -

    12

    858000010

    Voorziening Speeltuinen

    70

    -75

    69

    64

    -103

    69

    31

    -90

    69

    10

    -70

    69

    10

    867000010

    Voorziening Onderhoud De Mallemolen

    256

    -38

    26

    245

    -120

    26

    150

    -27

    26

    149

    -54

    26

    121

    867000020

    Voorziening Onderhoud Kloosterstraat 7-9

    24

    -29

    8

    3

    -15

    8

    -4

    -19

    8

    -15

    -26

    8

    -32

    867000030

    Voorziening Onderhoud De Ubburch

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    867000040

    Voorziening Onderhoud Kulturhus den Ienloop

    48

    -12

    20

    56

    -9

    20

    66

    -79

    20

    7

    -5

    20

    22

    872400000

    Voorziening Onderhoud gebouw begraafplaats Heselenberg

    32

    -0

    7

    38

    -0

    7

    45

    -2

    7

    50

    -3

    7

    53

    872400010

    Voorziening Onderhoud Aula begraafplaats (M)

    31

    -1

    -

    30

    -0

    -

    30

    -0

    -

    30

    -2

    -

    27

    872400001

    Voorziening Onderhoud begraafplaats (M)

    76

    -0

    -

    76

    -0

    -

    76

    -0

    -

    75

    -0

    -

    75

    872400020

    Voorziening Onderhoud Drenkelingen begraafplaats (M)

    4

    -0

    -

    4

    -0

    -

    4

    -1

    -

    3

    -0

    -

    3

    872500000

    Voorziening Afvalstoffen

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    -

    872200000

    Voorziening Riolering

    1.324

    -

    319

    1.643

    -

    400

    2.043

    -

    522

    2.566

    -

    686

    3.251

    Totaal 2.2. Voorzieningen t.b.v. lastenegalisatie

    3.201

    -2.208

    2.354

    3.346

    -1.902

    2.434

    3.878

    -1.104

    2.557

    5.331

    -2.072

    2.720

    5.978

    Totaal 2. Voorzieningen

    7.416

    -2.357

    2.474

    7.532

    -2.008

    2.554

    8.079

    -1.113

    2.677

    9.642

    -2.072

    2.840

    10.410

  • Langlopende leningen

    Bank

    Oorspronkelijk
    bedrag

    Jaar
    laatste
    aflossing

    Looptijd
    (in jaar)

    Rente-
    perc.

    Restant- bedrag
    1-1-2019

    Opgenomen in loop van 2019

    Rente

    Aflossing

    Restant- bedrag
    31-12-2019

    NWB

    € 1.500.000

    2028

    25

    4,945%

    600.000

    -

    29.304

    60.000

    540.000

    BNG 40.101876.00

    € 5.000.000

    2031

    25

    4,275%

    2.600.000

    -

    106.067

    200.000

    2.400.000

    NWB

    € 6.000.000

    2048

    40

    4,970%

    4.500.000

    -

    219.790

    150.000

    4.350.000

    BNG 40.99948.00

    € 2.700.000

    2030

    25

    4,070%

    1.296.000

    -

    48.484

    108.000

    1.188.000

    BNG 40.102901.00

    € 2.000.000

    2032

    25

    4,845%

    1.100.000

    -

    50.895

    80.000

    1.020.000

    BNG 40.88795.00

    € 907.560

    2019

    20

    4,530%

    45.378

    -

    17

    45.378

    -

    NWB

    € 1.361.341

    2026

    25

    4,790%

    435.629

    -

    20.432

    54.454

    381.176

    BNG 40.98091.00

    € 1.000.000

    2028

    25

    4,610%

    400.000

    -

    17.795

    40.000

    360.000

    BNG 40.108124.00

    € 2.000.000

    2023

    10

    2,110%

    1.000.000

    -

    17.232

    200.000

    800.000

    BNG 40.109992

    € 4.000.000

    2025

    10

    0,878%

    2.800.000

    22.984

    400.000

    2.400.000

    BNG 40.109993

    € 4.000.000

    2035

    20

    1,537%

    3.400.000

    50.858

    200.000

    3.200.000

    BNG 40.109994

    € 4.000.000

    2055

    40

    1,940%

    3.700.000

    70.896

    100.000

    3.600.000

    BNG 40.111613

    € 500.000

    2032

    15

    0,920%

    466.667

    4.293

    33.333

    433.333

    BNG 40.111909

    € 1.000.000

    2033

    15

    1,040%

    1.000.000

    9.967

    66.667

    933.333

    Nieuw af te sluiten

    € 4.000.000

    2038

    20

    1,420%

    4.000.000

    56.800

    200.000

    3.800.000

    Nieuw af te sluiten

    € 6.000.000

    2039

    20

    1,420%

    6.000.000

    6.000.000

    Nieuw af te sluiten

    € 6.000.000

    2040

    20

    1,420%

    Totaal

    27.343.674

    6.000.000

    725.813

    1.937.832

    31.405.842

  • EMU-saldo

    Het EMU-saldo is, macro-gezien, het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van de collectieve sector (Rijk, mede-overheden en sociale fondsen). Omdat de overheid in het verleden gedurende vele jaren meer geld heeft uitgegeven dan er binnenkwam, is er een schuld ontstaan. De schuld wordt uitgedrukt in een percentage van het BBP (Bruto Binnenlands Product) ofwel de schuldquote. Het BBP is een optelling van alles wat we met zijn allen in het Nederlands productieproces verdienen + geld uit indirecte belastingen (bijvoorbeeld BTW) -/- subsidies die de kostprijs van producten verlagen.

    Vragenlijst

    Centraal Bureau voor de Statistiek

    Berekening EMU-saldo

    Sector Overheidsfinanciën en consumentenprijzen

    Gemeente Berg en Dal (1945)

    Antwoordnummer 25000, 2490 XA Den Haag

    Algemene gegevens:

    Gemeentenaam:

    Berg en Dal

    Gemeentenummer:

    1945

    Jaar:

    2019

    Naam contactpersoon:

    Telefoon:

    E-mail:

    Bestandsnaam:

    EMU190061945.XLS

    2018

    2019

    2020

    Omschrijving

    x € 1.000

    x € 1.000

    x € 1.000

    raming

    raming

    raming

    1

    Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c)

    -2.718

    -2.749

    -1.515

    2

    Afschrijvingen ten laste van de exploitatie

    3.227

    3.497

    3.708

    3

    Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie

    2.410

    2.474

    2.554

    4

    Investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd

    6.919

    7.298

    6.359

    5

    Baten uit bijdragen van andere overheden, de Europese Unie en overigen, die niet op de exploitatie zijn verantwoord en niet al in mindering zijn gebracht bij post 4

    6

    Desinvesteringen in (im)materiële vaste activa:

    Baten uit desinvesteringen in (im)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs), voor zover niet op exploitatie verantwoord

    7

    Aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken e.d. (alleen transacties met derden die niet op de exploitatie staan)

    8

    Baten bouwgrondexploitatie:

    Baten voorzover transacties niet op exploitatie verantwoord

    9

    Lasten op balanspost Voorzieningen voorzover deze transacties

    4.425

    3.522

    1.962

    met derden betreffen

    10

    Lasten ivm transacties met derden, die niet via de onder post 1 genoemde exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves (inclusief fondsen en dergelijke) worden gebracht en die nog niet vallen onder één van bovenstaande posten

    11

    Verkoop van effecten:

    a

    Gaat u effecten verkopen? (ja/nee)

    b

    Zo ja wat is bij verkoop de verwachte boekwinst op de exploitatie?

    Berekend EMU-saldo (1+2+3-4+5+6-7+8-9-10-11)

    -8.425

    -7.599

    -3.574

  • Kader subsidies

    Omschrijving

    Bedrag kader

    subsidie

    1.

    Subsidies op grond van deelverordening

    a.

    Sport

    329.480

    b.

    Amateurkunst

    105.986

    c.

    Ouderbonden

    63.274

    d.

    Vrouwenverenigingen

    1.500

    e.

    Volksfeesten

    9.750

    f.

    EHBO en AED

    16.755

    g.

    Jeugd- en jongerenwerk

    16.600

    h.

    Wijkraden

    3.750

    i.

    Buurtverenigingen

    900

    j.

    Musea

    49.000

    k.

    Groene leefruimte

    8.020

    l.

    Muziekonderwijs

    98.750

    m.

    Overige organisaties

    5.970

    totaal subsidies deelverordening

    709.735

    2.

    Subsidie uit begrotingsposten

    Kinderopvang Domino

    119.300

    Kinderopvang Humanitas

    74.000

    Peuterspeelzaalwerk Kion

    54.900

    Peuterspeelzaalwerk Partou Leuth

    10.900

    Montessori College Nijmegen (schoolmaatschappelijk werk)

    31.276

    HAVO Notre Dames (school maatschappelijk werk)

    5.680

    Gemeente Nijmegen bijdrage Groesbeekse leerlingen

    26.139

    Scholen voor basisonderwijs

    7.200

    Zwem- en waterpolovereniging Groesbeek

    21.500

    Basten run

    500

    St. MTB Gelderland Zuid

    500

    St. Zevenheuvelenloop

    3.000

    Stichting Muzida

    1.650

    Stichting concertserie Beek

    1.130

    Stichting Kakatoe Leuth (Polderpop)

    1.145

    St. Kunstcommissie Millingen a.d. Rijn

    2.500

    St. filmarchief Groesbeek

    1.850

    Gemeentelijke monumenten

    58.500

    Provinciale gemeentelijke monumenten

    42.000

    Molens

    14.000

    Vereniging voor Behoud Dorpsgezichten

    500

    Stg Monument en landschap

    1.179

    Heemkundekring De Duffelt Millingen

    330

    Stichting Heemkunde Berg en Dal

    330

    Stichting Van Ploeg tot Heiliglandstichting (heemkunde)

    330

    Heemkunde Groesbeek

    330

    Openbare bibliotheek

    656.258

    Lokale omroep

    25.000

    Onderhoud speeltuin Kros

    3.857

    St. Berg en Dals bloei burgerparticipatie

    217

    Platform Leuth Actief

    1.600

    Stichting Behoud Dierenweide

    1.250

    St. Gemeenschapshuis 't Zaaltje

    2.500

    SWOM (St. Welzijn Ouderen Mill.a.d.R)

    50.000

    St. Mentorschap Midden Gelderland (Millingen)

    93

    St. Mentorschap Oost Nederland Gelderland (Groesbeek)

    296

    Seniorenraad Groesbeek

    4.000

    Wmo adviesgroep

    3.500

    Wmo adviesraad

    3.500

    St. tot expl. Parochiehuis de Horst Step/dorpshuis Slenk

    3.403

    St. Vluchtelingenwerk Oost Nederland (Groesbeek)

    86.498

    Steunpunt trefpunt de meent

    9.700

    Cooperatie verloskundigen Nijmegen eo (Millingen)

    12.000

    Werkgroep Milieubeheer Groesbeek

    1.000

    Forte Welzijn

    683.476

    totaal subsidies uit begrotingsposten

    2.028.817

    3.

    Totaal

    2.738.552

  • Formatie

    Organisatie-eenheid

    Formatie

    Aantal personen

    Loonsom

    2018

    2019

    2018

    2019

    2018

    2019

    Bestuur

    Raad

    23

    23

    317.684

    316.090

    B&W

    5

    5

    464.651

    507.016

    Griffie

    1,50

    1,50

    2

    2

    135.303

    148.128

    Uitkering gepens. weth.

    29

    31

    179.712

    291.253

    Subtotaal bestuur

    1,50

    1,50

    59

    61

    1.097.350

    1.262.487

    Personeel

    Directie

    1,67

    1,67

    2

    2

    238.970

    249.500

    Generatiepact

    3,26

    2,22

    0

    0

    180.141

    82.954

    Beleid

    30,35

    32,01

    35

    36

    2.383.837

    2.625.943

    Bedrijfsvoering

    31,20

    33,57

    37

    41

    2.220.425

    2.563.736

    Dienstverlening

    37,16

    37,37

    44

    44

    2.261.334

    2.375.351

    Openbare Ruimte

    31,85

    31,65

    32

    32

    1.984.721

    2.031.874

    Sportaccommodaties

    7,00

    6,83

    8

    9

    362.594

    367.219

    Sociale zaken

    38,41

    40,64

    37

    43

    2.603.461

    2.918.934

    Subtotaal personeel

    180,90

    185,96

    195

    207

    12.235.482

    13.215.511

    Flexibele schil

    4,50

    2,38

    287.777

    197.217

    Bovenformatief

    -

    -

    Inkomsten bovenformatief

    -

    -

    Gedetacheerd

    2

    0

    70.097

    -

    Inkomsten gedetacheerd

    -41.885

    -

    Subtotaal flexibele formatie

    4,50

    2,38

    2

    0

    315.990

    197.217

    Overigen

    Ambtenaren burgerlijke stand

    12.000

    17.000

    Flexibel belonen

    20.000

    20.000

    Stagiaires/cafetariamodel/BHV

    35.000

    35.000

    Wachtgelders personeel

    6

    6

    92.396

    74.119

    Inhuur

    406.000

    416.000

    Subtotaal overigen

    0,00

    0,00

    6

    6

    565.396

    562.119

    Totale loonsom

    186,90

    189,84

    262

    274

    14.214.217

    15.237.334

  • Toelichting financiële begrippen

    Begrip

    Omschrijving

    Activeren

    Als iets langere tijd mee gaat en een bepaalde waarde heeft wordt het gezien als een langlopende bezitting op de balans (langer dan 1 jaar). We moeten het dan activeren. We activeren volgens de verwachte levensduur (afschrijvingstermijn.)

    Afschrijvingen

    Omdat bedrijfsmiddelen meerdere jaren mee gaan moeten de aanschafkosten over meerdere jaren verspreid worden. Dit noemen we afschrijven. Van te voren zijn voor deze middelen afschrijvingstermijnen vastgelegd. Dit geeft aan in hoeveel jaar we een bedrijfsmiddel afschrijven.

    Algemene uitkering

    Iedere gemeente krijgt een geldbedrag van het Rijk uit het Gemeentefonds. Dit is de algemene uitkering. De gemeente mag zelf bepalen waar ze het geld aan uitgeeft.

    Algemene reserve

    Het vrij besteedbare eigen vermogen van de gemeente. Dit vormt een buffer voor financiële tegenvallers.

    Baten en lasten

    Baten zijn inkomsten. Lasten zijn uitgaven. Het gaat hier om de inkomsten en uitgaven van het jaar waarin het product gebruikt wordt. Als het geld in een ander jaar ontvangen of betaald wordt, dan wordt het bedrag bij het jaar van gebruik gerekend.

    BCF

    Afkorting voor BTW-Compensatiefonds. Gemeenten kunnen een deel van de BTW die zij betaald hebben terugvragen. Het Rijk betaalt dit geld aan de gemeente uit het BTW-Compensatiefonds.

    Bedrijfsvoering

    De wijze waarop de gemeente is georganiseerd en wordt aangestuurd.

    Begroting

    Een overzicht van alle verwachte inkomsten en uitgaven van een (toekomstig) jaar.

    Begrotingswijziging

    Een besluit van de Raad om de vastgestelde begroting te veranderen.

    Beleidsindicatoren

    Niet-financiële informatie om makkelijk een inschatting te maken van de resultaten van de beleidskeuzes.

    Bestemmingsreserve

    Wanneer al bekend is waarvoor een reserve wordt gebruikt, spreken we van een bestemmingsreserve.

    Boekwaarde

    De daadwerkelijke waarde van de bedragen die op de balans zijn opgenomen.

    Dividend

    Winstuitkering van een onderneming aan haar aandeelhouders.

    Doeluitkering

    De gemeente krijgt een geldbedrag van het Rijk. De gemeente moet dit geld gebruiken voor taken die bepaald zijn door het Rijk.

    Dotatie

    Ander woord voor toevoeging. Gebruiken we meestal als we het hebben over de toevoeging aan een voorziening.

    Eigen vermogen

    Alle bezittingen zonder de schulden.

    EMU-saldo

    Het verschil tussen inkomsten en uitgaven.

    Exploitatie

    Overzicht van lasten en baten van een project of een gemeentelijke dienst.

    Financiering

    Het beleid van de gemeente over geld en de risico's die hierbij horen.

    Gemeentebrede aspecten

    Sommige onderwerpen staan in een aparte paragraaf. Deze onderwerpen horen niet specifiek bij één programma. De onderwerpen zijn: Risico's en weerstandsvermogen, financiering, lokale heffingen, verbonden partijen, onderhoud van kapitaalgoederen, grondbeleid.

    Gemeentefonds

    Iedere gemeente krijgt geld van het Rijk. Dit geld wordt betaald uit een spaarpot die het gemeentefonds genoemd wordt.

    Grondbeleid

    Een middel om ruimtelijke doelstellingen op het gebied van volkshuisvesting, lokale economie, natuur en groen, infrastructuur en maatschappelijke voorzieningen uit te voeren.

    Incidenteel geld

    Geld dat bestemd is voor één jaar.

    Index

    Het aanpassen van de geldbedrag aan de inflatie zodat het reële bedrag gelijk blijft.

    Inflatie

    Stijging van het algemene prijspeil in de economie

    Investeringsplan

    Een overzicht van de geplande investeringen. Investeringen zijn uitgaven om kapitaalgoederen aan te schaffen.

    ISV

    Afkorting voor Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing. Gemeenten kunnen één keer in de vijf jaar geld vragen om de plaatselijke omgeving te verbeteren. Zoals verbeteringen voor wonen, ruimte en milieu.

    Kapitaalgoederen

    Wegen, bruggen, kades/steigers, riolering, water, groen, gebouwen, materieel, verkeersregelinstallaties, openbare verlichting, machines en apparaten in eigendom van de gemeente.

    Leges

    Een betaling aan de gemeente voor het afnemen van een gemeentelijke dienst of product

    Liquiditeit

    Geeft aan of een bedrijf aan zijn lopende betalingsverplichting kan voldoen.

    Lokale heffingen

    Belastingen die aan de gemeente betaald moeten worden. Bijvoorbeeld: afvalstoffenheffing, rioolheffing, toeristenbelasting.

    Prognose

    Voorspelling van een te verwachten resultaat of vermoedelijke uitkomst.

    Programma

    Verzameling van beleidsterreinen waarbinnen te bereiken doelen, resultaten en te verrichten activiteiten in samenhang met de kosten en opbrengsten zijn geformuleerd.

    Reserve

    Reserves zijn een onderdeel van het eigen vermogen. Reserves zijn vrij te besteden. Dit wil zeggen dat tot het moment van besteding er voor gekozen kan worden om de reserve op te heffen en in te zetten voor een ander doel.

    Resultaat

    Het verschil tussen baten en lasten

    Retributie

    Een belasting betalen aan de gemeente voor een dienst die zij voor inwoners uitvoeren. Bijvoorbeeld het aanvragen van een paspoort.

    Risico register

    Lijst met alle bekende risico's. Ook staat daar in wat de kans is dat deze risico's optreden, de oorzaak, de gevolgen en de beheersmaatregel.

    Risico's en weerstandsvermogen

    Risico: de kans op een financiële tegenslag. Weerstandsvermogen: de mate waarin de gemeente onverwachte kosten op kan vangen, zonder dat dit gevolgen heeft voor de taken van de gemeente.

    Schuldquote

    Dit cijfer geeft inzicht in het niveau van de gemeentelijke schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen.

    Structureel geld

    Geld dat bestemd is voor meerdere jaren.

    Subsidieplafond

    Overzicht van het maximale aan subsidies die het College wil verstrekken na akkoord van de Gemeenteraad.

    Overhead

    Indirecte kosten gericht op sturing en ondersteuning van de gemeentelijke organisatie.

    Treasury

    Beheren van het geld van de gemeente.

    Vaste activa

    Bezittingen waarvan het benodigde vermogen voor langer dan een jaar is vastgelegd (bijv. gebouwen).

    Verordening

    Een document met vastgelegde regels.

    Vlottende activa

    Bezittingen waarvan het benodigde vermogen voor korter dan een jaar is vastgelegd.

    Voorzieningen

    Een boekhoudkundige rekening waar periodiek geld op wordt gezet om dit in de toekomst te gebruiken voor het doel waarvoor de voorziening is opgezet. Bijvoorbeeld voor groot onderhoud aan gebouwen.

    Vordering

    Iets opeisen van iets of iemand.

    Vreemd Vermogen

    Alle verplichtingen en schulden.

    Weerstandscapaciteit

    De middelen en mogelijkheden waarover we beschikken om niet begrote kosten op te vangen.

    Weerstandsvermogen

    Een cijfer wat aangeeft in hoeverre een organisatie eventuele risico's financieel op kan vangen.

  • Toelichting afkortingen

    Afkorting

    Omschrijving

    3 O’s

    Onvoorzien, Onvermijdelijk (of Onontkoombaar), Onuitstelbaar

    3 D's

    3 decentralisaties: van AWBZ naar Wmo, jeugdzorg en Participatiewet

    Abw

    Algemene bijstandswet

    AED

    Automatische Externe Defibrillator

    AH

    AfvalstoffenHeffing

    AMK

    Advies- en Meldpunt Kindermishandeling

    AMvB

    Algemene Maatregel van Bestuur

    AOW

    Algemene OuderdomsWet

    APPA

    Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers

    APV

    Algemene Plaatselijke Verordening

    ARN

    Afvalverwerking Regio Nijmegen

    AVG

    Algemene Verordening Gegevensbescherming

    Awb

    Algemene wet bestuursrecht

    AWBZ

    Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten

    B&W

    Burgemeester en Wethouders

    BAG

    Basisregistratie Adressen en Gebouwen

    BBP

    Bruto Binnenlands Product

    BBV

    Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten

    BBZ

    Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen

    BCF

    BTW CompensatieFonds

    BGO

    Bijzonder Georganiseerd Overleg

    BGT

    Basisregistratie Grootschalige Topografie

    BHBD

    Samenwerkingsverband Beuningen, Heumen, Berg en Dal

    BIBOB

    Wet Bevordering Integriteits Beoordelingen door Openbaar Bestuur

    BIZ

    Bedrijven Investerings Zone

    BL

    (afdeling) Beleid

    BMO

    (afdeling) Bestuur en Management Ondersteuning

    BNG

    Bank Nederlandse Gemeenten

    BNP

    Bruto Nationaal Product

    BOA

    Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar

    BOR

    Bijzondere OndernemingsRaad

    BOR

    Bestuurlijk Overleg Regiogemeenten

    BOV

    Bestuurlijke Overeenkomsten Verstedelijking

    BRN

    Begrotingsrichtlijnen Regio Nijmegen

    BRK

    Basisregistratie Karakter

    BTW

    Belasting Toegevoegde Waarde

    BV

    (afdeling) Bedrijfsvoering

    BVO DRAN

    Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen

    CAO

    Collectieve ArbeidsOvereenkomst

    CAZ

    Collectieve Aanvullende Ziektekostenregeling

    CCB

    Contact Centrum Berg en Dal

    CER

    (Regeling) Compensatie eigen risico

    CISO

    Chief Information Security Officer

    CJG

    Centrum Jeugd en Gezin

    COELO

    Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheid

    CPB

    Centraal PlanBureau

    CWI

    Centrum voor Werk en Inkomen

    Daeb

    Diensten van algemeen economisch belang

    DAR

    Dienst Afvalstoffen en Reiniging

    DIV

    Documentaire Informatie Voorziening

    DNB

    De Nederlandse Bank

    DV

    (afdeling) Dienstverlening

    DVO

    DienstVerleningsOvereenkomst

    ECB

    Europese Centrale Bank

    EMU

    Economische en Monetaire Unie

    ESF

    Europees Sociaal Fonds

    EZ

    Economische Zaken

    FG

    Functionaris Gegevensbeheer

    FLO

    Functioneel Leeftijds Ontslag

    FMP

    Financieel MeerjarenPerspectief

    FPU

    Flexibele Pensioen Uitkering

    Fte

    Fulltime equivalent

    GBA

    Gemeentelijke Basis Administratie

    GBS

    Gebouw Beheers Systeem

    GGD

    Gemeentelijke GezondheidsDienst

    GNN

    Gelders NatuurNetwerk

    GO

    Georganiseerd Overleg

    GO

    Gemeenschappelijk Orgaan

    GOA

    Gemeentelijk Onderwijs Achterstandsbeleid

    GR

    Gemeenschappelijk Regeling

    GREX

    Grondexploitatie

    GRP

    Gemeentelijk RioleringsPlan

    GS

    Gedeputeerde Staten

    GW

    Gemeentewet

    HALT

    Het ALTernatief : Preventie en bestrijding van jeugdcriminaliteit

    HRM

    Human Resource Management

    HR21

    functiewaarderingssysteem voor gemeenten

    I&A

    Informatisering & Automatisering

    I/D-baan

    Instroom-/Doorstroombaan

    IBA

    Individuele Behandeling van Afvalwater

    IBO

    Instituut Bijzonder Onderzoek

    IBOR

    Integraal Beheer Openbare Ruimte

    ICT

    Informatie- en Communicatie technologie

    IEGG

    In Exploitatie Genomen Gronden

    IND

    Immigratie- en Naturalisatiedienst

    IOAW

    Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze werknemers

    IOAZ

    Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen

    IRvN

    ICT Rijk van Nijmegen

    ISO

    Information Security Officer

    IV3

    Informatie Voor Derden

    IZA

    Instituut Zorgverzekering Ambtenaren

    JGZ

    Jeugd Gezondheidszorg

    KAB

    KABinet

    KAN

    Knooppunt Arnhem Nijmegen

    KCA

    Klein Chemisch Afval

    KCS

    Klant Contact Systeem

    Kl

    KapitaalLasten

    KRW

    Kader Richtlijn Water

    KTO

    Klant Tevredenheid Onderzoek

    KvK

    Kamer van Koophandel

    KVO

    Keurmerk Veilig Ondernemen

    LOGA

    Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden

    LOP

    Landschaps Ontwikkelings Plan

    M+E gemalen

    Mechanische en elektrische gemalen

    MARN

    Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen

    MIP

    Meerjaren InvesteringsPlan

    MGR

    Modulaire Gemeenschappelijke Regeling

    MJR

    Meerjarig

    MKB

    Midden- en kleinbedrijf

    MPG

    Meerjaren Prognose Grondexploitaties

    MUG

    Millingen – Ubbergen – Groesbeek

    N

    Nadelig

    NCW

    Netto Centrale Waarde

    NIEGG

    Niet In Exploitatie Genomen Gronden

    NIM

    Nijmeegs Instituut voor Maatschappelijk werk

    NUP-bouwstenen

    Nationaal UitvoeringsProgramma dienstverlening en e-overheid

    OBGZ

    Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid

    ODRN

    OmgevingsDienst Regio Nijmegen

    OGGZ

    Openbare Geestelijke GezondheidsZorg

    OM

    Openbaar Ministerie

    OPR

    (afdeling) Openbare ruimte

    OR

    Ondernemingsraad

    OZB

    Onroerend Zaak Belasting

    P&C

    Planning & Control

    P&O

    Personeel & Organisatie

    Pfo

    Portefeuillehouderoverleg

    PGB

    Persoonsgebonden Budget

    PM

    Pro Memorie

    PW

    Participatiewet

    RBT-KAN

    Regionaal Bureau voor Toerisme – Knooppunt Arnhem Nijmegen

    RDW

    RijksDienst voor Wegverkeer

    RGV

    RecreatieGebieden op de Veluwe

    RH

    Rioolheffing

    RIE

    Risico Inventarisatie en Evaluatie

    RIO

    Regionaal Indicatie Orgaan

    RO

    (wet) Ruimtelijke Ordening

    ROA

    Regeling Opvang Asielzoekers

    ROB

    Regionaal OndersteuningsBureau

    RPB

    Regionaal Programma Bedrijventerrein

    RUD

    Regionale uitvoeringsdiensten

    SAN

    Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer

    SEV

    Sociaal Economische Versterking

    Sisa

    Single information single audit

    SMV

    Sociaal Maatschappelijke Visie

    STER

    Stichting Toerisme En Recreatie

    SVB

    Sociale Verzekerings Bank

    SZ

    (afdeling) Sociale Zaken

    SW

    Sociale Werkvoorziening

    SWG

    Stichting Welzijn Groesbeek

    TOP

    Toeristisch Opstap Punt

    TOD

    Tijdelijke Opslag Depot

    UWV

    Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen

    V

    Voordelig

    VBT

    Veluws Bureau voor Toerisme

    VCP

    VerkeersCirculatiePlan

    VJN

    VoorJaarsNota

    VNG

    Vereniging Nederlandse Gemeenten

    VPB

    Vennootschapsbelasting

    VRGZ

    VeiligheidsRegio Gelderland-Zuid

    VTH

    Vergunningen, Toezicht en Handhaving

    VTU

    Voorbereiding Toezicht en Uitvoering

    VVE

    Voor- en Vroegschoolse Educatie

    WABO

    Wet Algemene Bepaling omgevingsrecht

    WEB

    Wet Educatie en Beroepsonderwijs

    Wet Arhi

    Wet Algemene regels herindeling

    Wet BUIG

    Wet Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening aan Gemeenten

    Wet FIDO

    Wet Financiering Decentrale Overheden

    WI

    Wet Inburgering

    WIJ

    Wet Investeren in Jongeren

    WIW

    Wet Inschakeling Werkzoekenden

    Wmo

    Wet maatschappelijke ondersteuning

    WNO

    Werkvoorzieningsschap Nijmegen en Omstreken

    WNV

    Werk naar Vermogen

    WOR

    Wet op de Ondernemingsraden

    WOZ

    Waardering Onroerende Zaken

    WRS

    WABO Registratie Systeem

    WSW

    Wet Sociale Werkvoorziening

    Wtcg

    Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten

    WTW

    Water Terug Winning

    WVG

    Wet Voorzieningen Gehandicapten

    WWB

    Wet Werk en Bijstand

    WWNV

    Wet Werk Naar Vermogen

    ZLTO

    Zuidelijke Land en Tuinbouw Organisatie

    ZZP

    Zelfstandigen Zonder Personeel