Personeel
‘Hier wordt gewerkt’
Medewerkers zijn de succesfactor en het visitekaartje van onze gemeente en organisatie. Wij willen onze inwoners goede diensten leveren. Dat is waar wij voor staan. De ‘tevreden inwoner’ is daarvoor ons symbool geworden. Wij werken met elkaar aan een organisatie die goede dienstverlening levert en veranderingen aan kan. Om dit te kunnen doen, is ons personeel samen met onze organisatie steeds in ontwikkeling.
Ontwikkelingen in de organisatie
Op dit moment vinden er in de organisatie verschillende ontwikkelingen plaats. De werkzaamheden die hier uit voortvloeien zorgen er voor dat we aansluiten bij externe ontwikkelingen en dat we onze dienstverlening naar inwoners verbeteren.
De samenstelling van de organisatie
De Sociale teams zijn onderdeel van de afdeling sociale zaken. De sociale teams worden in 2018 vernieuwd. De teams komen op afstand van de organisatie te staan. Het aantal afdelingen blijft gelijk, maar het managementteam gaat terug naar vijf leden (vier afdelingsmanagers en de gemeentesecretaris). De manager blijft nauw samenwerken met het management maar maakt geen deel uit van het management team. Vanwege de vernieuwing van de Sociale teams staat het bespreken van het functieboek (bevat alle functieomschrijvingen) in de loop van 2019 gepland.
Informatiebeveiliging en privacy
Vanaf mei 2018 is de nieuwe privacywetgeving ingevoerd: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Met de komst van deze wet is het verplicht om een aantal functies op te nemen in de begroting. Het gaat om functies die de informatiebeveiliging en privacy op orde houden. Er is een samenwerking tussen gemeente Berg en Dal, gemeente Heumen en gemeente Beuningen (BHBD) tot stand gebracht. Deze samenwerking houdt in dat verschillende medewerkers voor de drie gemeente samenwerken op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Dit doen we om efficiënter te werken. Ook is samenwerken goedkoper dan zelfstandig invulling te geven aan de functies.
De functies
- De Functionaris Gegevensbescherming (FG) adviseert en houdt toezicht op de naleving van de AVG.
- De FG wordt juridische bijgestaan door de Juridisch adviseur Privacy.
- De Chief Information Security Officer (CISO) en de Information Security Officer (ISO) zorgen dat iedereen zich aan de regels van informatiebeveiliging houdt.
Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA)
De planning is dat op 1 januari 2020 de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) landelijk van kracht wordt. Dit betekent een verandering in de rechtspositie van onze medewerkers. Een goede voorbereiding is belangrijk. Daarom is in 2018 een werkgroep WNRA begonnen met voorbereidingen, aan de hand van het draaiboek dat de VNG heeft samengesteld. In 2019 zullen we hier invulling aan geven, na publicatie van de cao door de VNG.
Formatie
We bekijken de formatie en inhuur steeds opnieuw als er nieuwe of veranderende taken ontstaan. Door veranderende taken kunnen functies veranderen. De kans bestaat dat er nieuwe functies komen of dat we functies anders of niet meer invullen. Ook inhuur is een punt van aandacht, mede naar aanleiding van het vergelijkingsonderzoek dat in 2017 is uitgevoerd. In het coalitieakkoord is naar voren gekomen dat we de komende 4 jaar in totaal € 400.000,- gaan bezuinigen. Dit geldt specifiek voor de Sociale teams. Het vergelijkingsonderzoek dat in 2017 is uitgevoerd betrekken we hierbij.
Voor 2019 is de geraamde formatie ongeveer 187 fte (inclusief flexibele schil). Ten opzichte van de raming in 2018 is dit gelijk. De bovengenoemde bezuiniging is nu nog niet zichtbaar. Zodra de verzelfstandiging van de Sociale teams afgerond is, maken we deze zichtbaar en verwerken we deze.
Flexibele schil
De totale formatie is afgestemd op de omvang van de taken die de gemeente uitvoert. Om goed in te kunnen spelen op externe ontwikkelingen en niet voortdurend een beroep te hoeven doen op extra (belasting)gelden, is een flexibele organisatie nodig. Een gedeelte van de formatie (± 15 fte) is daarom flexibel (de flexibele schil). Voor 2019 is van deze flexibele schil nog 16% beschikbaar om in te zetten.
Resultaatgedreven werken
Resultaatgedreven werken zorgt er voor dat de medewerkers een goede dienstverlening richting de inwoners blijven verbeteren. Zo kunnen onze medewerkers de resultaten behalen die het college en de organisatie afspreken met onze inwoners. Dit hebben we ondergebracht in onze organisatie waarden.
Loopbaanbeleid
We willen een goede werkgever zijn. Daarvoor werken we in 2019 het loopbaanbeleid verder uit. Dit beleid biedt alle medewerkers mogelijkheden om actief met hun loopbaan en ontwikkelkansen aan de slag te gaan. Door gebruik te maken van een loopbaanbeleid denken wij dat medewerkers beter in staat zijn om te bepalen of ze nog op de juiste plaats in de organisatie zitten. Als medewerkers op een voor hun betere plek in de organisatie zitten komt dit het werkplezier en de productiviteit ten goede. Ook kan dit een positief effect hebben op de balans tussen werk en privé, wat resulteert in medewerkers die gelukkiger zijn.
Veel medewerkers zijn ambassadeur en aanjager van loopbaanontwikkeling. Er zijn diverse jaarlijkse activiteiten in het kader van loopbaanontwikkeling. Het regionale loopbaanfestival en de Meester in je Werk-week zijn voorbeelden van activiteiten waardoor wij als organisatie regionaal meer zichtbaar zijn. Op die manier krijgen de medewerkers een goed beeld van de loopbaanmogelijkheden
Gezond en Fit
Er is een steeds kleinere scheiding tussen werk en privé. Om die reden voelen wij ons als werkgever betrokken bij de gezondheid van onze medewerkers. Een andere reden is dat een goede balans tussen werk en privé de kans op gezonde en fitte medewerkers verhoogt. Dit verhoogt de productiviteit en het werkplezier van onze medewerkers. Het gaat hierbij niet alleen om sportieve activiteiten, maar ook om bewustwording van gezonde voeding en een gezonde leefstijl. Voor 2019 is er een planning gemaakt met verschillende activiteiten in het kader van gezond en fit.
Natuurlijk verloop
Vanaf 2019 bereiken 16 medewerkers binnen vijf jaar hun AOW gerechtigde leeftijd. Hierdoor ontstaan mogelijk vacatures. Bij iedere vacature bekijken we of en op welke manier we deze moeten invullen. Het overdragen van kennis is door het vertrek van de medewerkers de komende jaren belangrijk. De bestaande kennis mag niet verdwijnen uit de organisatie. Hierdoor blijft de kwaliteit van onze dienstverlenging richting de inwoners op peil.
De organisatie biedt medewerkers van 60 jaar of ouder de mogelijkheid om gebruik te maken van het generatiepact. Het generatiepact houdt in dat we oudere medewerkers de mogelijkheid geven om minder te gaan werken. Hierdoor ontstaat er ruimte om nieuwe medewerkers aan te nemen. Een extra voordeel is dat oudere medewerkers totdat ze met pensioen gaan hun kennis geleidelijk kunnen overdragen aan nieuwe medewerkers. In de loop van 2019 besluiten we of we met de regeling doorgaan.
Diversiteit
We willen dat iedereen de kans krijgt om aan het werk te zijn. Ons personeelsbestand kenmerkt zich door diversiteit. Talenten doen er toe, niet geslacht, leeftijd, herkomst of handicap. In de hele organisatie maken we ruimte voor werkervaringsplaatsen en banen die onder de banenafspraak vallen. Ook statushouders voorzien wij wanneer dit kan van een werkervaringsplaats of taalstage. Een taalstage is een combinatie tussen een kennismaking op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van de Nederlandse taal. Iedereen verdient een kans om aan het werk te zijn en om zijn of haar plaats op de arbeidsmarkt te verbeteren. Wij vinden als gemeente dat wij een voorbeeld zijn. We werken aan verjonging door onder andere stages en traineeships beschikbaar te stellen. Dit heeft als gevolg dat wij soms banen, werkplekken of opdrachten creëren voor stagiairs en trainees.
Medewerkers onderzoek
In mei 2017 heeft er een medewerkers onderzoek plaatsgevonden. Hierdoor werd duidelijk hoe de medewerkers vinden dat het met de organisatie gaat. Welke zaken lopen goed en welke knelpunten en oplossingen zien de medewerkers zelf?
Verschillende werkgroepen zijn in de loop van 2017 en 2018 aan de slag gegaan met de verbeterpunten. In het tweede kwartaal van 2018 zijn er adviezen gegeven door de werkgroepen. In 2018 en 2019 werken we aan de verbeterpunten. Het volgende medewerkers onderzoek staat gepland in november 2019.