Verbonden Partijen
Omgevingsdienst Rijk van Nijmegen
Omgevingsdienst Rijk van Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid algemeen bestuur/Lid dagelijks bestuur
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen, Berg en Dal en provincie Gelderland
Openbaar en gemeentelijk belang
De ODRN behartigt de belangen van de deelnemers op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht.
Het doel van de vorming van de ODRN is het bereiken van een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en door bundeling van deze taken de efficiency te verbeteren.
Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht (verplichting vanuit het Rijk). De gemeente Berg en Dal, gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland hebben ook de uitvoering van de bouwtaken (Wabo-breed) ingebracht.Visie
De opgedragen taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving zodanig uitvoeren dat deze dienstbaar zijn aan veilige fysieke leefomgeving. Hierbij vindt de uitvoering plaats op kwalitatief goed niveau, efficiënt en met het oog voor de klant. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan de risicovolle (bedrijfs)activiteiten in het kader van het toezicht op risicobedrijven en de vergunningverlening bij complexe bedrijven.
Beleidsvoornemens
Bij uitvoering van de taken gelden, naast wettelijke voorschriften, de beleids -en/of toetsingskaders die worden ingebracht door de partners. Steeds zal worden beoordeeld in hoeverre er verschillen zitten in deze beleidskaders van de partners en zullen voorstellen gedaan worden hoe met deze verschillen om te gaan.
Er loopt een discussie over de cultuurverandering bij de ODRN naar de ‘Ja, mits’ houding. Deze verandering sluit ook aan bij de transitie die de komende Omgevingswet van ons vraagt.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
-1.796
-1.630
-1.588
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
13,87%
13,87%
Resultaat
730
Omvang eigen vermogen
738
1.405
Omvang vreemd vermogen
3.252
919
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2017.
Ontwikkelingen
De lokale zichtbaarheid verder uitbreiden, bijvoorbeeld door middel van het Lokale Omgevings Loket en het Omgevingsloket online.
De investering in het management informatiesysteem (WRS) van de laatste jaren betaalt zich uit.
Het permanente zicht op de stand binnen het primaire proces maakt dat de ODRN levert wat afgesproken is. Daarmee presenteert het zich als een betrouwbare partner naar de opdrachtgever.
Het wetsvoorstel over private kwaliteitsborging en de Omgevingswet (geplande gefaseerde invoering vanaf 2019) zullen effect hebben op de uitvoering van de VTH-taken door de ODRN.Risico's
Het totaal van de risico's van de ODRN bedraagt € 803.000. De ODRN rekent vervolgens met een dempingsfactor van 0,6 omdat niet alle risico's zich tegelijkertijd zullen voordoen. 0,6 x € 803.000 = € 482.000. Het weerstandsvermogen van de ODRN bedraagt € 675.000. Dit is ruim voldoende om de risico's op te vangen. In onze begroting houden we rekening met € 0.
Verbonden Partijen
Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Algemeen bestuur
Deelnemers
Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Geldermalsen, Heumen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nijmegen, Tiel, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Openbaar en gemeentelijk belang
De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid.
Visie
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid opereert in een samenleving die zich kenmerkt door snelle technologische en infrastructurele ontwikkelingen, een toenemende invloed van de media, individualisering, economische en demografische veranderingen en groter wordende veiligheidsrisico's. De veiligheidsregio signaleert deze maatschappelijke ontwikkelingen, speelt hier alert en proactief op in en stemt haar beleid en taakuitvoering hierop af.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid zorgt voor een snelle en goede geneeskundige hulpverlening en brandweerzorg aan de inwoners van de regio.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is leidend op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Zij neemt initiatief en zorgt voor coördinatie tussen gemeenten en alle betrokken organisaties op dit gebied. Zij levert meerwaarde door kwalitatief goede producten, bindend vermogen, betrouwbaarheid en een open communicatie.
Door opleiding, oefening en training, maar ook door het vergroten van het lerend vermogen en professionalisering van de informatievoorziening, zorgt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid voor een optimale voorbereiding op grootschalige incidenten, rampen en crises.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is een expert in het inschatten van veiligheidsrisico's en het voorkomen van onveilige situaties. Deze rol vervult zij via een krachtig netwerk, een proactieve en alerte houding en gevraagde en ongevraagde adviezen van hoogwaardig niveau.
Een focus op vernieuwen, verbeteren en professionele ontwikkeling maakt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid tot een vanzelfsprekende en leidende partner in veiligheid.
Beleidsvoornemens
Overkoepelend voor alle ambities voor de komende vier jaar is het begrip ‘integraliteit’: het vinden van samenhang en bundelen van krachten binnen en buiten de organisatie
Het beleidsplan is opgebouwd volgens een aantal regionale en landelijke ontwikkelingen die zijn geclusterd tot vier thema’s: informatiemanagement, communicatie, risicogerichtheid en zelfredzaamheid en burgerparticipatie.
Tevens richt het beleidsplan de aandacht op de belangrijkste risico’s in Gelderland-Zuid die zijn genoemd in het regionaal risicoprofiel. Deze zijn in het beleidsplan weggezet als jaarthema’s. Doel van een jaarthema is om een belangrijk risico in de volle breedte te bekijken en te onderzoeken.Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
-1.974
-2.132
-2.145
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
5,75%
5,75%
Resultaat
-1.379
Omvang eigen vermogen
5.732
4.030
Omvang vreemd vermogen
75.301
66.214
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2017.
Ontwikkelingen
De programmabegroting 2017 van de VRGZ is opgesteld volgens de indeling van het Regionaal Beleidsplan 2016-2019. In dit plan zijn de bestuurlijke ambities voor de komende jaren verwoord. Eens in de 4 jaar stelt de Veiligheidsregio zo'n regionaal beleidsplan vast, met betrokkenheid van alle relevante partners. In 2019 zal worden gewerkt aan de totstandkoming van het Regionaal Beleidsplan 2020-2023.
Risico's
Over 2017 heeft VRGZ een negatieve exploitatieresultaat dat ten laste moet komen van de algemene reserve van VRGZ, waardoor de algemene reserve fors onder de bestuurlijk afgesproken normwaarde (5% van de omzet) komt te liggen. Hierdoor is de algemene reserve C&R (Crisisbeheersing en Rampenplan) nu ook onvoldoende op peil om daarmee de gewogen risico's volledig af te dekken. In het uiterste geval staan gemeenten garant voor het restant. Voor ons betekent dit theoretisch een risico van maximaal € 122.962.
Verbonden Partijen
Dar N.V.
Dar N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Algemene vergadering aandeelhouders
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Verwerking van afval in de regio Nijmegen.
Visie
Samen met andere regiogemeenten is er nu een intensieve samenwerking op het gebied van afvalbeheer. Het is de bedoeling de komende jaren het afvalbeheer verder te verduurzamen en schaalvoordelen te realiseren.
Beleidsvoornemens
De bekende slogan is: “Dar, en ‘t is weer fris!” Fris is de kernboodschap van de visie, `Dar houdt de regio fris´. Fris is immers ambitieus en zegt meer dan ‘schoon’. Wij vinden die bredere visie noodzakelijk. Fris staat ook voor duurzaam ondernemen. Het staat voor intensieve betrokkenheid van medewerkers, partners en burgers bij alles dat wij doen. Fris betekent dat de regio uitstekende dienstverlening krijgt en dat iedereen begrijpt hoe hij of zij daar een directe rol in speelt. Fris betekent niets minder dan op weg zijn naar de schoonste regio van Nederland.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
65
30
30
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
6.234 aandelen (5,67%)
6.234 aandelen (5,67%)
Resultaat
201
Omvang eigen vermogen
14.042
13.094
Omvang vreemd vermogen
11.896
13.186
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2017
Ontwikkelingen
Door de bundeling van kennis van de uitvoering en afvalbeleid bij DAR versterken we de regionale afvalsamenwerking. Dit geeft een impuls aan het afvalbeleid. Het wordt eenvoudiger om de ambities en gewenste innovaties rondom duurzaam afvalbeheer te realiseren. Innovatie vraagt immers kennis, kennis vraagt schaalgrootte. Een gezamenlijke aanpak kan, mits goed uitgevoerd, ook op een efficiëntere manier gebeuren. Door de grotere schaal (gemeente Nijmegen zorgt voor een verdubbeling van de schaalgrootte) kunnen meer financiële en kwaliteitsvoordelen behaald worden. Ook zijn er synergievoordelen te behalen bij de inzameling. De inzamelroute hoeft immers niet op te houden bij een gemeentegrens.
Voor sommige afvalstromen is er echter eerst wel een zekere harmonisatie nodig in de inzamelmethodiek. Zo is een synergievoordeel behaald bij een regionale infrastructuur van milieustraten. Als aandeelhouder is de gemeente verbonden aan één partij. Dit geeft meer stabiliteit in de begroting en in de communicatie naar de burger. Een nadeel van het aansluiten bij een regionaal afvalbedrijf is een verlies van marktwerking. De regiogemeenten hebben vooraf daarom de eis van marktconforme tarieven neergelegd. De marktconformiteit is gewaarborgd door van DAR een hybride organisatie te maken die met een bepaalde basis aan capaciteit en know how de inzamelactiviteiten rond restafval, gft, plastic+ en papier indien mogelijk aan de markt overlaat. Jaarlijks verantwoord Dar de mate waarin de activiteiten aan de markt worden overgelaten. Dit betekent dat gemeenten de zekerheid hebben dat bij een imperfecte markt de tarieven niet onverwacht zullen stijgen. DAR functioneert immers als tariefplafond. Aan de onderkant kunnen gemeenten binnen de toekomstige DAR wel profiteren van de (incidentele) marktvoordelen zolang deze wel functioneert. Het inzetten van DAR als gezamenlijk regiebedrijf c.q. hybride organisatie geeft regiogemeenten een gezamenlijk instrument in handen om de regionale afvalsamenwerking te intensiveren. Daarmee worden op een meer gestructureerde manier synergie- en efficiencyvoordelen gerealiseerd. Hierbij wordt ook gedacht aan voordelen op andere gebieden zoals sociale werkgelegenheid. Inmiddels voert DAR ook IBOR (Integraal Beheer Openbare Ruimte) -taken uit; in combinatie met inzet van medewerkers van het Werkbedrijf.Risico's
Dar wordt hoofdzakelijk gefinancierd via langlopende leningen met de gemeente Nijmegen en de gemeenten geven voorschotten gedurende het jaar. Bij eventuele kortlopende tekorten heeft Dar een kredietfaciliteit bij de ING bank.
De realisatie van een gepland regionaal textielsorteerbedrijf gaat niet door. De sterk schommelende marktontwikkelingen in de textielmarkt maken de ontwikkeling van een dergelijke onderneming een te risicovolle onderneming.Verbonden Partijen
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S.Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde in Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Deelnemers
Gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens
Openbaar en gemeentelijk belang
Het voorzien in schoon en veilig drinkwater.
Visie
Vitens wil water voor mensen laten werken.
Door te zorgen voor een voortreffelijke dienstverlening, handige producten en diensten en betrouwbare informatieverstrekking. Daarom zoekt Vitens voortdurend naar verbeteringen. Waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. De klant, het milieu, de economie en de maatschappij. Daarom gaat Vitens de dialoog aan over de rol van drinkwater, over thema’s als duurzaamheid en innovatie, zowel nationaal als internationaal.Waardevol water voor nu en in de toekomst. Dat is hun missie.
Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich ook actief in om onze kostbare drinkwaterbronnen te beschermen.
Beleidsvoornemens
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
44
32
32
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
13.352 gewone aandelen (0,23%)
13.352 gewone aandelen (0,23%)
Resultaat
64.000
Omvang eigen vermogen
489.100
533.700
Omvang vreemd vermogen
1.249.200
1.194.399
Toelichting
Financieel resultaat en omvang eigen- en vreemd vermogen op basis van jaarverantwoording 2017.
Ontwikkelingen
Vitens wil vooruitlopen op de volgende ontwikkelingen:
- toenemende mate transparantie en verantwoording richting burgers en gemeenten;
- zichtbaar maken hoe de kwaliteit van drinkwater hoog wordt gehouden;
- uitspraak doen in het debat over bescherming waterbronnen;
- leveren van hoge flexibiliteit en service;
- meer online-dienstverlening.Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden Partijen
Euregio (Rhein-Waal)
Euregio (Rhein-Waal)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Euregioraad
Deelnemers
Duitse en Nederlandse gemeenten, regionale overheden
Openbaar en gemeentelijk belang
Stimuleren van de grensoverschrijdende samenwerking in het Nederlands-Duits grensgebied.
Visie
De Euregio Rijn-Waal geldt als pleitbezorger voor de gehele grensregio. Wij zetten ons bij Nederlandse, Duitse en Europese instellingen en organen in voor de belangen van de grensregio, om de grensoverschrijdende toegankelijkheid duurzaam te verbeteren. De belangenbehartiging vindt plaats op alle maatschappelijk relevante gebieden, van economie en infrastructuur tot onderwijs en cultuur.
Daarnaast biedt de Euregio Rijn-Waal ook een platform voor diverse doelgroepen in de regio. Enkele voorbeelden zijn het Euregionale Forum voor Grensoverschrijdende Gezondheidszorg en de Ronde Tafel Openbare Orde en Veiligheid. Ook faciliteert de Euregio Rijn-Waal desgewenst grensoverschrijdende ad-hoc werkgroepen rondom diverse actuele thema's.Beleidsvoornemens
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij circa 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten.
De Euregio Rijn-Waal wil zich nog duidelijker positioneren en onderscheiden als expert op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking. De Euregio Rijn-Waal is vertegenwoordigd in vele netwerken aan beide zijden van de grens en heeft veel expertise in huis om grensoverschrijdende vragen te kunnen beantwoorden. De Euregio Rijn-Waal is niet alleen expert op het gebied van het Europese subsidieprogramma's als INTERREG en Eures, maar is ook het aanspreekpunt voor haar inwoners als het gaat om grensoverschrijdend wonen en werken. De Euregio Rijn-Waal faciliteert actief de netwerken op het gebied van onder andere intergemeentelijke samenwerking, gezondheidszorg en openbare orde en veiligheid. Met haar brede kennis wil de Euregio Rijn-Waal haar leden en stakeholders motiveren grensoverschrijdend actief te worden.
Meer beleidsvoornemens zijn te vinden in de Strategische Agenda 2020 Euregio.Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
-8
-8
-8
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
1.314
Omvang eigen vermogen
1.315
1.406
Omvang vreemd vermogen
2.391
2.453
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2017.
Ontwikkelingen
De versterking van grensoverschrijdende samenwerking geldt voor vele beleidsterreinen zoals economische ontwikkeling, onderwijs en arbeidsmarkt, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud en landschapsbeheer en sociale zaken.
Risico's
Risico's van enige omvang zijn niet te verwachten. De Euregio heeft een stabiele en solide financiële positie.
Verbonden Partijen
Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
Na de opheffing van de Stadsregio Arnhem – Nijmegen is in de regio Arnhem-Nijmegen de wens blijven bestaan om op een aantal gebieden samen te blijven werken. Dit zijn de gebieden economie, wonen, mobiliteit en duurzaamheid. Deze samenwerking is geregeld in een lichte vorm van een gemeenschappelijke regeling: het Gemeenschappelijk Orgaan (GO).
Het GO richt zich op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de Arnhem Nijmegen City Region, in zowel nationaal als internationaal perspectief. Het doel van het GO is om op de gebieden economie, mobiliteit, wonen en duurzaamheid het beleid onderling en met de provincie af te stemmen.
Het GO bestaat uit een Bestuurlijk Overleg (hier nemen over het algemeen de burgemeesters in plaats). Onder dit Bestuurlijk Overleg hangen 4 regionale portefeuillehoudersoverleggen: economie, wonen, duurzaamheid en mobiliteit.Visie
De Regio Arnhem Nijmegen is een regionaal samenwerkingsverband tussen 18 gemeenten gericht op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de regio Arnhem Nijmegen, in nationaal en internationaal perspectief. De Regio Arnhem Nijmegen is een platform van overleg en afstemming, gericht op de thema's Duurzaamheid, Economie, Wonen en Mobiliteit.
Beleidsvoornemens
De Stadsregio Arnhem Nijmegen als WGR+ regio is geliquideerd en functioneert niet meer als regionaal samenwerkingsverband. De gemeenten hechten nog wel waarde aan een vorm van regionale samenwerking op de terreinen Economie, Mobiliteit, Wonen en Duurzaamheid.
Voor deze samenwerking is het Gemeenschappelijk Orgaan opgericht. Deze samenwerking moet leiden tot een structureel betere positie van de regio in (inter)nationaal perspectief. Ook moet het leiden tot een intensieve samenwerking met ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en de overheid: de Triple Helix.Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
-51
-51
-68
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
4,47%
4,47%
Resultaat
0
Omvang eigen vermogen
0
0
Omvang vreemd vermogen
0
0
Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen bij in de uitgaven van het gemeenschappelijk orgaan. De bijdrage per inwoner is € 1,88.
Ontwikkelingen
De ambitie is om te werken aan een steviger profiel van de regio.
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden Partijen
Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen
Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Elst
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
18 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het vergroten van het toeristisch marktaandeel van de Regio Arnhem Nijmegen.
Visie
De vrijetijdseconomie vormt een belangrijk onderdeel van de economie in de regio Arnhem Nijmegen. Het streven naar economische groei binnen recreatie en toerisme zorgt voor meer bestedingen en werkgelegenheid. Hierdoor ontstaat een kwalitatief goed verblijfsklimaat. Een klimaat dat uitnodigt om te bezoeken, in te wonen en in te werken. RBT KAN heeft de ambitie een belangrijke partner te zijn in deze regionale ontwikkelingen.
Beleidsvoornemens
De missie van RBT KAN is het in gang zetten en beschikbaar stellen van een collectieve marketingaanpak die ingezet kan worden om duurzame groei te realiseren in de vrijetijdseconomie van de regio Arnhem Nijmegen. Daarvoor werkt RBT KAN intensief samen met een grote hoeveelheid aan partners binnen en buiten de regio. We intensiveren in 2019 de samenwerking met de provincie. Hun recente koersnotitie biedt daartoe kansen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
-46
-46
-46
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
Omvang eigen vermogen
Omvang vreemd vermogen
Toelichting
De gemeentelijke bijdrage is bepaald op basis van het aantal inwoners.
De bijdrage per inwoner bedraagt € 1,34.Ontwikkelingen
Samen met het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT) heeft RBT/KAN Regiomarketing Gelderland opgericht voor de toeristische marketing van beide regio's.
In september 2016 is de strategische marketingvisie 2017-2020 gepresenteerd.Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden Partijen
Instituut Bijzonder Onderzoek
Instituut Bijzonder Onderzoek
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Wijchen
Verantwoordelijke portefeuille
I.v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
Wijchen, Beuningen, Heumen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Opsporing van oneigenlijk gebruik van uitkeringsgelden.
Visie
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen op het gebied van de naleving van sociale zekerheidswetgeving. Dit betreft de naleving van de onderhoudsplicht en terugvordering van teveel ontvangen uitkering door (voormalige) uitkeringsgerechtigden, onderhoudsplichtigen en partners van (voormalig) uitkeringsgerechtigden. Een onderzoek tot bijzondere controle op de naleving vindt plaats na een daartoe strekkende opdracht van de deelnemende gemeente aan het Instituut Bijzonder Onderzoek. Het IBO wordt in stand gehouden door de gemeenschappelijke Regeling tussen de gemeente Berg en Dal, Beuningen, Heumen en Wijchen. De gemeente Wijchen fungeert als centrumgemeente.
Beleidsvoornemens
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
-59
-79
-71
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
29,54%
29,54%
Resultaat
0
Omvang eigen vermogen
5
2
Omvang vreemd vermogen
164
179
Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen bij in het begrotingstekort.
De bijdrage wordt berekend op basis van het aantal inwoners per 1 januari van het betreffende jaar en het aantal afgewikkelde opdrachten.
Het IBO brengt éénmaal per jaar een voorschot in rekening bij de deelnemende gemeenten. Het IBO kan hierdoor aan haar betalingsverplichtingen voldoen. Als er onvoldoende geld mocht zijn, schiet de gemeente Wijchen voor.Ontwikkelingen
Handhaven in de sociale zekerheid is een van de voornaamste doelen van het huidige kabinet. Centraal staan een steviger aanpak van fraude in de sociale zekerheid, het betrappen van fraudeurs en het aanpakken van uitbuiting van werknemers. Per 1 januari 2013 is de wetgeving rondom handhaving fors aangescherpt. Dit resulteert in een hardere aanpak van (sociale zekerheid) fraude met daarbij behorende hogere straffen. De straffen bestaan uit een forse boete bij het schenden van de plicht om informatie te verstrekken (een boete die in verhouding staat tot de benadeling of het financiële voordeel) en bij herhaalde fraude gedurende enkele maanden geen uitkering.
Risico's
Door verdeling van het nadelig saldo over de deelnemende gemeenten heeft de gemeenschappelijke regeling geen behoefte aan extra reserves. Voor de gemeente vormt dit wel een risico.
Verbonden Partijen
Bank Nederlandse gemeenten
Bank Nederlandse gemeenten
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Den Haag
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
Deelnemers
Overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang
Openbaar en gemeentelijk belang
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner.
Visie
De primaire doelstelling van de BNG is uitoefening van het bankbedrijf voor overheden.
Missie en strategie hierbij zijn:- behoud van een substantieel marktaandeel in de Nederlandse (semi)publieke sector;
- behalen van een redelijk rendement voor aandeelhouders;
- behoud van een excellente kredietwaardigheid.
Beleidsvoornemens
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
169
260
178
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
103.116 aandelen (0,19%)
103.116 aandelen (0,19%)
Resultaat
393
Omvang eigen vermogen
448.600
495.300
Omvang vreemd vermogen
1.494.830
1.350.410
Toelichting
Gemeente Berg en Dal heeft 103.116 aandelen van de BNG.
Jaarlijks wordt over de winst 25% dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders.
De BNG verstrekt geen begrotingscijfers. Zij moet zich houden aan de regels van de Autoriteit Financiële Markten. Deze regels houden onder andere in dat er geen koersgevoelige informatie wordt verstrekt.
Opgenomen zijn daarom de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2017.Ontwikkelingen
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank.
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden Partijen
Munitax Gemeentelijk belastingkantoor
Munitax Gemeentelijk belastingkantoor
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Beuningen
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
Beuningen, Heumen, Wijchen, Druten en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Munitax is de uitvoeringsorganisatie van vijf regiogemeenten op het gebied van belastingen. Deze organisatie is ondergebracht bij de centrumgemeente Beuningen, op basis van de wet Gemeenschappelijke Regelingen.
De taken van Munitax zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling en bestaan uit:
a. de heffing en invordering van belastingen;
b. de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ);
c. het administreren van de relevante vastgoedgegevens;
d. het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en aan derden.Visie
Munitax staat voor kwaliteit en efficiënt werken. Dit merken de deelnemende gemeenten en hun inwoners. We zijn continu bezig met het optimaliseren van onze dienstverlening. Verbetering van (interne) processen, digitalisering en het uitbreiden en delen van onze kennis zijn daarbij essentieel. We zijn transparant naar de inwoners, bedrijven en deelnemende gemeenten. Informeel contact is daarbij erg belangrijk voor ons. Daarom moedigen we persoonlijk, telefonisch contact aan. Want een eenvoudig telefoontje met een van onze specialisten kan veel verhelderen.
Beleidsvoornemens
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
-584
-559
-599
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
25,23%
25,23%
Resultaat
0
Omvang eigen vermogen
0
0
Omvang vreemd vermogen
0
0
Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen ieder voor hun aandeel bij in de kosten van de gemeenschappelijke regeling.
Ontwikkelingen
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden Partijen
Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid
Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
I.v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
lid algemeen bestuur
Deelnemers
18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD voert de wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheid en Jeugdwet uit. Daarnaast voert de GGD-Gelderland Zuid ook andere taken uit bijvoorbeeld op het gebied van maatschappelijke opvang en jeugd.
Visie
De kracht en kennis van de GGD ligt in het vormgeven van collectieve en individuele preventie, signalering en behandeling. Zo werkt het team Gezonde wijk van de GGD samen met gemeenten aan het verbeteren van de gezondheid van mensen in de gemeenten en wijken in onze regio. De ambitie is om sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen en de zelfredzaamheid van burgers te vergroten. Dit doen we door te stimuleren dat de gezonde keuze ook de makkelijkere keuze wordt.
Beleidsvoornemens
- In 2019 starten we met het opstellen van een nieuwe meerjarenstrategie 2020-2023.
- GGD voert een radarfunctie in voor de gewijzigde meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling die in gaat vanaf 2019.
- Er is een bezuinigingstaakstelling i.v.m. HR21 (functiewaarderingssysteem) oplopend tot € 556.000 in 2021.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
-1.307
-1.307
-1.543
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
5,85%
5,85%
Resultaat
-1.254
Omvang eigen vermogen
912
786
Omvang vreemd vermogen
5.463
4.280
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2017.
Ontwikkelingen
De GGD heeft eind 2015 de meerjarenstrategie 2016-2019 vastgesteld. Dit heeft geleid tot een zevental verbindende en vernieuwende producten:
1. Goed begin;
2. Gezond ouder worden;
3. Welbevinden op school;
4. Vluchtelingen;
5. infectiepreventie/ antibioticaresistentie;
6. Integrale advisering gezonde leefomgeving;
7. Personen met verward gedrag;
Door deze producten is de GGD integraler gaan werken en is de samenwerking met de netwerkpartners versterkt. Ook zijn er nieuwe netwerkingsverbanden ontstaan door de nieuwe taken Wmo en jeugdhulp en de kanteling en de wijkgerichte werkwijze met lokale netwerken/sociale teams.
De GGD wil met zijn dienstverlening aansluiten bij de veranderende samenleving en de (nieuwe) taken van gemeenten. Om dit mogelijk te maken, investeren en innoveren zij intern en samen met hun ketenpartners op de volgende terreinen:
1. Partner op het gebied van een gezonde jeugd
2. Het organiseren van preventie in het sociaal domein
3. Samenwerken aan sociale veiligheid
4. Betrouwbare bijdrage aan een veilige en gezonde leefomgevingPer 1 januari 2019 geldt de gewijzigde wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Organisaties zijn vanaf dat moment verplicht een afwegingskader op te stellen. Het afwegingskader wordt opgesteld door beroepsorganisaties in overleg met Veilig Thuis. Van Veilig Thuis wordt een actieve rol verwacht in ondersteuning en verbinding met andere beroepsvelden, het aantal meldingen en adviezen zal toenemen alsmede het aantal zaken dat op de radar komt en waarbij Veilig Thuis moet blijven monitoren.
Risico's
In de begroting 2019 GGD is rekening gehouden met de extra taken voor veilig thuis vanaf 2019. Het AB heeft besloten om slechts het extra rijksbudget hiervoor in te zetten.We lopen het risico dat deze rijksmiddelen niet toereikend zijn. Dit risico schatten we in op 10%.
Verbonden Partijen
Grenzland Draisine GMBH
Grenzland Draisine GMBH
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Kranenburg(Duitsland)
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid toezichtsraad
Deelnemers
Kleve, Kranenburg en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Toeristische exploitatie van het spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve
Visie
Het exploiteren van het spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve.
Beleidsvoornemens
Mede in het kader van het project "Zorgeloos op Vakantie" en de ambitie een toegankelijke regio te zijn, zijn in 2019 enkele familie-draisinen geschikt gemaakt voor rolstoelgebruikers. De drie Draisinestations in Groesbeek, Kranenburg en Kleef krijgen een rolstoeloprit.
Daarnaast geeft de Grenzland Draisine GmbH in 2018 meer aandacht aan promotie in Nederland.Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
0
0
0
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
33,33%
33,33%
Resultaat
2
Omvang eigen vermogen
25
28
Omvang vreemd vermogen
64
64
Toelichting
Door de gemeente Berg en Dal is in totaal € 40.000 ingelegd. Bij de oprichting € 10.000 en in 2015 een eenmalige exploitatiebijdrage van € 30.000.
Het financieel resultaat en de omvang van het eigen vermogen is gebaseerd op het jaar 2017.Ontwikkelingen
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden Partijen
Leisurelands
Leisurelands
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
Deelnemers
22 Gemeenten en een gemeenschappelijke regeling met recreatiegebieden in Gelderland en Noord Limburg.
Openbaar en gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
Visie
Leisurelands heeft de ambitie om in een sterk veranderende wereld en markt verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en toonaangevender recreatiebedrijf. Dat vraagt om een bij de tijd passend aanbod dat afgestemd is op de wensen en eisen van gasten (bezoekers, organisaties) en de op de gebieden gevestigde leisure ondernemers. Daartoe zal het productaanbod kwalitatief en kwantitatief verder worden verbreed en uitgebreid.
Beleidsvoornemens
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
0
0
0
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
3.098 aandelen (1,57%)
3.098 aandelen (1,57%)
Resultaat
1.277
Omvang eigen vermogen
56.279
57.556
Omvang vreemd vermogen
20.195
21.679
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2017.
De gemeente Berg en Dal verstrekt geen subsidie aan deze verbonden partij en Leisurelands keert geen dividend uit.Ontwikkelingen
De kans op maatschappelijk rendement kan worden vergroot als de recreatieplassen van Leisurelands door meer inwoners worden bezocht. Ondermeer door het laagdrempelig houden van deze recreatievoorzieningen. Bij het Wylermeer staat dit onder druk door de terugkerende algen-problematiek.
Risico's
Geen gegevens bekend
Verbonden Partijen
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Dagelijks Bestuur & Algemeen Bestuur
Deelnemers
10 gemeenten in de regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De MARN is een samenwerking tussen een tiental gemeenten in de regio Nijmegen. Deze samenwerking richt zich op het brede terrein van milieu.
Door de regionalisering van de Dar en de komst van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het (regionale) belang van MARN op het gebied van projecten voor afval en milieu afgenomen.
MARN heeft als gemeenschappelijke regeling nog wel een belangrijke rol om met de regiogemeenten onze belangen in de ARN te behartigen.Visie
De Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen, afgekort MARN, is een samenwerkingsverband van tien gemeenten in de regio Nijmegen. De MARN ondersteunt de deelnemende gemeenten bij de bescherming van het milieu op de onderwerpen afval, bodem, externe veiligheid, klimaat en energie.
Beleidsvoornemens
MARN heeft zelfstandig geen beleidsvoornemens. In ieder geval wordt uitvoering gegeven aan het aandeelhouderschap van ARN BV. Daarnaast wordt naar wens samenwerking tussen de regiogemeenten gefaciliteerd op de verschillende beleidsterreinen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
52
48
52
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
10,33%
10,33%
Resultaat
11.007
Omvang eigen vermogen
517
11.073
Omvang vreemd vermogen
2.000
2.000
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2017.
Ontwikkelingen
De gemeente Berg en Dal maakt samen met 7 regiogemeenten deel uit van de gemeenschappelijke regeling MARN. De MARN is medeaandeelhouder van de afvalenergiecentrale ARN BV te Weurt. Daar wordt het huishoudelijke restafval uit de regio verbrand. Dit levert stroom en warmte op. Ook wordt het huishoudelijk GFT afval bij ARN vergist en gecomposteerd, dit levert biogas, CO2 en compost op.
Naast aandeelhouder is de MARN ook klant van ARN B.V. en heeft in die zin een "afval-aanleveringsovereenkomst" met ARN. In 2015 is door MARN besloten deze overeenkomst met 5 jaar te verlengen, waarbij afgesproken is dat de in 2010 bedongen korting van 25,71% op het verwerkingstarief wordt voortgezet én aanvullend vanaf 2021 een korting van 6% op het tarief zal worden toegepast.
Bovendien is de ARN gevraagd meer inzicht te geven in onder andere de tariefopbouw. De geboden korting beschouwen we dan ook als een minimum en de discussie over het tarief zullen we blijven voeren.
Als afvalverwerker is ARN bezig met de ontwikkeling van een milieuvriendelijke verwerkingsmethode van incontinentiemateriaal.
Met de komst van Dar en ODRN is de personele capaciteit van de gemeenschappelijke regeling gereduceerd, de organisatie is omgebouwd naar een netwerkorganisatie waarbij de deelnemers in onderling overleg capaciteit leveren. De secretariële en administratieve taken zijn uitbesteed aan Dar.Risico's
De risico’s van de MARN zijn beperkt. Het Algemeen Bestuur heeft in de notitie Weerstandsvermogen bepaald dat voor de afdekking van de risico’s de begrotingspost Onvoorzien voldoende is. Daarnaast is MARN aandeelhouder in ARN B.V.. Zij heeft één lening (in verband met grondverkoop) en geen garanties meer uitstaan naar ARN B.V.. De lening is afgedekt met een eerste recht van hypotheek. Tevens heeft MARN met ARN B.V. een vast tarief met indexering voor het door de deelnemers in de MARN aangeleverde afval. Het risico dat MARN loopt bedraagt ten hoogste de waarde van de aandelen die MARN heeft in ARN B.V. . Deze zijn gewaardeerd op verkrijgingsprijs en wel voor een waarde van € 1.701.675. Verder wordt verwezen naar de paragraaf verbonden partijen.
Door het Algemeen Bestuur is in juni 2014 besloten dat de MARN geen weerstandsvermogen dient aan te houden anders dan de € 10.000 Post onvoorzien uit de begroting.
Indien de Algemene reserve onvoldoende is om in een bepaald jaar tekorten op te vangen, die voortvloeien uit de rekening en er geen andere dekking kan worden gevonden, wordt het bepaalde in de tekst van de gemeenschappelijke regeling MARN artikel 28 van toepassing. Daarin is bepaald dat de gemeenten naar rato van het inwonertal dienen bij te dragen in tekorten van de MARN.
In onze begroting houden we rekening met € 0.Verbonden Partijen
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren/I.v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Dagelijks Bestuur/ Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Mook en Middelaar, Wijchen, Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft twee modules, het Werkbedrijf en IRvN. De gemeente Berg en Dal is deelnemer in beide modules. Het Werkbedrijf voert voor de regiogemeenten de wettelijke re-integratie taken uit op grond van de Participatiewet. Daarnaast voert ze de wettelijke taken uit op grond van de Wet sociale werkvoorziening. De module IRvN voert een aantal ICT-taken uit voor de regiogemeenten.
Visie
In het koersdocument "In een goede relatie geef je elkaar de ruimte "staat een aantal principes gedefinieerd voor regionale samenwerking. Principes die tot stand zijn gekomen na een traject van ruim 2 jaar met raden en colleges:
1. Samenwerking haalt het maximale uit de uitvoering.
2. Samenwerking laat beleid een lokale aangelegenheid.
3. Samenwerking levert geen bestuurlijke drukte op.
4. Samenwerking gaat uit van ontkokering en integraliteit.Het werkbedrijf en ICT Rijk van Nijmegen staan als modules van de MGR voor de uitdaging vorm te geven aan de eerste twee principes. Het is aan de MGR om invulling te geven aan de laatste twee principes. Dit wordt onder meer gedaan door de platformfunctie, waarmee gesprekken op het niveau van het Rijk van Nijmegen over thema's die meerdere gemeenten aangaan gefaciliteerd kunnen worden. Ook de overige ondersteuning van het bestuur, breder dan alleen voor wat betreft de invulling van de platformfunctie, val onder dit kopje. Hiermee is er aansluiting bij de praktijk, waarin dit ook geen gescheiden taken en werkzaamheden betreft.
Beleidsvoornemens
Met betrekking tot het Werkbedrijf zijn de voornemens:
- Meer arbeidsgehandicapten aan de slag.
- Dienstverlening aan statushouders.
- Invullen wettelijke verplichting beschut Werk Participatiewet.
- Verbeteren samenspel met afdelingen Inkomen.
- De positieve lijn van een stijgende toegevoegde waarde per SW-medewerker wordt doorgezet.
- Verder bouwen aan de keten van loonvormende arbeid.
- Kandidaten die zich ontwikkelen in de niet-loonvormende keten, de stap naar de loonvormende keten te laten zetten. Iemand die door bepaalde omstandigheden niet meer in staat is tot loonvormende arbeid, toe te leiden naar de lokale situatie voor een niet-loonvormende activiteit.Met betrekking tot de platformfunctie zijn de voornemens:
- Evaluatie van de platformfunctie van de MGR;
- Aanknopingspunten uit de evaluatie benoemen en uitvoeren om op andere wijze de platformfunctie uit te gaan voeren;
- Het thema demografie verdiepen met het oog op regionale samenwerking;
- In samenwerking met de Agendacommissie twee regionale (raads)bijeenkomsten organiseren;
- Verbeteren van de website, zodat de openbare vergaderingen en stukken toegankelijk zijn.Voor nadere informatie: zie MGR Regio Rijk van Nijmegen Begroting 2019-2022 en bijstelling 2018
Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
-7.058
-7.117
-7.184
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
10,96%
10,96%
Resultaat
-164
Omvang eigen vermogen
4.433
6.468
Omvang vreemd vermogen
19.409
10.377
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van laatst bekende verantwoordingsjaar 2017.
Ontwikkelingen
Risico's
De risico's van het werkbedrijf zijn gekwantificeerd in de begroting van het werkbedrijf. Aangezien het werkbedrijf geen algemene reserve mag aanhouden, moet elke gemeente haar risicodeel in de begroting opnemen. De verwachtingswaarde van de risico's bedraagt € 5,745 mln. en het risico op € 2.850 mln. Ons aandeel bedraagt daarin ongeveer 10%.
Verbonden Partijen
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S.Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Bestuurslid
Deelnemers
18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De vervoersorganisatie heeft tot doel de gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers.
De sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer worden overgedragen aan de vervoersorganisatie.Visie
De BVO DRAN is een gemeenschappelijke regeling van de 18 gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen. De BVO DRAN koopt voor de gemeenten het doelgroepenvervoer in (Wmo-, leerlingen-, dagbestedings- en Jeugdwetvervoer) en ziet toe op de uitvoering ervan.
Beleidsvoornemens
De negentien gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen en de provincie Gelderland werken samen aan het regionale doelgroepenvervoer. Doelgroepenvervoer is vervoer voor inwoners die geen of niet altijd gebruik kunnen maken van regulier openbaar vervoer. De samenwerkende gemeenten hebben hiervoor de Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen opgericht.
De vervoersorganisatie brengt de belangen van de gemeenten samen op het gebied van aanvullend vervoer. Samen werken de gemeenten aan het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken vervoersysteem. Dit vervoer rijdt per 1 september 2016 onder de naam Avan. Het houdt rekening met de mogelijkheden van de reizigers en hun sociale netwerk. En het bedient ook het buitengebied en de kleine kernen, met optimale aansluiting op het reguliere openbaar vervoer.
In de vervoersorganisatie sturen en beheersen de gemeenten samen de uitvoering en ondersteunende processen voor dit aanvullend openbaar vervoer.Bedragen x € 1.000
Rekening 2017
Begroting
2018Begroting 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal
-492
-966
-1.025
Begin
boekjaarEind boekjaar
Aandeel belang (%)
4,5%
4,5%
Resultaat
Omvang eigen vermogen
Omvang vreemd vermogen
Toelichting
Ontwikkelingen
De BVO DRAN is in september 2016 gestart. Het blijkt dat onze kosten voor het vervoer de afgelopen jaren flink zijn gestegen. Dit heeft te maken met de wijze waarop het vervoer is aanbesteed (kostenverhogende factoren in het bestek) en met een nieuwe verdeling van de kosten over de gemeenten. Die nieuwe verdeling is gekozen omdat de oude verdeling de kosten niet goed toerekende aan de gemeenten. Berg en Dal is een nadeelgemeente en moet veel meer betalen, vooral voor het leerlingenvervoer. Dit leidt ertoe dat we overwegen om (deels) uit de BVO DRAN te stappen, bijvoorbeeld het leerlingenvervoer eruit halen en weer zelf of samen met andere gemeenten gaan inkopen. We gaan dit onderzoeken. Daarnaast bekijkt de BVO DRAN of er op de korte termijn al kostenbesparende maatregelen genomen kunnen worden.
Risico's
De DRAN heeft een bijgestelde begroting 2018 neergelegd. Er komt een overgangsregeling voor de jaren 2017-2020 in verband met aanpassing van de verdeelsleutel. Ook vindt er onderzoek plaats naar de mogelijke besparingen op kosten. In 2018 is hierover door het bestuur reeds een besluit genomen. Voor toename van het aantal ritten schatten we het risico op 10% van de kosten van € 1.044 mln.