Raadsvoorstel
Raadsvoorstel
Griffiersnummer:
B53
Onderwerp:
Programmabegroting 2019
Datum B&W-vergadering
25 september 2018
Datum raadsvergadering
1 november 2018
Datum carrousel:
nvt omdat 4 oktober toelichting wordt gegeven
Portefeuillehouder:
S.G.P. Fleuren
Ambtenaar:
R.M.A. Jilisen
Telefoonnummer:
14024
E-mailadres:
R.Jilisen@bergendal.nl
Zaaknummer:
Z-18-69073
Documentnummer:
VB/Raad/18/00696
Aan de gemeenteraad,
Voorstel
- De programmabegroting 2019 vast te stellen inclusief:
- De meerjarenraming 2020-2022
- Het meerjareninvesteringsplan 2019-2022
- Het kader voor de subsidies
- Het resterende saldo 2019 van € 4.000 toe te voegen aan de algemene reserve.
- Inleiding
Wij bieden u de Programmabegroting 2019 in digitale vorm aan. Deze begroting is beschikbaar via http://progammavan.bergendal.nl/.
De begroting is gebaseerd op de kaders, die zijn opgenomen in de Kadernota 2019 en is structureel sluitend. Wij hebben ten opzichte van de Kadernota 2019 nog diverse ramingen aangepast. Verder is in deze begroting nog geen rekening gehouden met de septembercirculaire. Deze was op het moment van opstellen van de begroting 2019 nog niet beschikbaar.
De meerjarenbegroting is na vaststelling van de begroting als volgt:
Hoe is het proces van de totstandkoming van deze begroting verlopen?
U heeft de kadernota 2019 niet behandeld in de vergadering van 5 juli 2018. De Kadernota staat nu geagendeerd voor de vergadering van 27 september 2018. Wij hebben de begroting 2019 gebouwd op de kaders die in de kadernota 2019 zijn voorgesteld. De kadernota 2019 was niet sluitend zoals u in de tabel kunt zien. Wij vinden het belangrijk om u een sluitende begroting voor te leggen. Daarom hebben we binnen onze portefeuilles bekeken, waar mogelijkheden zijn om de begroting toch sluitend te maken.
We zijn blij dat dit toch is gelukt en we dus een sluitende begroting kunnen voorleggen.- Beoogd effect
Op grond van de Gemeentewet moeten wij de programmabegroting vóór 15 november van het jaar voorafgaande aan het begrotingsjaar aan Gedeputeerde Staten aan te bieden. We hebben de doelen en resultaten opnieuw geformuleerd. De basis van de nieuwe doelen en resultaten ligt in het coalitieprogramma “Duurzaam verder bouwen”.
- Argumenten
1.1 De gemeente is financieel gezond
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om de begroting vast te stellen. Hierbij willen wij een financieel gezonde gemeente zijn met structureel sluitende begrotingen.1.2 Apart voorstel voor investeringen is mogelijk
In deze begroting zijn investeringen voor het jaar 2019 en verder opgenomen. Als uw raad van bepaalde nieuwe investeringen een apart voorstel voor goedkeuring van het investeringskrediet wil ontvangen, dan moet u dat bij de begrotingsbehandeling aangeven. Wij verwijzen hierbij naar de door uw raad vastgestelde Financiële verordening Berg en Dal 2017, artikel 5. Daar staan de afspraken met betrekking tot de investeringen in het meerjareninvesteringsplan bij de begroting.1.3 Kader subsidies
Met het vaststellen van het kader voor de gemeentelijke subsidies voorkomen wij open-einde regelingen. De ramingen hebben we gebaseerd op onze deelverordeningen en/of op de betreffende begrotingsposten 2019.- Kanttekening
a. Stelpost onderuitputting
We hebben net zoals in de begroting 2018 een stelpost van € 500.000 voor onderuitputting opgenomen. Aanleiding hiervoor is het feit dat wij bij het opstellen van de jaarstukken (achteraf) ieder jaar weer een overschot hebben. Dit overschot heeft vaak incidentele oorzaken, die vooraf niet aan te wijzen zijn. Door deze stelpost op te nemen in de begroting houden vooraf rekening met deze onderuitputting.b. Bijdrage reserve rekeningresultaten
Onze begroting is structureel sluitend. Dit betekent dat we de structurele lasten kunnen opvangen met de structurele baten. Onder deze structurele baten hebben we ook de jaarlijkse bijdrage uit de reserve rekeningresultaten van € 622.000 opgenomen.c. Notitie “Grip op kosten in het sociaal domein”
De notitie “Grip op kosten in het sociaal domein” stond geagendeerd voor de raad van 27 september 2018. Deze notitie is van de agenda van deze datum afgehaald en behandelen we nu later. Uit deze notatie blijkt dat de bezuinigingen meer opleveren dan de taakstellende opdracht uit de kadernota 2019. Hieronder geven we dit weer.
In de begroting 2019 is de taakstellende bezuiniging van de Kadernota 2019 verwerkt. De te realiseren bezuinigingen uit deze notitie zijn niet verwerkt in de begroting 2019. Dit omdat deze bezuinigingen zijn gebaseerd op aannames en wij onder meer afhankelijk zijn van de medewerking van externe partijen. In 2019 informeren wij u over de daadwerkelijke realisatie van deze bezuinigingen en passen wij de begrotingsbedragen aan.d. Taakstelling op afval ten laste van algemene reserve
In de begroting hebben we de afvalstoffenheffing niet kostendekkend verwerkt. Dit wil zeggen dat de kosten voor het ophalen en verwerken van ons afval duurder zijn dan de opbrengsten die we verwachten. Onze uitgangspunten zijn:- De vervuiler betaalt.
- De afvalstoffenheffing is 100% kostendekkend.
- De lasten voor de inwoners houden we zo laag mogelijk.
We moeten hiervoor wel maatregelen nemen. Dat betekent dat we misschien ons serviceniveau verlagen. Een andere keuze is, dat we de kosten voor het afvoeren van afval verhogen. Er zijn daarnaast nog meer knoppen om aan te draaien.
In 2019 lossen we dit op door een bedrag van onze spaarrekening (de algemene reserve) te halen. Voor de behandeling van de Kadernota 2020 gaan we met u in gesprek over de oplossingsrichtingen.e. Weerstandsratio
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing is een weerstandsratio opgenomen van 12,05 opgenomen. Bij de beoordeling van de risico’s weten we in sommige gevallen niet hoe hoog het financiële risico en de kans daarop zijn. Maar we weten wel dat we een risico lopen. Dit hebben we aangegeven met “p.m.”. Deze risico’s tellen niet mee in de risicoscores. De werkelijke ratio kan daardoor lager zijn.f. Septembercirculaire 2018
We hebben de cijfers van de septembercirculaire niet in de begroting opgenomen. De circulaire was te laat beschikbaar om nog te verwerken in de begroting. Wij berekenen de gevolgen van de septembercirculaire op korte termijn door. Leidt dit tot belangrijke verschillen, dan brengen wij u hiervan zo snel mogelijk op de hoogte.- Financiële onderbouwing
Zoals hiervoor al aangegeven is de begroting structureel sluitend: structurele lasten vangen we op met structurele baten. Voor een vergelijking met de begroting 2018 verwijzen we u naar de financiële toelichting per programma in de begroting.
In de begroting is een weerstandsratio (hoe gezond is de gemeente) opgenomen van 12,05.
Als we de (vaste) algemene reserve met bijvoorbeeld € 1.000.000 verlagen, komt de gewijzigde weerstandsratio uit op 11,67. Dit is nog altijd een uitstekende score. We nodigen u uit om in 2019 met voorstellen te komen, waarbij we de algemene reserve inzetten om belangrijke (grote) projecten in onze gemeente mogelijk te maken. Zo bereiken we samen onze ambities.- Communicatie
Na vaststelling van de Programmabegroting 2019 bieden wij deze aan de Provincie aan (dit moet voor 15 november). De kaders voor de subsidies maken we na vaststelling bekend in het Gemeentenieuws.
- Aanpak/uitvoering
Over de voortgang van de Programmabegroting 2019 rapporteren wij u via de voorjaars- en najaarsnota. In de jaarstukken 2019 leggen wij vervolgens verantwoording af. Dit doen wij zowel inhoudelijk als financieel.
Burgemeester en wethouders van gemeente Berg en Dal
De secretaris,
De burgemeester,
E.W.J. van der Velde
mr. M. Slinkman
Bijlagen digitaal ter inzage
- Begroting 2019 en meerjarenbegroting
Bijlage ter inzage griffier
Raadsbesluit
De raad van de gemeente Berg en Dal;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 25 september 2018.
overwegende dat in de vergadering amendementen zijn aangenomen over wateroverlast, de bibliotheek en jeugdparticipatie;
b e s l u i t :
- Een bedrag van 460.000 beschikbaar te stellen:
- Voor extra maatregelen om wateroverlast tegen te gaan € 400.000;
- Om de bezuiniging op de bibliotheek van € 50.000 voor 2019 te schrappen;
- Voor invulling van nieuwe vormen van jeugdparticipatie € 10.000.
- De financiële gevolgen te verwerken in de 1 e begrotingswijziging 2019;
- De programmabegroting 2019 vast te stellen inclusief:
3.1 De meerjarenraming 2020-2022
3.2 Het meerjareninvesteringsplan 2019-2022
3.3 Het kader voor de subsidies- Het resterende saldo 2019 van € 4.000 toe te voegen aan de algemene reserve.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Berg en Dal
op 1 november 2018.De raadsgriffier, De voorzitter,
J.A.M. van Workum
mr. M. Slinkman
Raadsvoorstel
Griffiersnummer:
B59
Onderwerp:
1e wijziging Programmabegroting 2019 Berg en Dal
Datum B&W-vergadering
23 oktober 2018
Datum raadsvergadering
1 november 2018
Datum carrousel:
nvt
Portefeuillehouder:
S.G.P. Fleuren
Ambtenaar:
J.M.G. Jeurissen
Telefoonnummer:
14024
E-mailadres:
H.Jeurissen@bergendal.nl
Zaaknummer:
Z-18-69073
Documentnummer:
VB/Raad/18/00723
Aan de gemeenteraad,
Voorstel
De 1e wijziging van de Programmabegroting 2019 vast te stellen en het voordelig resultaat na de 1e wijziging van € 474.000 toe te voegen aan de algemene reserve.
1. Inleiding
Wij hebben u eind september 2018 de Programmabegroting 2019 aangeboden.
Hierna is nieuwe informatie over een drietal onderwerpen beschikbaar gekomen die leidt tot aanpassing van diverse begrotingsbedragen. Deze onderwerpen zijn:- Bijstelling rijksuitkering 2019 bijstandsuitkeringen
- Kosten Huishoudelijke hulp
- Septembercirculaire 2018.
Deze ontwikkelingen zijn de reden voor deze begrotingswijziging.
2. Beoogd effect
Een zo juist, volledig en actueel mogelijk inzicht geven in de ramingen in de begroting 2019.3. Argumenten
De genoemde ontwikkelingen leiden tot het volgend Financieel MeerjarenPerspectief (FMP).Hieronder vindt u een nadere toelichting op deze cijfers.
- Deze cijfers staan in de programmabegroting 2019 die u is aangeboden.
- Tot voor kort was de rijksuitkering niet voldoende om onze bijstandsuitgaven te dekken. In de raming voor 2019 hebben we rekening gehouden met een aanvullende rijksuitkering (vangnetuitkering). De berekening van deze aanvullende uitkering is als volgt: bijstandsuitgaven -/- eigen risico(drempel) -/- rijksuitkering.
Na aanbieding van de begroting aan de raad is nieuwe informatie ontvangen:
- Het aantal uitkeringsgerechtigden is met ongeveer 40 personen gedaald. Hierdoor dalen de uitkeringslasten met € 553.000 (V).
- Het rijk past een andere verdeling van de rijksmiddelen toe. Hierdoor stijgt de rijksuitkering met € 912.000 (V).
Door deze mutaties kunnen we geen aanspraak meer maken op de vangnetuitkering van € 693.000 (N). Per saldo leveren deze mutaties een voordeel van € 772.000.
De totale bijstandsuitgaven zijn hierna € 150.000 hoger dan de rijksuitkering. Dit
bedrag komt voor eigen rekening van de gemeente (eigen risico).- In 2017 heeft het rijk besloten dat gemeenten een reëel tarief moeten betalen voor Huishoudelijke Hulp. Voor onze gemeente geldt dit vanaf 2018, omdat toen het contract voor Huishoudelijke Hulp is verlengd. Daarnaast is er op 1 april 2018 een cao-loonsverhoging doorgevoerd voor verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg. Per 1 juni 2019 stijgen de lonen nog eens met 4%. Het reële tarief en de loonstijging volgens de cao zorgen voor een verhoging van de huidige tarieven.
We verwachten dat dit € 182.000 meer gaat kosten in 2019. Vanaf 2020 zijn de extra kosten € 222.000. Daarmee komt het totale budget voor huishoudelijk hulp in 2019 in onze begroting uit op € 2.342.000.
4a. De septembercirculaire 2018 leidt tot een aanpassing van de algemene uitkering die we van het rijk ontvangen. Het rijk verwacht dat het de komende jaren minder uitgeeft. Omdat de algemene uitkering is gekoppeld aan de rijksuitgaven, ontvangen we een lagere algemene uitkering van het rijk.
4b. Het effect van de mutaties op het sociaal domein voor onze begroting is in 2019 € 15.000 (nummers 4b en 4b1) en volgende jaren € 65.000 voordelig. Het tekort op het sociaal domein van € 971.000 daalt hierdoor structureel tot € 906.000. Dit voordeel realiseren we doordat de academische functie van Karakter nu landelijk wordt gefinancierd. Voorheen moest onze regio dit betalen. In 2019 is het voordeel slechts € 15.000, omdat we eenmalig extra meebetalen aan de uitvoeringskosten PGB van de Sociale Verzekeringsbank.
Het tekort op het sociaal domein bouwen we in 4 jaar af tot 0. Dit doen we in stappen van 25% per jaar. Omdat het tekort daalt, ramen we een lager bedrag voor de te realiseren ombuigingen (nummer 4b2; 25% in 2019, 50% in 2020, 75% in 2021 en 100% daarna). Het resterend tekort dekken we in de jaren 2019 tot en met 2021 door aanwending van de algemene reserve ( nummer 4b3;75%-50%-25%). Omdat het tekort op het sociaal domein daalt, ramen we ook een lagere bijdrage uit de algemene reserve.
4c1. Met ingang van 2019 ontvangen gemeenten de rijksmiddelen voor het rijksvaccinatieprogramma via de algemene uitkering. Voorheen ontvingen de GGD’s deze middelen. Tegenover deze uitkering staat een hogere bijdrage aan de GGD. Per saldo heeft deze mutatie dus geen invloed op het begrotingssaldo.
4c2. Het rijk had een budget oplopend tot € 60 miljoen beschikbaar gesteld om alle peuters de gelegenheid te geven naar een voorschoolse voorziening te gaan. Berekend was dat het hierbij zou gaan om 40.000 peuters. Uit de eerste meting blijkt dat deze groep veel kleiner is, namelijk 11.400 peuters. Het rijksbudget is nu vastgesteld op € 30 miljoen. Dit betekent dat we een lagere rijksuitkering krijgen. Tegelijk verlagen we onze raming aan de uitgavenkant met dezelfde bedragen. Ook in onze gemeente hebben wij het extra bedrag niet nodig. Per saldo heeft deze mutatie heeft geen invloed op het begrotingssaldo.
4c3. De rijksmiddelen voor reïntegratietrajecten zijn bijgesteld. Deze middelen sluizen we door naar het werkbedrijf. Per saldo heeft deze mutatie dus geen invloed op het begrotingssaldo.
- Deze cijfers geven het nieuwe begrotingssaldo weer na deze mutaties.
4. Kanttekening
N.v.t.5. Financiële onderbouwing
Deze begrotingswijziging laat een positief saldo van € 470.000 zien. Dit bedrag is het verschil tussen het geactualiseerd FMP van € 474.000 (nummer 5 van de tabel) en het saldo van het FMP van de programmabegroting van € 4.000 (nummer 1). Omdat we in de programmabegroting het bedrag van € 4.000 storten in de algemene reserve, stellen wij u nu ook voor om € 474.000 toe te voegen aan de algemene reserve.6. Communicatie
N.v.t.7. Aanpak/uitvoering
Na vaststelling zenden wij deze begrotingswijziging samen met de Programmabegroting 2019 naar de provincie (toezichthouder).Burgemeester en wethouders van gemeente Berg en Dal
De secretaris,
De burgemeester,
E.W.J. van der Velde
mr. M. Slinkman
Bijlagen digitaal ter inzage
Bijlage ter inzage griffierRaadsbesluit
De raad van de gemeente Berg en Dal;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 oktober 2018.
overwegende dat de Bijstelling rijksuitkering 2019 bijstandsuitkeringen, een verplichte reële bijdrage in de kosten Huishoudelijke hulp en de Septembercirculaire 2018 effect hebben op de begroting 2019;
deze ontwikkelingen niet bekend waren bij de opstelling van de begroting 2019 en leiden tot een positief saldo van 470.000 extra;
dat bij de behandeling van de begroting 2019 besloten is een bedrag van 460.000 beschikbaar te stellen:
- Voor extra maatregelen om wateroverlast tegen te gaan € 400.000;
- Om de bezuiniging op de bibliotheek van € 50.000 voor 2019 te schrappen;
- Voor invulling van nieuwe vormen van jeugdparticipatie € 10.000.
b e s l u i t :
De 1e wijziging van de Programmabegroting 2019 vast te stellen en het voordelig resultaat na de 1e wijziging van € 14.000 toe te voegen aan de algemene reserve.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Berg en Dal
op 1 november 2018,De raadsgriffier, De voorzitter,
J.A.M. van Workum
mr. M. Slinkman
- De programmabegroting 2019 vast te stellen inclusief:
MeerjarenInvesteringsPlan
Project
Onderdeel
Looptijd
Jaar inv.
Bruto inv.
Bijdrage
Netto inv.
KL2019
KL2020
KL2021
KL2022
Programma 5: Overhead
Materieel
5.1
Aanschaf materieel 2019
8
2019
184.000
-
184.000
-
12.880
37.320
26.861
5.2
Aanschaf materieel 2020
8
2020
158.500
-
158.500
-
-
11.095
23.457
5.3
Aanschaf materieel 2021
8
2021
46.000
-
46.000
-
-
-
3.220
5.4
Aanschaf materieel 2022
8
2022
232.000
-
232.000
-
-
-
-
Totaal Materieel
620.500
-
620.500
-
12.880
48.415
53.538
Werkplaats
5.5
Verbouwing gemeentewerf
25
2019
275.000
-
275.000
-
7.563
15.272
15.103
Totaal werkplaats
275.000
-
275.000
-
7.563
15.272
15.103
Totaal programma 5 Overhead
895.500
-
895.500
-
20.443
63.687
68.641
Programma 1: Inwoner
1.1
Adaptieve school: aanpassing huisvesting
2019
pm
-
1.2
Verduurzaming Kulturhus Millingen
Uitvoering
15
2020
750.000
-
750.000
-
-
30.625
62.661
Totaal programma 1 Inwoner
750.000
-
750.000
-
-
30.625
62.661
Programma 2: Onze buurt (wegen/openbaar groen/waterlossingen)
2.1
Aanleg tijdelijke opslag depot
Voorbereiding
25
2019
5.000
-
5.000
-
138
278
270
Uitvoering
25
2021
267.000
-
267.000
-
-
-
7.343
2.2
Reconstructie Ravelstraat
Uitvoering
25
2020
135.000
-
135.000
-
-
3.713
7.345
2.3
Verbreding Meerwijkselaan
Voorbereiding
25
2019
65.000
-
65.000
-
1.788
3.536
3.498
Uitvoering
25
2021
585.000
170.000
415.000
-
-
-
22.328
2.4
Upgraden watergang Hulsbeek
Uitvoering
25
2019
112.500
-
112.500
-
3.094
6.248
6.054
2.5
Schoolroute Marktplein Groesbeek-Nijmeegsebaan
Uitvoering
25
2020
900.000
-
900.000
-
-
24.750
48.420
2.6
Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019
Uitvoering
25
2019
600.000
-
600.000
-
16.500
33.320
32.953
2.7
Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2020-2028
Uitvoering
25
2020-2028
4.800.000
-
4.800.000
-
-
16.500
33.320
2.8
Mobiliteitsvisie
Uitvoering
25
2020-2022
1.465.000
-
1.465.000
-
-
42.000
78.818
2.9
Reconstructie Hoflaan Oost
Voorbereiding
25
2019
52.000
-
52.000
-
1.430
2.888
2.798
Uitvoering
25
2020
416.000
-
416.000
-
-
11.440
22.380
2.10
Reconstructie Gooiseweg Zuid
Voorbereiding
25
2019
109.000
-
109.000
-
2.998
6.053
5.866
Uitvoering
25
2020
887.000
-
887.000
-
-
24.393
48.254
2.11
Reconstructie Wisselpad
Voorbereiding
25
2020
22.000
-
22.000
-
-
605
1.197
Uitvoering
25
2021
179.000
-
179.000
-
-
-
4.923
2.12
Reconstructie Gooiseweg Noord
Voorbereiding
25
2019
72.000
-
72.000
-
1.980
3.998
3.874
Uitvoering
25
2020
577.000
-
577.000
-
-
15.868
31.390
2.13
Bypass riolering Nassaulaan-Pr.Christinalaan
Voorbereiding
25
2020
35.000
-
35.000
-
-
963
1.905
Uitvoering
25
2021
278.000
-
278.000
-
-
-
7.645
2.14
Reconstructie Parallelweg Ubbergen
Uitvoering
25
2019
377.000
-
377.000
-
10.368
20.936
20.284
2.15
Reconstructie Pr.Hendrikstraat-Kon.Wilhelminastr.Ooij
Uitvoering
25
2019
357.000
-
357.000
-
9.818
19.825
19.208
2.16
Reconstructie Waterstraat Beek (klimaatmaatregelen)
Uitvoering
25
2019
200.000
-
200.000
-
5.500
11.107
10.760
2.17
Centrumgebied Ooij (og Reinier van Ooijplein)
Voorbereiding
25
2021
247.500
-
247.500
-
-
-
6.806
2.18
Aanleg fietsverbinding Dennenkamp-Driestenenpad
Uitvoering
25
2020
17.000
-
-
-
-
468
926
2.19
Wateroverlast Wilgstraat-Kruksebaan en buurtsuper
Uitvoering
25
2019
225.000
-
225.000
-
6.188
12.495
12.357
2.20
Waterberging Knapheideweg
Uitvoering
25
2019
150.000
-
150.000
-
4.125
8.330
8.238
2.21
Waterafvoer Beek
Voorbereiding
25
2019
62.500
-
62.500
-
1.719
3.471
3.433
Uitvoering
25
2019
250.000
-
250.000
-
6.875
13.883
13.730
2.22
Wateropvang Keteldal
Uitvoering
25
2021
200.000
-
200.000
-
-
-
5.500
2.23
Afkoppelen daken Heilig Landstichting
Uitvoering
25
2021-2024
1.200.000
-
1.200.000
-
-
-
8.250
2.24
Renovatie "water werkt"Beek
Voorbereiding
25
2019
90.000
-
90.000
-
2.475
4.998
4.943
Uitvoering
25
2019
150.000
-
150.000
-
4.125
8.330
8.238
2.25
TOP Ooij
Grondaankoop
25
2020
100.000
-
100.000
-
-
750
1.500
Uitvoering
25
2021
500.000
-
500.000
-
-
-
13.750
2.26
Wegwzh.vervangen riolering/duiker Bredeweg
Uitvoering
25
2022
250.000
-
250.000
-
-
-
-
2.27
Burg.Ottenhoffstraat (Dries-Stekkenberg)
Uitvoering
25
2022
400.000
-
400.000
-
-
-
-
2.28
Zevenheuvelenweg
Uitvoering
25
2023
300.000
-
300.000
-
-
-
-
2.29
Reconstructie Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat
Uitvoering
25
2020
342.000
-
342.000
-
-
9.405
18.992
2.30
Vergroenen Leuth
Voorbereiding
25
2019
10.000
-
10.000
-
275
555
549
Uitvoering
25
2020
100.000
-
100.000
-
-
2.750
5.553
2.31
Aanleg fietspad Leuth
Uitvoering
25
2020
125.000
-
125.000
-
-
3.438
6.942
Totaal programma 2: Onze buurt (wegen/openbaar groen/waterlossingen)
17.214.500
170.000
17.027.500
-
79.396
317.294
540.540
Programma 2: Onze buurt (riolering/rioolgemalen)
2.32
Aanleg regenwaterriool Ravelstraat
Uitvoering
50
2020
180.000
-
180.000
-
-
3.150
6.246
2.33
Verbetermaatregelen Groesbeek Noord
Uitvoering
50
2019
169.000
-
169.000
-
2.958
5.924
5.814
2.34
Vergroten transportriool Breedeweg/Bruuk
Voorbereiding
50
2019
37.500
-
37.500
-
656
1.315
1.290
Uitvoering
50
2020
337.500
-
337.500
-
-
5.906
11.711
2.35
Regenwateroverlast centrum Groesbeek
Afvoerbuis Burg.Ottenhoffstr.
50
2019
75.000
-
75.000
-
1.313
2.629
2.582
2.36
Rioolvervanging Vissenbuurt Ooij
Uitvoering
50
2019
760.000
-
760.000
-
13.300
26.641
26.144
2.37
Vervanging riolering Binnenveld
Uitvoering
50
2019
315.000
-
315.000
-
5.513
11.042
10.838
2.38
Reconstructie Hoflaan Oost
Voorbereiding
50
2019
28.000
-
28.000
-
490
982
964
Uitvoering
50
2020
224.000
-
224.000
-
-
3.920
7.773
2.39
Reconstructie Gooiseweg Zuid
Voorbereiding
50
2019
59.000
-
59.000
-
1.033
2.068
2.030
Uitvoering
50
2020
475.000
-
475.000
-
-
8.313
16.484
2.40
Reconstructie Wisselpad
Voorbereiding
50
2020
12.000
-
12.000
-
-
210
416
Uitvoering
50
2021
95.000
-
95.000
-
-
-
1.663
2.41
Reconstructie Gooiseweg Noord
Voorbereiding
50
2019
38.000
-
38.000
-
665
1.332
1.308
Uitvoering
50
2020
310.000
-
310.000
-
-
5.425
10.757
2.42
Bypass riolering Nassaulaan-Pr.Christinalaan
Voorbereiding
50
2020
18.000
-
18.000
-
-
315
625
Uitvoering
50
2021
150.000
-
150.000
-
-
-
2.625
2.43
Reconstructie Parallelweg Ubbergen
Uitvoering
50
2019
203.000
-
203.000
-
3.553
7.116
694
2.44
Reconstructie Pr.Hendrikstraat-Kon.Wilhelminastraat Ooij
Uitvoering
50
2019
190.000
-
190.000
-
3.325
6.660
6.536
2.45
Vervangen M+E gemalen diverse locaties 2019
Uitvoering
15
2019
157.000
-
157.000
-
9.028
18.809
18.561
2.46
Vervangen riolering/duiker Bredeweg
Voorbereiding
50
2021
50.000
-
50.000
-
-
-
875
Uitvoering
50
2022
150.000
-
150.000
-
-
-
-
2.47
Relinen riolering Lijsterbesstraat en afkoppelen HWA
Voorbereiding
50
2021
10.000
-
10.000
-
-
-
175
Uitvoering
50
2022
90.000
-
90.000
-
-
-
-
2.48
Burg.Ottenhoffstraat (Dries-Stekkenberg)
Voorbereiding
50
2021
50.000
-
50.000
-
-
-
875
Uitvoering
50
2022
800.000
-
800.000
-
-
-
-
2.49
Zevenheuvelenweg
Voorbereiding
50
2022
25.000
-
25.000
-
-
-
-
Uitvoering
50
2023
375.000
-
375.000
-
-
-
-
2.50
Reconstructie Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat( De Horst)
Uitvoering
50
2020
238.000
-
238.000
-
-
4.165
8.343
2.51
Wylerbergpark en Groot Berg en Dal
Voorbereiding
50
2022
10.000
-
10.000
-
-
-
-
Uitvoering
50
2023
170.000
-
170.000
-
-
-
-
2.52
Vervanging riool Esdoornstraat Beek
Uitvoering (aanvulling)
50
2019
165.000
-
165.000
-
5.775
5.726
5.676
Totaal programma 2: Onze buurt (riolering/rioolgemalen)
5.966.000
-
5.966.000
-
47.609
121.648
151.005
Programma 2: Onze buurt (sportaccommodaties)
2.53
Sportaccommodaties
Vervanging kleedkamers
40
2020-2021
1.461.328
-
1.461.328
-
-
20.645
53.862
2.54
Sportaccommodaties
Vervanging velden
20
2020-2023
1.775.023
-
1.775.023
-
-
72.365
142.993
Gr.Boys: led-verlichting
25
2019
37.440
-
37.440
-
2.059
2.037
2.014
2.55
Tennisaccommodaties
SVO: ombouw 2 banen ondergr.
30
2019
33.225
-
33.225
-
1.606
1.589
1.573
SVO: ombouw 2 banen kunstgras
10
2019
38.850
-
38.850
-
4.468
4.409
4.351
SVO: led-verlichting
25
2019
11.241
-
11.241
-
618
612
605
TV Groesbeek:led-verlichting
25
2019
27.172
-
27.172
-
1.494
1.478
1.462
TV Groesbeek:banen toplaag
10
2019
124.312
-
124.312
-
14.296
14.109
13.923
Aanpassing/vervanging
20
2020-2022
921.530
-
921.530
-
-
20.752
43.708
Totaal programma 2: Onze buurt (sportaccommodaties)
4.430.121
-
4.430.121
-
24.541
137.996
264.491
Hieronder zijn de op het MIP opgenomen investeringen kort toegelicht.
Programma Overhead
5.1/ 5.2/ 5.3/ 5.4 Aanschaf materieel 2019, 2020, 2021 en 2022
Dit betreft de vervanging en/of aanschaf van materieel bij de buitendienst. Het gaat om de aanschaf van auto's, materieel om te vegen en zout te strooien.5.5 Verbouwing gemeentewerf Groesbeek
Er is sprake van nieuwe ARBO-eisen en een te krappe kleedruimte voor de groter gegroeide personeelsbezetting. Daarom is een verbouwing van de werf noodzakelijk. De kosten hiervan ramen we op € 275.000.Programma 1: Inwoner
1.1 Adaptieve school: aanpassing huisvesting
Dit betreft een inwonersinitiatief. Zij willen in Berg en Dal een nieuwe vorm van onderwijs lanceren. Daarvoor is draagvlak. De gemeente is verplicht hen van huisvesting te voorzien. We zijn bezig een geschikte locatie te vinden.1.2 Verduurzaming Kulturhus Millingen
Het Kulturhus in Millingen heeft duurzaamheidslabel F. De ambitie van de gemeente Berg en Dal is minimaal label B. Hiervoor moeten we flink investeren in het dak, W-installaties, gedeeltelijk HR++ glas en spouwmuurisolatie. De investering staat voor het jaar 2020. Voordat we deze investering uitvoeren, willen we eerst een breed onderzoek naar de toekomst van onze kulturhuzen. Dit sluit aan bij de vervolgfase van het accommodatiebeleid.Programma 2: Onze buurt: wegen/openbaar groen/waterlossingen
2.1 Aanleg tijdelijk opslag depot
Tijdens werken komt vaak grond en andere materiaal vrij. Er is geen terrein voor opslag waar wij deze materialen tijdelijk kwijt kunnen. Voorheen brachten wij materiaal naar de waterzuivering (betonbak van Waterschap) aan de Heikant. De bak moet vrij blijven voor waterberging. Daardoor is het niet meer mogelijk om daar materiaal op te slaan. We zoeken hiervoor nog een geschikte locatie.2.2 Reconstructie Ravelstraat Millingen aan de Rijn
Aanleiding voor dit project is de ondergrondse inrichting (riolering). De rijbaan bestaat gedeeltelijk uit asfaltverharding en heeft een sobere uitstraling. Dit komt onder andere door de parkeervakken van grauw/grijze stenen. De rijbaan heeft ook haar technische levensduur bereikt. De vervanging van het gemengde riool en de aanleg van een apart hemelwaterriool, is de aanleiding om de complete straat (van gevel tot gevel) te reconstrueren.2.3 Verbreding Meerwijkselaan Heilig Landstichting
De Meerwijkselaan is aan groot onderhoud toe. In het verleden is gekozen voor één rijbaan met aan weerszijden een asfalt rammelstrook. Doel van deze strook is de snelheid van het verkeer te drukken. Deze stroken geven (geluids-)overlast. We willen we de weg verbreden en tegelijkertijd de rammelstroken laten vervallen.2.4 Upgraden watergang Hulsbeek Groesbeek
De Hulsbeek is samen met de Groesbeek aangewezen als een SED-watergang. Dit is een watergang met specifiek ecologische doelstellingen. Dit betekent dat wij de kwaliteit van het water op peil moeten houden en in sommige gevallen zelfs moeten verbeteren. De Groesbeek is reeds geheel natuurvriendelijk ingericht en kan het overtollige water bij hevige regenbuien afvoeren. Bij de Hulsbeek zijn dezelfde zaken/doelstellingen aan de orde. De uitvoering van dit project is gestart. Hierover zijn afspraken gemaakt met Waterschap Rivierenland.2.5 Schoolroute Marktplein Groesbeek - Nijmeegsebaan
Op dit moment ontbreekt een bewegwijzerde, comfortabele en veilige fietsroute tussen het centrum van Groesbeek (via de noordelijke woonwijken) naar de hoofdfietsroute van/naar Nijmegen. Dit project betreft een onderzoek naar de mogelijkheden van een goede fietsroute tussen de Nijmeegsebaan en het centrum van Groesbeek. Zie ook 2.27.2.6/ 2.7 Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019-2028
Een aantal asfaltwegen binnen de bebouwde kom zijn in slechte staat/ aan het einde van de levensduur. We gaan deze wegen de komende 10 jaar vervangen. Het asfalt vervangen we door elementverharding. Het gaat hier om wegen in woonwijken (30 km/uur).2.8 Mobiliteitsvisie
Wij doen een nieuw, breed opgezet mobiliteitsonderzoek waarbij de raad de kaders en vraagstelling vast stelt. Hierbij kijken we naar vervoer over de weg (auto, fiets, lopend, OV) en via het water en naar bestaande wegen en nieuwe mogelijkheden.
Voor een betere veiligheid van schoolgaande kinderen is het gewenst om het stukje weg tussen de Hoflaan en de Mariëndaalseweg (naast basisscholen Adelbrecht-Windekind en Carolus) om te bouwen tot een volwaardig fietspad.2.9 Reconstructie Hoflaan Oost Groesbeek
Begin 2014 is de riolering rondom de Hoflaan visueel geïnspecteerd bij een reguliere inspectie. Daaruit is gebleken dat diverse strengen in de Hoflaan dusdanig beschadigd zijn dat ze aan vernieuwing toe zijn. Het gaat om het stuk tussen de Mariëndaalseweg en de basisscholen. Ook is de asfaltverharding niet al te best meer. Daarnaast biedt vervanging van de strengen de mogelijkheid tot aanleg van gescheiden riolering. Hierdoor kunnen wij de openbare ruimte afkoppelen.2.10 Reconstructie zijwegen Gooiseweg Zuid Groesbeek
Naast vervanging van de ondergrondse infra (riolering, zie ook 2.39), is de asfaltverharding op de wegen ten zuiden van de Gooiseweg ook aan vervanging toe. De riolering ligt grotendeels in de voetpaden. Dat is onwenselijk. In combinatie met vervanging van de riolering, reconstrueren we ook de wegen ten zuiden van de Gooiseweg.2.11 Reconstructie Wisselpad Groesbeek
In 2017 zijn de Hoflaan en Mariëndaalseweg (grotendeels) ingericht als 'Erftoegangsweg +'. Waar mogelijk is een profiel van zes meter breed in het asfalt toegepast. Dit is opgebouwd uit een tweezijdige fietsstrook van twee meter breed en daartussen een rijbaan van ook twee meter breed. De wens is om dit profiel door te zetten tot de kruising Spoorlaan – Nijverheidsweg. Aan de kant van de woningen vervangen we daarbij het voetpad. Daarbij handhaven wij een minimale voetpadbreedte van vier tegels (1,20m exclusief band). Zie ook 2.40.2.12 Reconstructie zijwegen Gooiseweg Noord Groesbeek
De ondergrondse infra in de Frieselaan, Drentselaan, Vermeerweg, Frans Halsweg en Aelbert Cuypweg is aan vernieuwing toe. Zie ook 2.41. Ook de technische levensduur van de bestaande verharding is bereikt. Daarnaast biedt vervanging de mogelijkheid tot aanleg van gescheiden riolering. Daardoor kan de openbare ruimte afgekoppeld worden. In combinatie met vervanging van de riolering, reconstrueren we ook de wegen ten noorden van de Gooiseweg.2.13 Bypass riolering Nassaulaan - Prinses Christinalaan Berg en Dal
Ondergronds gaat de infrastructuur stevig op de schop. Zie ook 2.42. Ook hier geldt dat de bovengrondse inrichting wat betreft de kwaliteit te wensen overlaat. Vooralsnog gaan we uit van herstraten van de aanwezige elementenverharding en handhaving van de halfverharding in de Prinses Christinalaan.
Voor de Nassaulaan gaan we uit van een volledige reconstructie. Het gaat om het stuk tussen de Oude Kleefsebaan en Prins Bernhardlaan. We vervangen het asfalt door elementenverharding. Voor de voetpaden, parkeervakken en dergelijke in de Nassaulaan maken we gebruik van nieuwe materialen (geen herstraten).2.14 Reconstructie Parallelweg Ubbergen
Dit stukje weg maakt onderdeel uit van de hoofdfietsroute tussen Nijmegen en Millingen aan de Rijn (fietsstructuurvisie). Het is gewenst om het fietscomfort en de –veiligheid te vergroten. In combinatie met vervanging van de riolering, reconstrueren we ook de weg.
Zie ook 2.43.2.15 Reconstructie Prins Hendrikstraat - Koningin Wilhelminastraat Ooij
We vervangen het riool volledig. Zie ook 2.44. Daarnaast is de bovengrondse inrichting erg sober en is er een gebrek aan parkeerplaatsen. Vandaar dat we ook gekozen hebben voor een volledige reconstructie van de weg.2.16 Reconstructie Waterstraat Beek (klimaatmaatregelen)
We gaan maatregelen nemen om bij hevige regenval de wateroverlast te verminderen.2.17 Centrumgebied Ooij (omgeving Reinier van Ooijplein)
We gaan een gebiedsvisie opstellen voor Ooij in nauw overleg met de bewoners. Daarbij maken we een uitvoeringsplan voor het centrumgebied.2.18 Aanleg fietsverbinding Dennenkamp - Driestenenpad Groesbeek
Dit plan voorziet in een extra fietspad door een toeristisch interessant gebied. Daarnaast vormt het een comfortabele fietsverbinding tussen de Wylerbaan en het gebied rond De Horst.2.19 Wateroverlast Wilgstraat- Kruksebaan en buurtsuper Groesbeek
Door extreme regenval is de parkeerplaats Wilgstraat-Kruksebaan al twee keer ondergelopen met bijna een meter water. Dit willen we structureel oplossen.
Daarnaast gaan we aanpassingen doen rondom de buurtsuper Bredeweg-St.Antoniusweg. Over de waterafvoer hebben we een mondeling akkoord met Waterschap Rivierenland.2.20 Waterberging Knapheideweg Groesbeek Breedeweg
Aanleg van een wateropvang die het water vanaf “Klein Amerika” opvangt en afvoert naar de retentievoorziening aan de Knapheideweg- Zandbaan/Hemeltje. Dit doen we samen met Waterschap Rivierenland. We hebben allebei een aandeel van 50% in de kosten.2.21 Waterafvoer Beek
Aanleg “watersnelwegen”. Het water uit het Keteldal kunnen we relatief eenvoudig via de Lindenstraat afvoeren naar de groene ruimte tussen de huizen en de N325. Hiervoor moeten we aanpassingen maken in het straatprofiel. Het water uit het Elzendal kunnen we afvoeren via het tracé Waterstraat, Bongerdstraat, Colonel Ekmanstraat en Reigerstraat. Over de waterafvoer hebben we een mondeling akkoord met Waterschap Rivierenland.2.22 Wateropvang Keteldal Beek
De stuwwal droogt langzaam uit. In het Keteldal bestaat de mogelijkheid om water op te vangen en te laten infiltreren in de bodem. Overeenkomsten met grondeigenaren zijn hiervoor noodzakelijk.2.23 Afkoppelen daken Heilig Landstichting
Bij hevige regenval ontstaat wateroverlast op het laagste punt (Andreaslaan). De oorzaak hiervan is dat te veel hemelwater op de riolering komt, waardoor vervuild water overstort op straat (er zijn daar geen sloten). Omdat de openbare wegen al voor 90% zijn afgekoppeld biedt dit ook geen uitkomst meer. Het probleem is op te lossen door alle daken in Heilig Landstichting af te koppelen en water te infiltreren in de tuinen. Eerst willen we dit doen op vrijwillige basis en met subsidie. Later verplichten wij dit via een “hemelwater-verordening Heilig Landstichting”. De looptijd hiervan is 10 jaar.2.24 Renovatie "water werkt" Beek
20 jaar geleden zijn de natuurlijke beken in Beek en Ubbergen weer zichtbaar gemaakt. Dit is destijds met veel subsidie aangelegd. De totale kosten bedroegen toen 2 miljoen gulden. Het systeem raakt in verval. Er is een plan gemaakt om alle gemetselde natuurstenen goten voor verval te behoeden. Voor de watervoerende functie is dit systeem essentieel. Landelijk wordt “water werkt” als schoolvoorbeeld genoemd van modern beekbeheer. Samen met “het Groeske” en “de Groesbeek” wordt het regelmatig bezocht door bestuurders en waterdeskundigen uit Nederland.2.25 TOP Ooij
Om de Ooijpolder toeristisch goed te ontsluiten zijn TOP’s (Toeristisch OpstapPunten) nodig. De voormalige gemeenteraad van Ubbergen heeft hiertoe besloten en het is ook opgenomen in de Mobiliteitsvisie Berg en Dal. Aan het einde van de Hubertusweg ligt een zeer geschikte kavel. Deze is bereikbaar via de Bouwkamp. Wij verkennen de mogelijkheden voor grondaankoop van Staatsbosbeheer (ongeveer 1 hectare).2.26 Vervangen riolering/ duiker Groesbeek (Breedeweg)
Het asfalt op de Bredeweg is slecht. We gaan tegelijk met het vervangen van de riolering/ duiker de weg vervangen. Het betreft het gedeelte van de Bredeweg vanaf de St. Antoniusweg tot en met huisnummer 94.2.27 Burgemeester Ottenhofstraat (Dries-Stekkenberg) Groesbeek
Het weggedeelte van de Dries- Stekkenberg en Burgemeester Ottenhofstraat (het gedeelte vanaf de Margrietstraat tot aan de Molenweg/Dorpsstraat) is aan vervanging toe. We onderzoeken de mogelijkheden voor een combinatie met het project schoolroute Marktplein Groesbeek - Nijmeegsebaan (2.5).2.28 Zevenheuvelenweg Groesbeek
De Zevenheuvelenweg is aan vervanging toe. Het gaat om het weggedeelte vanaf de Burgemeester Ottenhofstraat tot aan de Nieuweweg.2.29 Reconstructie Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat Groesbeek wegen (de Horst)
In combinatie met vervanging van de riolering gaan we ook de wegen reconstrueren. Zie ook 2.13.2.30 Vergroenen Leuth
Ooij en Leuth zijn twee versteende kerkdorpen. Voor Ooij gaan we een omgevingsplan opstellen. Voor Leuth willen we het steense karakter doorbreken, door samen met de inwoners een plan te maken.2.31 Aanleg fietspad Leuth
Dit jaar starten we een variantenstudie voor het fietspad Plezenburgsestraat-Leutherstrasse, ten zuiden van de kern Leuth. Hiervoor is in de begroting 2018 € 50.000 beschikbaar gesteld. De totale kosten voor de bestemmingsplanprocedure, grondaankoop en aanlegkosten ramen we op € 500.000.Programma 2: Onze buurt: riolering/rioolgemalen
2.32 Aanleg regenwaterriool Ravelstraat Millingen aan de Rijn
De voorbereiding is gestart. Het werk bestaat uit het verlengen van een regenwaterriool. We koppelen hierdoor het regenwaterriool in 't Gengske en de Zeelandsestraat aan elkaar.2.33 Verbetermaatregelen Groesbeek Noord
We zijn een nieuw basis rioleringsplan Groesbeek Noord aan het opstellen. Hierin nemen we verbetermaatregelen op voor aanpassingen aan de riolering in Groesbeek Noord.2.34 Vergroten transportriool Groesbeek Breedeweg/ Bruuk
Vanaf de Parachutistenstraat tot aan de waterzuivering in de Bruuk gaan we het transportriool vergroten. De reden hiervan is het verminderen van wateroverlast.2.35 Regenwateroverlast centrum Groesbeek
We gaan de duiker onder de oude Jan Linders vergroten.2.36 Rioolvervanging Vissenbuurt Ooij
Het huidige rioolstelsel is aan vervanging toe gelet op leeftijd en kwaliteit.2.37 Vervanging riolering Binnenveld Groesbeek
Het huidige rioolstelsel is aan vervanging toe gelet op leeftijd en kwaliteit.2.38 Reconstructie Hoflaan Oost Groesbeek
We vervangen de oude riolering in combinatie met de reconstructie van de weg. Het oude stelsel vervangen we door een dubbel stelsel (schoon en vuil water). Dit doen we ook om ook wateroverlast te verminderen.2.39 Reconstructie zijwegen Gooiseweg Zuid Groesbeek
Een aantal strengen in de Rembrandtweg, Jozef Israëlweg, Jan Steenweg, Breitnerweg, Pieter de Hooghweg en Vincent van Goghweg zijn dusdanig beschadigd dat ze aan vervanging toe zijn. Ook ligt de riolering grotendeels in de voetpaden. Dat is onwenselijk. Daarnaast biedt vervanging de mogelijkheid tot de aanleg van gescheiden riolering. Daardoor kunnen wij de openbare ruimte afkoppelen.
We vervangen de oude riolering in combinatie met een reconstructie van de wegen ten zuiden van de Gooiseweg (zie ook 2.10).2.40 Reconstructie Wisselpad Groesbeek
We vervangen de oude riolering in combinatie met een reconstructie van de weg.2.41 Reconstructie zijwegen Gooiseweg Noord Groesbeek
Nagenoeg alle strengen in de Frieselaan, Drentselaan, Vermeerweg, Frans Halsweg en Aelbert Cuypweg vertonen dusdanige schades dat ze aan vernieuwing toe zijn. Daarnaast biedt vervanging de mogelijkheid tot aanleg van gescheiden riolering. Daardoor kunnen we de openbare ruimte afkoppelen. We vervangen de oude riolering in combinatie met een reconstructie van de wegen ten noorden van de Gooiseweg (zie ook 2.12).2.42 Bypass riolering Nassaulaan - Prinses Christinalaan Berg en Dal
In het kader van het verminderen van wateroverlast in Nijmegen-Oost passen wij het rioolstelsel aan. Door een bypass te maken kan het regenwater naar de infiltratie bassin aan de Nassaulaan. Zie ook 2.13.2.43 Reconstructie Parallelweg Ubbergen
De riolering aan de Parallelweg ligt in particuliere tuinen en is slechte staat. We gaan de riolering verleggen naar openbaar terrein. Zie ook 2.14.2.44 Reconstructie Prins Hendrikstraat - Koningin Wilhelminastraat Ooij
Het riool is van 1964 en verkeerd in slechte staat. We hebben gekozen voor een volledige reconstructie van het riool. Redenen hiervoor zijn de ongelukkige ligging, weinig afschot (zelfs tegenschot), te hoge ligging en vele insteken/inlaten. We vervangen de oude riolering in combinatie met een reconstructie van de wegen. Zie ook 2.15.2.45 Vervangen M+E gemalen diverse locaties 2019
We vervangen de mechanische en elektrische onderdelen van diverse rioolgemalen. Dit gebeurt op basis van de leeftijd en onderhoudsstatus van de rioolgemalen.2.46 Vervangen riolering/ duiker Groesbeek (Breedeweg)
In 2018 is een rioolinspectie uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat het hemelwaterriool van de Bredeweg aan vernieuwing toe is. Onder de grond bestaat een ongewenste situatie door diversiteit aan materiaal en diameters van buizen. Met wegbeheer is overlegd om het geheel vanaf de Sint Anthoniusweg tot aan huisnummer 91 opnieuw in te richten. Zowel het hemelwaterriool als de weg vernieuwen wij.2.47 Relinen riolering Lijsterbesstraat en afkoppelen HWA Groesbeek (Breedeweg)
In 2018 is een rioolinspectie uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat het riool in de Lijsterbesstraat (Breedeweg) aan vernieuwing toe is. Het betreft het gedeelte vanaf de Kruksebaan tot en met het Hemeltje. De weg is nog in goede conditie. Het riool kan gerelined worden. Relinen is het vanuit de binnenkant vernieuwen van het riool.
Daarnaast stellen we voor om de verbinding tussen de riolering op het Hemeltje dicht te zetten. Kolken in de openbare ruimte willen we afkoppelen zodat water kan infiltreren in de bodem.2.48 Burgemeester Ottenhofstraat (Dries-Stekkenberg) Groesbeek
Het gaat om het riool tussen Dries-Stekkenberg en Burgemeester Ottenhofstraat/ Margrietstraat tot aan de Molenweg/Dorpsstraat. We stellen voor dit gedeelte af te koppelen, zodat het water kan infiltreren in de grond. Daarvoor willen we infiltratieriolen aanleggen en de bestaande riolering vervangen. Het stuk riolering tussen de Bosstraat en de Molenweg/Dorpsstraat kunnen we relinen (vanuit de binnenkant vernieuwen) in plaats van vervangen.2.49 Zevenheuvelenweg Groesbeek
We willen de Zevenheuvelenweg (van de Burgemeester Ottenhofstraat tot aan de Nieuweweg) afkoppelen, zodat het water kan infiltreren in de ondergrond. De bestaande riolering en putten gaan we relinen. De kolken koppelen wij af door middel van verticale infiltratieputten.2.50 Reconstructie Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat Groesbeek riolering (de Horst)
In de genoemde straten is de waterleiding de afgelopen jaren zeer regelmatig gesprongen. Als gevolg daarvan raakte de laatste keer ook de gasleiding lek. Vitens heeft het plan om de waterleiding in 2020 volledig te vervangen. Het huidige gemengde riool gaan we vervangen voor gescheiden riool. Zie ook 2.18.2.51 Wylerbergpark en Groot Berg en Dal
We gaan de hemelwaterafvoer afkoppelen van het Wylerbergpark. Dit werk bestaat uit het opheffen van de afvoerleiding van Groot Berg en Dal door het bos en het opheffen van de afvoerleiding van Wylerbergpark door het bos.2.52 Vervanging riool Esdoornstraat Beek
Op deze locatie vervangen wij het riool omdat deze slecht is. Tevens hebben wij aandacht voor de waterproblematiek in deze wijk. Het riool ligt nu onder de bomen en die verplaatsen wij naar het midden van de weg. In de aangepaste groenstrook planten wij nieuwe bomen. Omdat wij voor het vervangen van het riool de weg open breken, moeten we ook het straatwerk opnieuw leggen. In principe gebruiken we hiervoor bestaande materialen.Programma Onze buurt: overige
2.53/2.54/2.55 Sportaccommodaties en Tennisaccommodaties
Er is een meerjarig vervangingsschema gemaakt voor alle sportvelden en kleedkamers. We hebben een prognose gemaakt voor de komende jaren. Sportverenigingen moeten een aanvraag indienen voor een investeringsbijdrage.Reserves en voorzieningen
Bedragen x € 1.000
Nummer
Naam reserve
Stand
Mutaties 2019
Stand
Mutaties 2020
Stand
Mutaties 2021
Stand
Mutaties 2022
Stand
1-1-2019
Onttrekking
Toevoeging
31-12-2019
Onttrekking
Toevoeging
31-12-2020
Onttrekking
Toevoeging
31-12-2021
Onttrekking
Toevoeging
31-12-2022
1. Reserves
1.1. Algemene reserves
891400000
Algemene Reserve vrij aanwendbaar
12.302
-1.706
185
10.781
-527
162
10.415
-254
156
10.318
-11
155
10.462
891400010
Vaste Algemene reserve
17.220
-
-
17.220
-
-
17.220
-
-
17.220
-
-
17.220
899000000
Reserve rekeningresultaat
2.495
-624
-
1.871
-624
-
1.247
-624
-
624
-624
-
-
899000000
Saldo vorig dienstjaar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
899000000
Saldo huidig dienstjaar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Totaal 1.1. Algemene reserves
32.016
-2.329
185
29.871
-1.151
162
28.882
-878
156
28.161
-635
155
27.681
1.2. Bestemmingsreserves
-
-
-
821400000
Bestemmingsreserve exploitatietekort parkeergarage Dorpsstraat
316
-120
-
196
-120
-
76
-76
-
-
-
-
-
821400020
Reserve verv.investering parkeergarage Dorpsstraat
107
-
36
143
-
36
179
-
36
215
-
36
250
853000000
Bestemmingsreserve Onderhoud Gymzalen
249
-
36
285
-
36
321
-
36
357
-
36
393
853100010
Bestemmingsreserve Attributen sportcomplexen
219
-37
22
203
-
22
225
-
22
247
-
22
270
854000000
Bestemmingsreserve Aankoop kunstwerken
84
-
-
84
-
-
84
-
-
84
-
-
84
855000010
Bestemmingsreserve Natuur en Landschap
124
-
-
124
-
-
124
-
-
124
-
-
124
855000020
Bestemmingsreserve Groenblauwe diensten
1.657
-73
25
1.609
-73
24
1.561
-73
23
1.512
-73
23
1.462
866100000
Reserve jeugd en Wmo
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
867000000
Bestemmingsreserve Exploitatietekort Kulturhus den Ienloop
136
-16
-
120
-15
-
105
-45
-
59
-59
-
-
872000000
Bestemmingsreserve aanpak extreme wateroverlast
500
-500
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
882200000
Bestemmingsreserve egalisatiebijdrage O.D.R.N
40
-40
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
892200000
Bestemmingsreserve Lopende projecten (gelabeld)
646
-
20
666
-
20
686
-
20
706
-
20
726
896000000
Bestemmingsreserve Kapitaallasten
16.136
-740
779
16.175
-752
243
15.666
-758
235
15.143
-750
227
14.620
896000030
Bestemmingsreserve Opleidingen personeel
174
-
-
174
-
-
174
-
-
174
-
-
174
Totaal 1.2. Bestemmingsreserves
20.388
-1.526
918
19.780
-960
380
19.200
-952
372
18.621
-882
364
18.103
Totaal 1. Reserves
52.404
-3.855
1.102
49.651
-2.111
542
48.083
-1.829
528
46.782
-1.516
519
45.785
Bedragen x € 1.000
Nummer
Naam voorziening
Stand
Mutaties 2019
Stand
Mutaties 2020
Stand
Mutaties 2021
Stand
Mutaties 2022
Stand
1-1-2019
Onttrekking
Toevoeging
31-12-2019
Onttrekking
Toevoeging
31-12-2020
Onttrekking
Toevoeging
31-12-2021
Onttrekking
Toevoeging
31-12-2022
2. Voorzieningen
2.1. Voorzieningen t.b.v. verplichtingen e/o risico's
800100000
Voorziening Pens.verpl.vm wethouders
3.755
-
120
3.875
-
120
3.995
-
120
4.115
-
120
4.235
800100010
Voorziening Wachtgeldverpl.vm wethouders
264
-149
-
115
-106
-
9
-9
-
-
-
-
-
896000010
Voorziening (voormalig) personeel
197
-
-
197
-
-
197
-
-
197
-
-
197
Totaal 2.1. Voorzieningen t.b.v. verplichtingen e/o risico's
4.215
-149
120
4.187
-106
120
4.201
-9
120
4.312
-
120
4.432
2.2. Voorzieningen t.b.v. lastenegalisatie
850300000
Voorziening Onderhoud gemeentewerf
158
-12
24
170
-11
24
183
-20
24
187
-16
24
196
850600000
Voorziening Onderhoud gemeentehuis
438
-66
93
465
-98
93
459
-51
93
501
-250
93
343
800300000
Voorziening Onderhoud Trouwzaal (M)
17
-11
3
9
-1
3
11
-2
3
12
-0
3
15
821000000
Voorziening Onderhoud wegen
300
-1.503
1.343
140
-1.113
1.343
370
-370
1.343
1.343
-1.200
1.343
1.486
821010000
Voorziening Openbare Verlichting
10
-292
292
10
-295
292
7
-280
292
19
-290
292
21
853001000
Voorziening Onderhoud Heuvelland
31
-76
33
-12
-33
33
-13
-27
33
-7
-70
33
-44
853001010
Voorziening Onderhoud Biga
45
-12
3
36
-30
3
9
-62
3
-50
-12
3
-59
853001020
Voorziening Onderhoud Sporthal De Duffelt
191
-42
61
210
-9
61
262
-46
61
277
-29
61
308
853001030
Voorziening Onderhoud Dispel/Til (U)
16
-1
3
18
-2
3
19
-1
3
21
-1
3
23
853002000
Voorziening Onderhoud De Lubert
36
-11
30
55
-47
30
38
-12
30
56
-11
30
75
853010000
Voorziening onderhoud kunst en oorlogsmonumenten
48
-24
16
39
-11
16
44
-10
16
50
-28
16
38
854000010
Voorziening Onderhoud Waco-glider
17
-0
-
16
-0
-
16
-0
-
16
-0
-
16
854100010
Voorziening Onderhoud N.H. Kerk
0
-1
0
-0
-1
0
-1
-1
0
-1
-1
0
-2
854100020
Voorziening Onderhoud kasteelmuur
1
-1
0
1
-0
0
1
-0
0
1
-0
0
1
854100030
Voorziening Onderhoud trafo Wercheren
2
-0
-
1
-1
-
1
-0
-
1
-1
-
-1
855000000
Voorziening Onderhoud Aquaduct
14
-2
3
15
-2
3
17
-2
3
18
-2
3
20
856000000
Voorziening Recreatievoorzieningen (U)
12
-
-
12
-
-
12
-
-
12
-
-
12
858000010
Voorziening Speeltuinen
70
-75
69
64
-103
69
31
-90
69
10
-70
69
10
867000010
Voorziening Onderhoud De Mallemolen
256
-38
26
245
-120
26
150
-27
26
149
-54
26
121
867000020
Voorziening Onderhoud Kloosterstraat 7-9
24
-29
8
3
-15
8
-4
-19
8
-15
-26
8
-32
867000030
Voorziening Onderhoud De Ubburch
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
867000040
Voorziening Onderhoud Kulturhus den Ienloop
48
-12
20
56
-9
20
66
-79
20
7
-5
20
22
872400000
Voorziening Onderhoud gebouw begraafplaats Heselenberg
32
-0
7
38
-0
7
45
-2
7
50
-3
7
53
872400010
Voorziening Onderhoud Aula begraafplaats (M)
31
-1
-
30
-0
-
30
-0
-
30
-2
-
27
872400001
Voorziening Onderhoud begraafplaats (M)
76
-0
-
76
-0
-
76
-0
-
75
-0
-
75
872400020
Voorziening Onderhoud Drenkelingen begraafplaats (M)
4
-0
-
4
-0
-
4
-1
-
3
-0
-
3
872500000
Voorziening Afvalstoffen
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
872200000
Voorziening Riolering
1.324
-
319
1.643
-
400
2.043
-
522
2.566
-
686
3.251
Totaal 2.2. Voorzieningen t.b.v. lastenegalisatie
3.201
-2.208
2.354
3.346
-1.902
2.434
3.878
-1.104
2.557
5.331
-2.072
2.720
5.978
Totaal 2. Voorzieningen
7.416
-2.357
2.474
7.532
-2.008
2.554
8.079
-1.113
2.677
9.642
-2.072
2.840
10.410
Langlopende leningen
Bank
Oorspronkelijk
bedragJaar
laatste
aflossingLooptijd
(in jaar)Rente-
perc.Restant- bedrag
1-1-2019Opgenomen in loop van 2019
Rente
Aflossing
Restant- bedrag
31-12-2019NWB
€ 1.500.000
2028
25
4,945%
600.000
-
29.304
60.000
540.000
BNG 40.101876.00
€ 5.000.000
2031
25
4,275%
2.600.000
-
106.067
200.000
2.400.000
NWB
€ 6.000.000
2048
40
4,970%
4.500.000
-
219.790
150.000
4.350.000
BNG 40.99948.00
€ 2.700.000
2030
25
4,070%
1.296.000
-
48.484
108.000
1.188.000
BNG 40.102901.00
€ 2.000.000
2032
25
4,845%
1.100.000
-
50.895
80.000
1.020.000
BNG 40.88795.00
€ 907.560
2019
20
4,530%
45.378
-
17
45.378
-
NWB
€ 1.361.341
2026
25
4,790%
435.629
-
20.432
54.454
381.176
BNG 40.98091.00
€ 1.000.000
2028
25
4,610%
400.000
-
17.795
40.000
360.000
BNG 40.108124.00
€ 2.000.000
2023
10
2,110%
1.000.000
-
17.232
200.000
800.000
BNG 40.109992
€ 4.000.000
2025
10
0,878%
2.800.000
22.984
400.000
2.400.000
BNG 40.109993
€ 4.000.000
2035
20
1,537%
3.400.000
50.858
200.000
3.200.000
BNG 40.109994
€ 4.000.000
2055
40
1,940%
3.700.000
70.896
100.000
3.600.000
BNG 40.111613
€ 500.000
2032
15
0,920%
466.667
4.293
33.333
433.333
BNG 40.111909
€ 1.000.000
2033
15
1,040%
1.000.000
9.967
66.667
933.333
Nieuw af te sluiten
€ 4.000.000
2038
20
1,420%
4.000.000
56.800
200.000
3.800.000
Nieuw af te sluiten
€ 6.000.000
2039
20
1,420%
6.000.000
6.000.000
Nieuw af te sluiten
€ 6.000.000
2040
20
1,420%
Totaal
27.343.674
6.000.000
725.813
1.937.832
31.405.842
EMU-saldo
Het EMU-saldo is, macro-gezien, het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van de collectieve sector (Rijk, mede-overheden en sociale fondsen). Omdat de overheid in het verleden gedurende vele jaren meer geld heeft uitgegeven dan er binnenkwam, is er een schuld ontstaan. De schuld wordt uitgedrukt in een percentage van het BBP (Bruto Binnenlands Product) ofwel de schuldquote. Het BBP is een optelling van alles wat we met zijn allen in het Nederlands productieproces verdienen + geld uit indirecte belastingen (bijvoorbeeld BTW) -/- subsidies die de kostprijs van producten verlagen.
Vragenlijst
Centraal Bureau voor de Statistiek
Berekening EMU-saldo
Sector Overheidsfinanciën en consumentenprijzen
Gemeente Berg en Dal (1945)
Antwoordnummer 25000, 2490 XA Den Haag
Algemene gegevens:
Gemeentenaam:
Berg en Dal
Gemeentenummer:
1945
Jaar:
2019
Naam contactpersoon:
Telefoon:
E-mail:
Bestandsnaam:
EMU190061945.XLS
2018
2019
2020
Omschrijving
x € 1.000
x € 1.000
x € 1.000
raming
raming
raming
1
Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c)
-2.718
-2.749
-1.515
2
Afschrijvingen ten laste van de exploitatie
3.227
3.497
3.708
3
Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie
2.410
2.474
2.554
4
Investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd
6.919
7.298
6.359
5
Baten uit bijdragen van andere overheden, de Europese Unie en overigen, die niet op de exploitatie zijn verantwoord en niet al in mindering zijn gebracht bij post 4
6
Desinvesteringen in (im)materiële vaste activa:
Baten uit desinvesteringen in (im)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs), voor zover niet op exploitatie verantwoord
7
Aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken e.d. (alleen transacties met derden die niet op de exploitatie staan)
8
Baten bouwgrondexploitatie:
Baten voorzover transacties niet op exploitatie verantwoord
9
Lasten op balanspost Voorzieningen voorzover deze transacties
4.425
3.522
1.962
met derden betreffen
10
Lasten ivm transacties met derden, die niet via de onder post 1 genoemde exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves (inclusief fondsen en dergelijke) worden gebracht en die nog niet vallen onder één van bovenstaande posten
11
Verkoop van effecten:
a
Gaat u effecten verkopen? (ja/nee)
b
Zo ja wat is bij verkoop de verwachte boekwinst op de exploitatie?
Berekend EMU-saldo (1+2+3-4+5+6-7+8-9-10-11)
-8.425
-7.599
-3.574
Kader subsidies
Omschrijving
Bedrag kader
subsidie
1.
Subsidies op grond van deelverordening
a.
Sport
329.480
b.
Amateurkunst
105.986
c.
Ouderbonden
63.274
d.
Vrouwenverenigingen
1.500
e.
Volksfeesten
9.750
f.
EHBO en AED
16.755
g.
Jeugd- en jongerenwerk
16.600
h.
Wijkraden
3.750
i.
Buurtverenigingen
900
j.
Musea
49.000
k.
Groene leefruimte
8.020
l.
Muziekonderwijs
98.750
m.
Overige organisaties
5.970
totaal subsidies deelverordening
709.735
2.
Subsidie uit begrotingsposten
Kinderopvang Domino
119.300
Kinderopvang Humanitas
74.000
Peuterspeelzaalwerk Kion
54.900
Peuterspeelzaalwerk Partou Leuth
10.900
Montessori College Nijmegen (schoolmaatschappelijk werk)
31.276
HAVO Notre Dames (school maatschappelijk werk)
5.680
Gemeente Nijmegen bijdrage Groesbeekse leerlingen
26.139
Scholen voor basisonderwijs
7.200
Zwem- en waterpolovereniging Groesbeek
21.500
Basten run
500
St. MTB Gelderland Zuid
500
St. Zevenheuvelenloop
3.000
Stichting Muzida
1.650
Stichting concertserie Beek
1.130
Stichting Kakatoe Leuth (Polderpop)
1.145
St. Kunstcommissie Millingen a.d. Rijn
2.500
St. filmarchief Groesbeek
1.850
Gemeentelijke monumenten
58.500
Provinciale gemeentelijke monumenten
42.000
Molens
14.000
Vereniging voor Behoud Dorpsgezichten
500
Stg Monument en landschap
1.179
Heemkundekring De Duffelt Millingen
330
Stichting Heemkunde Berg en Dal
330
Stichting Van Ploeg tot Heiliglandstichting (heemkunde)
330
Heemkunde Groesbeek
330
Openbare bibliotheek
656.258
Lokale omroep
25.000
Onderhoud speeltuin Kros
3.857
St. Berg en Dals bloei burgerparticipatie
217
Platform Leuth Actief
1.600
Stichting Behoud Dierenweide
1.250
St. Gemeenschapshuis 't Zaaltje
2.500
SWOM (St. Welzijn Ouderen Mill.a.d.R)
50.000
St. Mentorschap Midden Gelderland (Millingen)
93
St. Mentorschap Oost Nederland Gelderland (Groesbeek)
296
Seniorenraad Groesbeek
4.000
Wmo adviesgroep
3.500
Wmo adviesraad
3.500
St. tot expl. Parochiehuis de Horst Step/dorpshuis Slenk
3.403
St. Vluchtelingenwerk Oost Nederland (Groesbeek)
86.498
Steunpunt trefpunt de meent
9.700
Cooperatie verloskundigen Nijmegen eo (Millingen)
12.000
Werkgroep Milieubeheer Groesbeek
1.000
Forte Welzijn
683.476
totaal subsidies uit begrotingsposten
2.028.817
3.
Totaal
2.738.552
Formatie
Organisatie-eenheid
Formatie
Aantal personen
Loonsom
2018
2019
2018
2019
2018
2019
Bestuur
Raad
23
23
317.684
316.090
B&W
5
5
464.651
507.016
Griffie
1,50
1,50
2
2
135.303
148.128
Uitkering gepens. weth.
29
31
179.712
291.253
Subtotaal bestuur
1,50
1,50
59
61
1.097.350
1.262.487
Personeel
Directie
1,67
1,67
2
2
238.970
249.500
Generatiepact
3,26
2,22
0
0
180.141
82.954
Beleid
30,35
32,01
35
36
2.383.837
2.625.943
Bedrijfsvoering
31,20
33,57
37
41
2.220.425
2.563.736
Dienstverlening
37,16
37,37
44
44
2.261.334
2.375.351
Openbare Ruimte
31,85
31,65
32
32
1.984.721
2.031.874
Sportaccommodaties
7,00
6,83
8
9
362.594
367.219
Sociale zaken
38,41
40,64
37
43
2.603.461
2.918.934
Subtotaal personeel
180,90
185,96
195
207
12.235.482
13.215.511
Flexibele schil
4,50
2,38
287.777
197.217
Bovenformatief
-
-
Inkomsten bovenformatief
-
-
Gedetacheerd
2
0
70.097
-
Inkomsten gedetacheerd
-41.885
-
Subtotaal flexibele formatie
4,50
2,38
2
0
315.990
197.217
Overigen
Ambtenaren burgerlijke stand
12.000
17.000
Flexibel belonen
20.000
20.000
Stagiaires/cafetariamodel/BHV
35.000
35.000
Wachtgelders personeel
6
6
92.396
74.119
Inhuur
406.000
416.000
Subtotaal overigen
0,00
0,00
6
6
565.396
562.119
Totale loonsom
186,90
189,84
262
274
14.214.217
15.237.334
Toelichting financiële begrippen
Begrip
Omschrijving
Activeren
Als iets langere tijd mee gaat en een bepaalde waarde heeft wordt het gezien als een langlopende bezitting op de balans (langer dan 1 jaar). We moeten het dan activeren. We activeren volgens de verwachte levensduur (afschrijvingstermijn.)
Afschrijvingen
Omdat bedrijfsmiddelen meerdere jaren mee gaan moeten de aanschafkosten over meerdere jaren verspreid worden. Dit noemen we afschrijven. Van te voren zijn voor deze middelen afschrijvingstermijnen vastgelegd. Dit geeft aan in hoeveel jaar we een bedrijfsmiddel afschrijven.
Algemene uitkering
Iedere gemeente krijgt een geldbedrag van het Rijk uit het Gemeentefonds. Dit is de algemene uitkering. De gemeente mag zelf bepalen waar ze het geld aan uitgeeft.
Algemene reserve
Het vrij besteedbare eigen vermogen van de gemeente. Dit vormt een buffer voor financiële tegenvallers.
Baten en lasten
Baten zijn inkomsten. Lasten zijn uitgaven. Het gaat hier om de inkomsten en uitgaven van het jaar waarin het product gebruikt wordt. Als het geld in een ander jaar ontvangen of betaald wordt, dan wordt het bedrag bij het jaar van gebruik gerekend.
BCF
Afkorting voor BTW-Compensatiefonds. Gemeenten kunnen een deel van de BTW die zij betaald hebben terugvragen. Het Rijk betaalt dit geld aan de gemeente uit het BTW-Compensatiefonds.
Bedrijfsvoering
De wijze waarop de gemeente is georganiseerd en wordt aangestuurd.
Begroting
Een overzicht van alle verwachte inkomsten en uitgaven van een (toekomstig) jaar.
Begrotingswijziging
Een besluit van de Raad om de vastgestelde begroting te veranderen.
Beleidsindicatoren
Niet-financiële informatie om makkelijk een inschatting te maken van de resultaten van de beleidskeuzes.
Bestemmingsreserve
Wanneer al bekend is waarvoor een reserve wordt gebruikt, spreken we van een bestemmingsreserve.
Boekwaarde
De daadwerkelijke waarde van de bedragen die op de balans zijn opgenomen.
Dividend
Winstuitkering van een onderneming aan haar aandeelhouders.
Doeluitkering
De gemeente krijgt een geldbedrag van het Rijk. De gemeente moet dit geld gebruiken voor taken die bepaald zijn door het Rijk.
Dotatie
Ander woord voor toevoeging. Gebruiken we meestal als we het hebben over de toevoeging aan een voorziening.
Eigen vermogen
Alle bezittingen zonder de schulden.
EMU-saldo
Het verschil tussen inkomsten en uitgaven.
Exploitatie
Overzicht van lasten en baten van een project of een gemeentelijke dienst.
Financiering
Het beleid van de gemeente over geld en de risico's die hierbij horen.
Gemeentebrede aspecten
Sommige onderwerpen staan in een aparte paragraaf. Deze onderwerpen horen niet specifiek bij één programma. De onderwerpen zijn: Risico's en weerstandsvermogen, financiering, lokale heffingen, verbonden partijen, onderhoud van kapitaalgoederen, grondbeleid.
Gemeentefonds
Iedere gemeente krijgt geld van het Rijk. Dit geld wordt betaald uit een spaarpot die het gemeentefonds genoemd wordt.
Grondbeleid
Een middel om ruimtelijke doelstellingen op het gebied van volkshuisvesting, lokale economie, natuur en groen, infrastructuur en maatschappelijke voorzieningen uit te voeren.
Incidenteel geld
Geld dat bestemd is voor één jaar.
Index
Het aanpassen van de geldbedrag aan de inflatie zodat het reële bedrag gelijk blijft.
Inflatie
Stijging van het algemene prijspeil in de economie
Investeringsplan
Een overzicht van de geplande investeringen. Investeringen zijn uitgaven om kapitaalgoederen aan te schaffen.
ISV
Afkorting voor Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing. Gemeenten kunnen één keer in de vijf jaar geld vragen om de plaatselijke omgeving te verbeteren. Zoals verbeteringen voor wonen, ruimte en milieu.
Kapitaalgoederen
Wegen, bruggen, kades/steigers, riolering, water, groen, gebouwen, materieel, verkeersregelinstallaties, openbare verlichting, machines en apparaten in eigendom van de gemeente.
Leges
Een betaling aan de gemeente voor het afnemen van een gemeentelijke dienst of product
Liquiditeit
Geeft aan of een bedrijf aan zijn lopende betalingsverplichting kan voldoen.
Lokale heffingen
Belastingen die aan de gemeente betaald moeten worden. Bijvoorbeeld: afvalstoffenheffing, rioolheffing, toeristenbelasting.
Prognose
Voorspelling van een te verwachten resultaat of vermoedelijke uitkomst.
Programma
Verzameling van beleidsterreinen waarbinnen te bereiken doelen, resultaten en te verrichten activiteiten in samenhang met de kosten en opbrengsten zijn geformuleerd.
Reserve
Reserves zijn een onderdeel van het eigen vermogen. Reserves zijn vrij te besteden. Dit wil zeggen dat tot het moment van besteding er voor gekozen kan worden om de reserve op te heffen en in te zetten voor een ander doel.
Resultaat
Het verschil tussen baten en lasten
Retributie
Een belasting betalen aan de gemeente voor een dienst die zij voor inwoners uitvoeren. Bijvoorbeeld het aanvragen van een paspoort.
Risico register
Lijst met alle bekende risico's. Ook staat daar in wat de kans is dat deze risico's optreden, de oorzaak, de gevolgen en de beheersmaatregel.
Risico's en weerstandsvermogen
Risico: de kans op een financiële tegenslag. Weerstandsvermogen: de mate waarin de gemeente onverwachte kosten op kan vangen, zonder dat dit gevolgen heeft voor de taken van de gemeente.
Schuldquote
Dit cijfer geeft inzicht in het niveau van de gemeentelijke schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen.
Structureel geld
Geld dat bestemd is voor meerdere jaren.
Subsidieplafond
Overzicht van het maximale aan subsidies die het College wil verstrekken na akkoord van de Gemeenteraad.
Overhead
Indirecte kosten gericht op sturing en ondersteuning van de gemeentelijke organisatie.
Treasury
Beheren van het geld van de gemeente.
Vaste activa
Bezittingen waarvan het benodigde vermogen voor langer dan een jaar is vastgelegd (bijv. gebouwen).
Verordening
Een document met vastgelegde regels.
Vlottende activa
Bezittingen waarvan het benodigde vermogen voor korter dan een jaar is vastgelegd.
Voorzieningen
Een boekhoudkundige rekening waar periodiek geld op wordt gezet om dit in de toekomst te gebruiken voor het doel waarvoor de voorziening is opgezet. Bijvoorbeeld voor groot onderhoud aan gebouwen.
Vordering
Iets opeisen van iets of iemand.
Vreemd Vermogen
Alle verplichtingen en schulden.
Weerstandscapaciteit
De middelen en mogelijkheden waarover we beschikken om niet begrote kosten op te vangen.
Weerstandsvermogen
Een cijfer wat aangeeft in hoeverre een organisatie eventuele risico's financieel op kan vangen.
Toelichting afkortingen
Afkorting
Omschrijving
3 O’s
Onvoorzien, Onvermijdelijk (of Onontkoombaar), Onuitstelbaar
3 D's
3 decentralisaties: van AWBZ naar Wmo, jeugdzorg en Participatiewet
Abw
Algemene bijstandswet
AED
Automatische Externe Defibrillator
AH
AfvalstoffenHeffing
AMK
Advies- en Meldpunt Kindermishandeling
AMvB
Algemene Maatregel van Bestuur
AOW
Algemene OuderdomsWet
APPA
Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers
APV
Algemene Plaatselijke Verordening
ARN
Afvalverwerking Regio Nijmegen
AVG
Algemene Verordening Gegevensbescherming
Awb
Algemene wet bestuursrecht
AWBZ
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
B&W
Burgemeester en Wethouders
BAG
Basisregistratie Adressen en Gebouwen
BBP
Bruto Binnenlands Product
BBV
Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten
BBZ
Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen
BCF
BTW CompensatieFonds
BGO
Bijzonder Georganiseerd Overleg
BGT
Basisregistratie Grootschalige Topografie
BHBD
Samenwerkingsverband Beuningen, Heumen, Berg en Dal
BIBOB
Wet Bevordering Integriteits Beoordelingen door Openbaar Bestuur
BIZ
Bedrijven Investerings Zone
BL
(afdeling) Beleid
BMO
(afdeling) Bestuur en Management Ondersteuning
BNG
Bank Nederlandse Gemeenten
BNP
Bruto Nationaal Product
BOA
Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar
BOR
Bijzondere OndernemingsRaad
BOR
Bestuurlijk Overleg Regiogemeenten
BOV
Bestuurlijke Overeenkomsten Verstedelijking
BRN
Begrotingsrichtlijnen Regio Nijmegen
BRK
Basisregistratie Karakter
BTW
Belasting Toegevoegde Waarde
BV
(afdeling) Bedrijfsvoering
BVO DRAN
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen
CAO
Collectieve ArbeidsOvereenkomst
CAZ
Collectieve Aanvullende Ziektekostenregeling
CCB
Contact Centrum Berg en Dal
CER
(Regeling) Compensatie eigen risico
CISO
Chief Information Security Officer
CJG
Centrum Jeugd en Gezin
COELO
Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheid
CPB
Centraal PlanBureau
CWI
Centrum voor Werk en Inkomen
Daeb
Diensten van algemeen economisch belang
DAR
Dienst Afvalstoffen en Reiniging
DIV
Documentaire Informatie Voorziening
DNB
De Nederlandse Bank
DV
(afdeling) Dienstverlening
DVO
DienstVerleningsOvereenkomst
ECB
Europese Centrale Bank
EMU
Economische en Monetaire Unie
ESF
Europees Sociaal Fonds
EZ
Economische Zaken
FG
Functionaris Gegevensbeheer
FLO
Functioneel Leeftijds Ontslag
FMP
Financieel MeerjarenPerspectief
FPU
Flexibele Pensioen Uitkering
Fte
Fulltime equivalent
GBA
Gemeentelijke Basis Administratie
GBS
Gebouw Beheers Systeem
GGD
Gemeentelijke GezondheidsDienst
GNN
Gelders NatuurNetwerk
GO
Georganiseerd Overleg
GO
Gemeenschappelijk Orgaan
GOA
Gemeentelijk Onderwijs Achterstandsbeleid
GR
Gemeenschappelijk Regeling
GREX
Grondexploitatie
GRP
Gemeentelijk RioleringsPlan
GS
Gedeputeerde Staten
GW
Gemeentewet
HALT
Het ALTernatief : Preventie en bestrijding van jeugdcriminaliteit
HRM
Human Resource Management
HR21
functiewaarderingssysteem voor gemeenten
I&A
Informatisering & Automatisering
I/D-baan
Instroom-/Doorstroombaan
IBA
Individuele Behandeling van Afvalwater
IBO
Instituut Bijzonder Onderzoek
IBOR
Integraal Beheer Openbare Ruimte
ICT
Informatie- en Communicatie technologie
IEGG
In Exploitatie Genomen Gronden
IND
Immigratie- en Naturalisatiedienst
IOAW
Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze werknemers
IOAZ
Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen
IRvN
ICT Rijk van Nijmegen
ISO
Information Security Officer
IV3
Informatie Voor Derden
IZA
Instituut Zorgverzekering Ambtenaren
JGZ
Jeugd Gezondheidszorg
KAB
KABinet
KAN
Knooppunt Arnhem Nijmegen
KCA
Klein Chemisch Afval
KCS
Klant Contact Systeem
Kl
KapitaalLasten
KRW
Kader Richtlijn Water
KTO
Klant Tevredenheid Onderzoek
KvK
Kamer van Koophandel
KVO
Keurmerk Veilig Ondernemen
LOGA
Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden
LOP
Landschaps Ontwikkelings Plan
M+E gemalen
Mechanische en elektrische gemalen
MARN
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
MIP
Meerjaren InvesteringsPlan
MGR
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
MJR
Meerjarig
MKB
Midden- en kleinbedrijf
MPG
Meerjaren Prognose Grondexploitaties
MUG
Millingen – Ubbergen – Groesbeek
N
Nadelig
NCW
Netto Centrale Waarde
NIEGG
Niet In Exploitatie Genomen Gronden
NIM
Nijmeegs Instituut voor Maatschappelijk werk
NUP-bouwstenen
Nationaal UitvoeringsProgramma dienstverlening en e-overheid
OBGZ
Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid
ODRN
OmgevingsDienst Regio Nijmegen
OGGZ
Openbare Geestelijke GezondheidsZorg
OM
Openbaar Ministerie
OPR
(afdeling) Openbare ruimte
OR
Ondernemingsraad
OZB
Onroerend Zaak Belasting
P&C
Planning & Control
P&O
Personeel & Organisatie
Pfo
Portefeuillehouderoverleg
PGB
Persoonsgebonden Budget
PM
Pro Memorie
PW
Participatiewet
RBT-KAN
Regionaal Bureau voor Toerisme – Knooppunt Arnhem Nijmegen
RDW
RijksDienst voor Wegverkeer
RGV
RecreatieGebieden op de Veluwe
RH
Rioolheffing
RIE
Risico Inventarisatie en Evaluatie
RIO
Regionaal Indicatie Orgaan
RO
(wet) Ruimtelijke Ordening
ROA
Regeling Opvang Asielzoekers
ROB
Regionaal OndersteuningsBureau
RPB
Regionaal Programma Bedrijventerrein
RUD
Regionale uitvoeringsdiensten
SAN
Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer
SEV
Sociaal Economische Versterking
Sisa
Single information single audit
SMV
Sociaal Maatschappelijke Visie
STER
Stichting Toerisme En Recreatie
SVB
Sociale Verzekerings Bank
SZ
(afdeling) Sociale Zaken
SW
Sociale Werkvoorziening
SWG
Stichting Welzijn Groesbeek
TOP
Toeristisch Opstap Punt
TOD
Tijdelijke Opslag Depot
UWV
Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen
V
Voordelig
VBT
Veluws Bureau voor Toerisme
VCP
VerkeersCirculatiePlan
VJN
VoorJaarsNota
VNG
Vereniging Nederlandse Gemeenten
VPB
Vennootschapsbelasting
VRGZ
VeiligheidsRegio Gelderland-Zuid
VTH
Vergunningen, Toezicht en Handhaving
VTU
Voorbereiding Toezicht en Uitvoering
VVE
Voor- en Vroegschoolse Educatie
WABO
Wet Algemene Bepaling omgevingsrecht
WEB
Wet Educatie en Beroepsonderwijs
Wet Arhi
Wet Algemene regels herindeling
Wet BUIG
Wet Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening aan Gemeenten
Wet FIDO
Wet Financiering Decentrale Overheden
WI
Wet Inburgering
WIJ
Wet Investeren in Jongeren
WIW
Wet Inschakeling Werkzoekenden
Wmo
Wet maatschappelijke ondersteuning
WNO
Werkvoorzieningsschap Nijmegen en Omstreken
WNV
Werk naar Vermogen
WOR
Wet op de Ondernemingsraden
WOZ
Waardering Onroerende Zaken
WRS
WABO Registratie Systeem
WSW
Wet Sociale Werkvoorziening
Wtcg
Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
WTW
Water Terug Winning
WVG
Wet Voorzieningen Gehandicapten
WWB
Wet Werk en Bijstand
WWNV
Wet Werk Naar Vermogen
ZLTO
Zuidelijke Land en Tuinbouw Organisatie
ZZP
Zelfstandigen Zonder Personeel