Verbonden partijen
Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Algemeen bestuur
Deelnemers
Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Geldermalsen, Heumen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nijmegen, Tiel, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Openbaar en gemeentelijk belang
De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid.
Visie
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid opereert in een samenleving die zich kenmerkt door snelle technologische en infrastructurele ontwikkelingen, een toenemende invloed van de media, individualisering, economische en demografische veranderingen en groter wordende veiligheidsrisico's. De veiligheidsregio signaleert deze maatschappelijke ontwikkelingen, speelt hier alert en proactief op in en stemt haar beleid en taakuitvoering hierop af.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid zorgt voor een snelle en goede geneeskundige hulpverlening en brandweerzorg aan de inwoners van de regio.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is leidend op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Zij neemt initiatief en zorgt voor coördinatie tussen gemeenten en alle betrokken organisaties op dit gebied. Zij levert meerwaarde door kwalitatief goede producten, bindend vermogen, betrouwbaarheid en een open communicatie.
Door opleiding, oefening en training, maar ook door het vergroten van het lerend vermogen en professionalisering van de informatievoorziening, zorgt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid voor een optimale voorbereiding op grootschalige incidenten, rampen en crises.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is een expert in het inschatten van veiligheidsrisico's en het voorkomen van onveilige situaties. Deze rol vervult zij via een krachtig netwerk, een proactieve en alerte houding en gevraagde en ongevraagde adviezen van hoogwaardig niveau.
Een focus op vernieuwen, verbeteren en professionele ontwikkeling maakt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid tot een vanzelfsprekende en leidende partner in veiligheid.
Beleidsvoornemens
Overkoepelend voor alle ambities voor de komende vier jaar is het begrip ‘integraliteit’: het vinden van samenhang en bundelen van krachten binnen en buiten de organisatie
Het beleidsplan is opgebouwd volgens een aantal regionale en landelijke ontwikkelingen die zijn geclusterd tot vier thema’s: informatiemanagement, communicatie, risicogerichtheid en zelfredzaamheid en burgerparticipatie.
Tevens richt het beleidsplan de aandacht op de belangrijkste risico’s in Gelderland-Zuid die zijn genoemd in het regionaal risicoprofiel. Deze zijn in het beleidsplan weggezet als jaarthema’s. Doel van een jaarthema is om een belangrijk risico in de volle breedte te bekijken en te onderzoeken.Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
-1.974
-2.132
-2.145
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
5,75%
5,75%
Resultaat
-1.379
Omvang eigen vermogen
5.732
4.030
Omvang vreemd vermogen
75.301
66.214
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2017.
Ontwikkelingen
De programmabegroting 2017 van de VRGZ is opgesteld volgens de indeling van het Regionaal Beleidsplan 2016-2019. In dit plan zijn de bestuurlijke ambities voor de komende jaren verwoord. Eens in de 4 jaar stelt de Veiligheidsregio zo'n regionaal beleidsplan vast, met betrokkenheid van alle relevante partners. In 2019 zal worden gewerkt aan de totstandkoming van het Regionaal Beleidsplan 2020-2023.
Risico's
Over 2017 heeft VRGZ een negatieve exploitatieresultaat dat ten laste moet komen van de algemene reserve van VRGZ, waardoor de algemene reserve fors onder de bestuurlijk afgesproken normwaarde (5% van de omzet) komt te liggen. Hierdoor is de algemene reserve C&R (Crisisbeheersing en Rampenplan) nu ook onvoldoende op peil om daarmee de gewogen risico's volledig af te dekken. In het uiterste geval staan gemeenten garant voor het restant. Voor ons betekent dit theoretisch een risico van maximaal € 122.962.
Verbonden partijen
Dar N.V.
Dar N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Algemene vergadering aandeelhouders
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Verwerking van afval in de regio Nijmegen.
Visie
Samen met andere regiogemeenten is er nu een intensieve samenwerking op het gebied van afvalbeheer. Het is de bedoeling de komende jaren het afvalbeheer verder te verduurzamen en schaalvoordelen te realiseren.
Beleidsvoornemens
De bekende slogan is: “Dar, en ‘t is weer fris!” Fris is de kernboodschap van de visie, `Dar houdt de regio fris´. Fris is immers ambitieus en zegt meer dan ‘schoon’. Wij vinden die bredere visie noodzakelijk. Fris staat ook voor duurzaam ondernemen. Het staat voor intensieve betrokkenheid van medewerkers, partners en burgers bij alles dat wij doen. Fris betekent dat de regio uitstekende dienstverlening krijgt en dat iedereen begrijpt hoe hij of zij daar een directe rol in speelt. Fris betekent niets minder dan op weg zijn naar de schoonste regio van Nederland.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
65
30
30
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
6.234 aandelen (5,67%)
6.234 aandelen (5,67%)
Resultaat
201
Omvang eigen vermogen
14.042
13.094
Omvang vreemd vermogen
11.896
13.186
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2017
Ontwikkelingen
Door de bundeling van kennis van de uitvoering en afvalbeleid bij DAR versterken we de regionale afvalsamenwerking. Dit geeft een impuls aan het afvalbeleid. Het wordt eenvoudiger om de ambities en gewenste innovaties rondom duurzaam afvalbeheer te realiseren. Innovatie vraagt immers kennis, kennis vraagt schaalgrootte. Een gezamenlijke aanpak kan, mits goed uitgevoerd, ook op een efficiëntere manier gebeuren. Door de grotere schaal (gemeente Nijmegen zorgt voor een verdubbeling van de schaalgrootte) kunnen meer financiële en kwaliteitsvoordelen behaald worden. Ook zijn er synergievoordelen te behalen bij de inzameling. De inzamelroute hoeft immers niet op te houden bij een gemeentegrens.
Voor sommige afvalstromen is er echter eerst wel een zekere harmonisatie nodig in de inzamelmethodiek. Zo is een synergievoordeel behaald bij een regionale infrastructuur van milieustraten. Als aandeelhouder is de gemeente verbonden aan één partij. Dit geeft meer stabiliteit in de begroting en in de communicatie naar de burger. Een nadeel van het aansluiten bij een regionaal afvalbedrijf is een verlies van marktwerking. De regiogemeenten hebben vooraf daarom de eis van marktconforme tarieven neergelegd. De marktconformiteit is gewaarborgd door van DAR een hybride organisatie te maken die met een bepaalde basis aan capaciteit en know how de inzamelactiviteiten rond restafval, gft, plastic+ en papier indien mogelijk aan de markt overlaat. Jaarlijks verantwoord Dar de mate waarin de activiteiten aan de markt worden overgelaten. Dit betekent dat gemeenten de zekerheid hebben dat bij een imperfecte markt de tarieven niet onverwacht zullen stijgen. DAR functioneert immers als tariefplafond. Aan de onderkant kunnen gemeenten binnen de toekomstige DAR wel profiteren van de (incidentele) marktvoordelen zolang deze wel functioneert. Het inzetten van DAR als gezamenlijk regiebedrijf c.q. hybride organisatie geeft regiogemeenten een gezamenlijk instrument in handen om de regionale afvalsamenwerking te intensiveren. Daarmee worden op een meer gestructureerde manier synergie- en efficiencyvoordelen gerealiseerd. Hierbij wordt ook gedacht aan voordelen op andere gebieden zoals sociale werkgelegenheid. Inmiddels voert DAR ook IBOR (Integraal Beheer Openbare Ruimte) -taken uit; in combinatie met inzet van medewerkers van het Werkbedrijf.Risico's
Dar wordt hoofdzakelijk gefinancierd via langlopende leningen met de gemeente Nijmegen en de gemeenten geven voorschotten gedurende het jaar. Bij eventuele kortlopende tekorten heeft Dar een kredietfaciliteit bij de ING bank.
De realisatie van een gepland regionaal textielsorteerbedrijf gaat niet door. De sterk schommelende marktontwikkelingen in de textielmarkt maken de ontwikkeling van een dergelijke onderneming een te risicovolle onderneming.Verbonden partijen
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S.Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde in Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Deelnemers
Gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens
Openbaar en gemeentelijk belang
Het voorzien in schoon en veilig drinkwater.
Visie
Vitens wil water voor mensen laten werken.
Door te zorgen voor een voortreffelijke dienstverlening, handige producten en diensten en betrouwbare informatieverstrekking. Daarom zoekt Vitens voortdurend naar verbeteringen. Waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. De klant, het milieu, de economie en de maatschappij. Daarom gaat Vitens de dialoog aan over de rol van drinkwater, over thema’s als duurzaamheid en innovatie, zowel nationaal als internationaal.Waardevol water voor nu en in de toekomst. Dat is hun missie.
Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich ook actief in om onze kostbare drinkwaterbronnen te beschermen.
Beleidsvoornemens
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
44
32
32
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
13.352 gewone aandelen (0,23%)
13.352 gewone aandelen (0,23%)
Resultaat
64.000
Omvang eigen vermogen
489.100
533.700
Omvang vreemd vermogen
1.249.200
1.194.399
Toelichting
Financieel resultaat en omvang eigen- en vreemd vermogen op basis van jaarverantwoording 2017.
Ontwikkelingen
Vitens wil vooruitlopen op de volgende ontwikkelingen:
- toenemende mate transparantie en verantwoording richting burgers en gemeenten;
- zichtbaar maken hoe de kwaliteit van drinkwater hoog wordt gehouden;
- uitspraak doen in het debat over bescherming waterbronnen;
- leveren van hoge flexibiliteit en service;
- meer online-dienstverlening.Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden partijen
Leisurelands
Leisurelands
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
Deelnemers
22 Gemeenten en een gemeenschappelijke regeling met recreatiegebieden in Gelderland en Noord Limburg.
Openbaar en gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
Visie
Leisurelands heeft de ambitie om in een sterk veranderende wereld en markt verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en toonaangevender recreatiebedrijf. Dat vraagt om een bij de tijd passend aanbod dat afgestemd is op de wensen en eisen van gasten (bezoekers, organisaties) en de op de gebieden gevestigde leisure ondernemers. Daartoe zal het productaanbod kwalitatief en kwantitatief verder worden verbreed en uitgebreid.
Beleidsvoornemens
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
0
0
0
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
3.098 aandelen (1,57%)
3.098 aandelen (1,57%)
Resultaat
1.277
Omvang eigen vermogen
56.279
57.556
Omvang vreemd vermogen
20.195
21.679
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2017.
De gemeente Berg en Dal verstrekt geen subsidie aan deze verbonden partij en Leisurelands keert geen dividend uit.Ontwikkelingen
De kans op maatschappelijk rendement kan worden vergroot als de recreatieplassen van Leisurelands door meer inwoners worden bezocht. Ondermeer door het laagdrempelig houden van deze recreatievoorzieningen. Bij het Wylermeer staat dit onder druk door de terugkerende algen-problematiek.
Risico's
Geen gegevens bekend
Verbonden partijen
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Dagelijks Bestuur & Algemeen Bestuur
Deelnemers
10 gemeenten in de regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De MARN is een samenwerking tussen een tiental gemeenten in de regio Nijmegen. Deze samenwerking richt zich op het brede terrein van milieu.
Door de regionalisering van de Dar en de komst van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het (regionale) belang van MARN op het gebied van projecten voor afval en milieu afgenomen.
MARN heeft als gemeenschappelijke regeling nog wel een belangrijke rol om met de regiogemeenten onze belangen in de ARN te behartigen.Visie
De Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen, afgekort MARN, is een samenwerkingsverband van tien gemeenten in de regio Nijmegen. De MARN ondersteunt de deelnemende gemeenten bij de bescherming van het milieu op de onderwerpen afval, bodem, externe veiligheid, klimaat en energie.
Beleidsvoornemens
MARN heeft zelfstandig geen beleidsvoornemens. In ieder geval wordt uitvoering gegeven aan het aandeelhouderschap van ARN BV. Daarnaast wordt naar wens samenwerking tussen de regiogemeenten gefaciliteerd op de verschillende beleidsterreinen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
52
48
52
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
10,33%
10,33%
Resultaat
11.007
Omvang eigen vermogen
517
11.073
Omvang vreemd vermogen
2.000
2.000
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2017.
Ontwikkelingen
De gemeente Berg en Dal maakt samen met 7 regiogemeenten deel uit van de gemeenschappelijke regeling MARN. De MARN is medeaandeelhouder van de afvalenergiecentrale ARN BV te Weurt. Daar wordt het huishoudelijke restafval uit de regio verbrand. Dit levert stroom en warmte op. Ook wordt het huishoudelijk GFT afval bij ARN vergist en gecomposteerd, dit levert biogas, CO2 en compost op.
Naast aandeelhouder is de MARN ook klant van ARN B.V. en heeft in die zin een "afval-aanleveringsovereenkomst" met ARN. In 2015 is door MARN besloten deze overeenkomst met 5 jaar te verlengen, waarbij afgesproken is dat de in 2010 bedongen korting van 25,71% op het verwerkingstarief wordt voortgezet én aanvullend vanaf 2021 een korting van 6% op het tarief zal worden toegepast.
Bovendien is de ARN gevraagd meer inzicht te geven in onder andere de tariefopbouw. De geboden korting beschouwen we dan ook als een minimum en de discussie over het tarief zullen we blijven voeren.
Als afvalverwerker is ARN bezig met de ontwikkeling van een milieuvriendelijke verwerkingsmethode van incontinentiemateriaal.
Met de komst van Dar en ODRN is de personele capaciteit van de gemeenschappelijke regeling gereduceerd, de organisatie is omgebouwd naar een netwerkorganisatie waarbij de deelnemers in onderling overleg capaciteit leveren. De secretariële en administratieve taken zijn uitbesteed aan Dar.Risico's
De risico’s van de MARN zijn beperkt. Het Algemeen Bestuur heeft in de notitie Weerstandsvermogen bepaald dat voor de afdekking van de risico’s de begrotingspost Onvoorzien voldoende is. Daarnaast is MARN aandeelhouder in ARN B.V.. Zij heeft één lening (in verband met grondverkoop) en geen garanties meer uitstaan naar ARN B.V.. De lening is afgedekt met een eerste recht van hypotheek. Tevens heeft MARN met ARN B.V. een vast tarief met indexering voor het door de deelnemers in de MARN aangeleverde afval. Het risico dat MARN loopt bedraagt ten hoogste de waarde van de aandelen die MARN heeft in ARN B.V. . Deze zijn gewaardeerd op verkrijgingsprijs en wel voor een waarde van € 1.701.675. Verder wordt verwezen naar de paragraaf verbonden partijen.
Door het Algemeen Bestuur is in juni 2014 besloten dat de MARN geen weerstandsvermogen dient aan te houden anders dan de € 10.000 Post onvoorzien uit de begroting.
Indien de Algemene reserve onvoldoende is om in een bepaald jaar tekorten op te vangen, die voortvloeien uit de rekening en er geen andere dekking kan worden gevonden, wordt het bepaalde in de tekst van de gemeenschappelijke regeling MARN artikel 28 van toepassing. Daarin is bepaald dat de gemeenten naar rato van het inwonertal dienen bij te dragen in tekorten van de MARN.
In onze begroting houden we rekening met € 0.